ARTIKEL

"Als ik ga fotograferen, vertrek ik niet zonder mijn verrekijker"

TV-presentator Chris Packham en zijn stiefdochter en medepresentator Megan McCubbin bespreken de Canon-uitrusting die ze altijd bij zich hebben bij het observeren en fotograferen van wildlife.
Een zwart-witfoto van een jachtluipaard dat in de schaduw van een grote boom loopt.

Chris Packham, BBC-wildlifepresentator en gepassioneerd natuurbeschermer, heeft de wereld rondgereisd om de natuur te observeren en te fotograferen — alles met een uitrusting van Canon. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 102 mm, 1/2000 sec, f/6.3 en ISO400. © Chris Packham

Dankzij zijn gave om zijn passie voor de natuur over te brengen, is Chris Packham een van de bekendste biologen van het Verenigd Koninkrijk. Hij is al vanaf 1986 een populaire tv-presentator, en ook een zeer productieve schrijver en fotograaf. Daarnaast is hij actief op het gebied van natuurbehoud en -activisme.

Chris presenteert regelmatig natuurprogramma's voor kanalen als de BBC, National Geographic en Animal Planet. Zo presenteert hij bijvoorbeeld Springwatch, Autumnwatch en Winterwatch van de BBC samen met zijn stiefdochter Megan McCubbin, die zoöloog, natuurbeschermer en fotograaf is.

In dit exclusieve interview spreekt John Maurice, European Product Marketing Manager bij Canon Europe, met Chris en Megan over hun ervaringen met verrekijkers om de natuur te observeren, de Canon-uitrusting die ze gebruiken om wildlifebeelden vast te leggen en waarom de ethische normen van een bedrijf zo belangrijk zijn.

Een close-up van een grote zeehond in de sneeuw die een flipper tegen zijn lange snuit drukt.

Megan is een enthousiast gebruiker van de Canon 10x32 IS-verrekijker en geeft toe dat ze is overrompeld door de Powered Image Stabilizer-functie, die een stabiel en duidelijk beeld van je onderwerp geeft wanneer je zelf of de ondergrond waarop je staat, beweegt. "Ik heb onlangs veel tijd op boten doorgebracht om dolfijnen en jan-van-genten te observeren, en deze verrekijker compenseert gewoon heel goed de bewegingen van mijzelf en van de boot. Het beeld was voortdurend haarscherp, wat echt nuttig is wanneer je iets bestudeert door je verrekijker of andere mensen les geeft", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, ingesteld op 400 mm, 1/1250 sec, f/7.1 en ISO200. © Megan McCubbin

Canon 10x32 IS-verrekijker.

Net als Megan heeft Chris een Canon 10x32 IS-verrekijker, die hij in zijn keukenkast bewaart. De verrekijker vormt een deel van de uitrusting dat volgens hem in de rugzak van elke wildlifeliefhebber thuishoort. "In feite is het voor een natuurkenner moeilijk om zonder verrekijker te leven", legt hij uit. "Als je dingen groter ziet, zie je meer details en dus is de kans groter dat je herkent wat je ziet en ervan geniet."

John Maurice: Ik zou graag eerst over jullie observaties praten, omdat voor Canon alles draait om het zien van iets en vervolgens het vastleggen ervan. Hoe zoek je naar dingen in de natuur en hoe herken je die?

Chris Packham: De combinatie van context, dus wáár je iets moet zoeken, en de visuele kenmerken bepaalt of we iets kunnen zien en herkennen. Voor een roofdier is het essentieel dat hij leert een zoekbeeld van een bepaald prooidier te herkennen om te overleven. Ik denk dat natuurkenners iets anders doen, maar ook wij ontwikkelen onze vaardigheden en verbeteren onze zintuigen om dingen te kunnen herkennen. Het gaat erom dat je op het juiste moment op de juiste plek naar iets zoekt en de details van de vorm, beweging enzovoort kunt onderscheiden vanuit verschillende gezichtspunten en in verschillende weersomstandigheden. Het zijn die kleine dingen waarmee je iets in microseconden kunt herkennen. Soms biedt wat je ziet niet genoeg informatie om een snelle diagnose te stellen, en dan moet je het niet alleen zien, maar ook echt bekijken. Bekijken houdt in dat je het een paar seconden bestudeert, waarna je meer aanwijzingen hebt over wat het is. Je moet een scherp oog voor detail hebben en niet alleen naar het grotere geheel kijken, maar ook naar elk klein onderdeel.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

John: Verrekijkers zijn een belangrijk herkenningsmiddel. Welke vergroting heeft jouw voorkeur?

Chris: Er is altijd een balans tussen gezichtsveld en vergroting, maar ik gebruik de 10x32 IS-verrekijker van Canon al sinds ze voor het eerst op de markt kwamen. Hij ligt in mijn keukenkast omdat daar een raam is vanwaar ik uitkijk op mijn vogelvoedertafels. 10x is een goed instapmodel voor mensen die niet weten hoe goed de beeldstabilisatie is, want ze zullen versteld staan als ze het proberen. Het is zo goed dat ik heb overwogen een hogere vergroting te nemen, tot 12x of 14x, omdat dankzij de stabilisator die vergrotingen heel bruikbaar zijn en je vanuit de hand kunt observeren.

Twee afbeeldingen van een kleine vogel, gezien door de Canon 12x32 IS-verrekijker. De afbeelding links, zonder IS, is vervaagd en in lage resolutie vanwege het bewegen van de camera. De afbeelding rechts is scherp, omdat de camerabewegingen het beeld niet vervagen.

Het verschil dat de IS voor wildlife maakt, is duidelijk zichtbaar. De afbeelding van de vogel wanneer de Powered Image Stabilizer niet is ingeschakeld (linksboven) is vager dan de afbeelding met IS (rechtsboven).

Een illustratie van een vinger die op de Powered Image Stabilizer-knop drukt op een Canon 10x32 IS-verrekijker.

De Powered Image Stabilizer-optie op Canon's verrekijkers met IS-technologie compenseert bewegingen om vanuit de hand onderwerpen stabiel te kunnen volgen en observeren.

John: In de serie die jij hebt, bevinden zich de 10x32 IS, 12x32 IS en 14x32 IS, die allemaal dezelfde grootte en hetzelfde gewicht hebben, alleen de vergrotingsfactor is anders. Een 10x verrekijker komt ongeveer overeen met een 500mm-objectief. Voor het observeren van vogels, bijvoorbeeld, gebruiken mensen meestal een vergroting van 8x tot 12x. Meg, welke verrekijker gebruik jij?

Megan McCubbin: Ik gebruik ook de Canon 10x32 IS-verrekijker. Die heb ik altijd bij me, waar ik ook naartoe ga, en zelfs thuis ligt hij altijd binnen handbereik. Het is de meest comfortabele verrekijker die ik ooit heb gebruikt. Voordat ik deze had, heb ik me nooit gerealiseerd hoezeer ik beeldstabilisatie nodig had. Het maakt mijn hoofd helder, zodat ik me alleen hoef te focussen op wat ik zie. Door die verrekijker heb ik dingen gezien die ik anders niet gezien zou hebben.

John: Het is heel natuurlijk om een Optical Image Stabilizer in zowel verrekijkers als de Canon-objectieven te plaatsen, want die biedt een opticaverschuiving die je bewegingen compenseert. Zonder deze functie moeten je ogen heel hard werken, vooral bij een verrekijker met een hoge vergroting, wat leidt tot vermoeide ogen en hoofdpijn als je langere tijd kijkt.

Chris: Het andere belangrijke aspect van beeldstabilisatie vind ik het verbeterde vermogen om dingen te identificeren. Het lijdt geen twijfel. Stel je kijkt naar iets dat je ternauwernood ziet, met name bij stippen in de verte. Zodra je de Image Stabilizer-knop indrukt, kun je het herkennen. Ik denk dat deze functie je wat extra vergroting geeft omdat details duidelijker worden zodra je die knop indrukt.

Twee pinguïns staan achter elkaar in de sneeuw, waardoor het lijkt of de voorste pinguïn vier flippers heeft.

"Ik houd van kunstzinnige, abstracte foto's — dingen waarbij je niet helemaal weet waarnaar je kijkt", zegt Megan over haar fotografie. "Het heeft geen zin om dezelfde foto te maken die iemand anders al heeft gemaakt. Ik vind het leuk om op detailniveau te werken en misschien wel iets bijzonders te vinden." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, ingesteld op 400 mm, 1/1000 sec, f/9 en ISO200. © Megan McCubbin

John: De verrekijker die je op dit moment gebruikt, is niet zo zwaar als de weerbestendige en waterdichte modellen, maar heeft nog steeds een zekere mate van weerbestendigheid. Dat is waarschijnlijk de balans waarnaar veel mensen op zoek zijn.

Megan: Het gaat om de ideale combinatie, toch? Als je camera's en objectieven bij je hebt, wordt een uitrusting al snel zwaar, vooral op afgelegen locaties wanneer je veel moet lopen en rondtrekken. Maar je wilt ook niet te veel inleveren op kwaliteit.

John: Hebben jullie een camera én een verrekijker bij je als jullie onderweg zijn om wildlife te observeren en te herkennen?

Chris: Als ik ga fotograferen, vertrek ik niet zonder mijn verrekijker, omdat ik vaak eerst het onderwerp moet vinden. Dus de verrekijker is fase één, daarna schakel ik over op fotografie. Het is echter heel makkelijk om dan de beleving zelf volledig te verliezen, omdat je je zo op de foto concentreert dat je uit het moment stapt. Zodra de verrekijker naar beneden gaat en de camera tevoorschijn komt, veranderen de spelregels. Ik associeer een verrekijker met herkenning, observatie en plezier. Ik associeer de camera met het vastleggen van een beeld.

Megan: Ik denk dat het leuk is om foto's te maken, maar het is een ander soort plezier. Als je met de camera werkt, ben je volledig gefocust op iets. Je denkt aan compositie, licht, scherpte, enzovoort. Hoe graag ik ook fotografeer, ik laat vaak bewust mijn camera thuis, omdat het belangrijk is om in het moment te leven.

Two male black grouses with blue, red and white markings fighting in the snow, one descending on the other from above.

De beste camera's en objectieven voor wildlifefotografie

Vogelfotograaf Markus Varesvuo en Afrikaanse wildlife-expert Marina Cano delen hun favoriete uitrusting om verbluffende foto's van de natuur te maken.
Een zwart-witafbeelding van ijsschotsen in een bevroren omgeving. Delen van de foto liggen in diepe schaduw.

Naast zijn favoriete Canon 10x32 IS-verrekijker heeft Chris ook de 10x42L IS WP van Canon geprobeerd en was daarvan onder de indruk. "Hij presteerde uitstekend onder alle omstandigheden", zegt hij. "De verrekijker is niet onder water geweest, maar wel heel nat geworden. Ik heb hem ook gebruikt op Antarctica, waar het extreem koud was." Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 500mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/13 en ISO200. © Chris Packham

Een zwart-witte close-up van een kleine bloem.

Als Chris de natuur in gaat, zoekt hij graag de grenzen van zijn Canon 10x32 IS-verrekijker op. "Een verrekijker is niet alleen bedoeld om grote dingen op afstand te bekijken, maar ook om kleine dingen te bekijken die dichtbij zijn", legt hij uit. "Vaak keren we onze verrekijker om en gebruiken we hem als een sterk vergrootglas. Meg en ik hebben pas geleden op deze manier een paar planten bekeken." Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 100 mm, 1/1250 sec, f/2.8 en ISO200. © Chris Packham

John: Chris, je bent onlangs begonnen met het gebruik van de Canon EOS R5. Wat zijn je ervaringen met die camera?

Chris: De afgelopen jaren was mijn favoriete camera de Canon EOS 5DS R, maar ik kreeg een Canon EOS R5 te leen en raakte er zo door gecharmeerd dat ik er een heb gekocht. Ik vind hem geweldig. Het is een fenomenale sprong voorwaarts. Het eerste wat ik deed was hem meenemen toen ik op een zonnige dag met mijn honden naar het strand ging. Het fotograferen van rennende, zwarte honden op een contrastrijke, zonnige dag is altijd een lastige klus. Ik gebruikte de trackingfocus die je blik volgt, en het resultaat was verbluffend. Die ene middag heb ik meer scherpe foto's genomen van de honden die op het strand op me afstormden dan ooit tevoren.

Voor deze camera heb ik het nieuwe, lichte Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief gekocht. Als ik dat op de EOS R5 zet, is het een compleet ander verhaal, omdat ik het makkelijk kan meenemen. Dat is nu mijn favoriete objectief. Ik fotografeer er alles mee omdat ik van een geringe scherptediepte houd.

John: En jij, Meg?

Megan: Ik gebruik de Canon EOS 5D Mark IV en mijn favoriete objectief is de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x. Dat objectief zit permanent op mijn camera. Het is misschien iets zwaarder, maar ik draag dat gewicht graag omdat ik het effect en de extra vergroting ervan geweldig vind. Ik houd van details in mijn foto's, maar ik wil zo dichtbij mogelijk komen zonder het gedrag van een dier te verstoren.

Chris: Ik heb onlangs een Canon EOS R geconverteerd naar infrarood. Het is het beste wat ik in jaren heb gedaan op het gebied van fotografie. Het is een goede methode en het is interessant om te ontdekken wat infrarood in verschillende situaties kan doen.

Er is voor ons nog iets heel belangrijks waarover we het nog niet hebben gehad, en dat heeft met ethiek te maken. Een van de belangrijkste redenen waarom we zeer tevreden Canon-gebruikers zijn, is het ethische beleid van Canon als het gaat om trofeejacht, arbeidsvoorwaarden, afval en het minimaliseren van vervuilende stoffen in de productieketen.

Megan: Ik krijg nu veel meer vragen over de ethische normen dan over de kwaliteit van de opticamerken die ik gebruik. De manier waarop merken werken, is binnen de wildlifesector een belangrijk aandachtspunt aan het worden.

Een kleine das in een bos staart nieuwsgierig naar de camera.

Volgens Megan hebben de COVID-19-pandemie en de daaruit voortvloeiende wereldwijde lockdowns geleid tot een hernieuwde interesse in de lokale natuur en wildlife. "Mensen delen foto's vaker dan ooit tevoren", legt ze uit. "Dat zijn dan misschien gewoon kiekjes vanuit het raam, maar ze zien dingen waar ze het vroeger te druk voor hadden. De reden waarom ik zo van fotografie houd, is dat je niet dezelfde taal hoeft te spreken als de persoon die naar de foto kijkt. Fotografie overstijgt grenzen. In een zeer eenzame periode hebben mensen over de hele wereld contact met elkaar gelegd... en dat biedt veel troost." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1,4x-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/2.8 en ISO1600. © Megan McCubbin

John: Canon heeft al eerder gezegd geen jachtactiviteiten te ondersteunen en dat soort evenementen nooit te sponsoren. Het brandingteam van Canon let voortdurend op de culturele gevoeligheid van alle producten, maar ook op de milieugevoeligheid.

Chris: Het is allemaal een kwestie van verandering, toch? We moeten constant veranderingen invoeren die gunstig zijn voor onszelf en het milieu. Het komt neer op educatie en het is aan mensen als Meg en mij om dat te ondersteunen.

John: Het behoud van onze natuurlijke omgeving is gekoppeld aan de observatie en waardering van de natuur en het vastleggen ervan. Hopelijk zal dit mensen aanmoedigen om zich om het milieu te bekommeren en de waarde en schoonheid ervan te waarderen.

Megan: Wanneer mensen beginnen met observeren, hebben ze vaak het idee dat ze alles wat ze zien, moeten kunnen herkennen, maar soms gaat het gewoon om het mentale welzijn dat de natuur ons biedt. Het ervaren van de biodiversiteit in onze tuinen, of we die nu fotograferen of bekijken met een verrekijker, verrijkt het leven van veel verschillende mensen.

David Clark

De uitrusting van Chris Packham

De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te nemen

Chris Packham in een bos met een Canon-camera en -objectief. Fotograaf: Jo Charlesworth

Camera's

Canon EOS R5

Een nieuwe benadering van systeemcamera's. De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je fotografie en filmproductie radicaal veranderen. “Echt fantastisch. Het is een fenomenale sprong voorwaarts", aldus Chris.

Canon EOS R

De Canon EOS R heeft een full-frame 30,3 Megapixel sensor met indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF, en biedt daarmee de ultieme fotografeerervaring om je verhalen naar een hoger niveau te tillen. Chris zegt: "Ik heb onlangs een Canon EOS R geconverteerd naar infrarood en dat is het beste wat ik in jaren heb gedaan op fotografiegebied."

Canon EOS 5DS R

Ontwikkeld voor optimale spiegelreflexbeeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte van de sensor van de camera wordt geoptimaliseerd. "Nog steeds mijn favoriete camera", zegt Chris.

Objectieven

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Deze veelzijdige lens biedt geweldige resultaten bij portretwerk en filmen vanuit de hand, dankzij de combinatie van geringe scherptediepte met prachtige bokeh, ingebouwde Hybrid Image Stabilization en het lichte ontwerp.

Canon EF 600mm f/4L IS III USM

Een superlicht objectief dat een uitstekende beeldkwaliteit en gepolijste professionele prestaties levert. Perfect voor professionele wildlife-, sport- en nieuwsfotografen. Chris: "Dit is nu mijn favoriete objectief. Ik fotografeer er alles mee omdat ik van een geringe scherptediepte houd."

Accessoires

Canon 10x32 IS

Deze premium 10x verrekijkers met de precisie-optica van Canon en een krachtige Image Stabilizer om bewegingen te compenseren, leveren vanuit de hand superieure beelden waardoor onderwerpen eenvoudig en comfortabel kunnen worden herkend. "Ik gebruik de 10x32 IS-verrekijker van Canon al sinds ze voor het eerst op de markt kwamen", zegt Chris. "10x is een goed instapmodel voor mensen die niet weten hoe goed de beeldstabilisatie is, want ze zullen versteld staan. Het is zo goed dat ik heb overwogen naar een grotere vergroting over te stappen."

Canon 10x42L IS WP

Deze hoogwaardige, waterdichte verrekijker is bestand tegen de zwaarste omstandigheden en heeft een weerbestendige afwerking die aan Japanse industrienormen (JIS7) voldoet. Geniet van superstabiele beelden vanuit de hand terwijl je gemakkelijk vogels kunt herkennen en volgen bij sterke vergrotingen, zelfs als ze vliegen. Dat kan allemaal dankzij Canon’s optische Image Stabilizer (IS) die de meeste bewegingen en trillingen nauwkeurig corrigeert.

Gerelateerde artikelen

  • ARTIKEL

    "Het perfecte plaatje is haast onbereikbaar"

    Wildlife-fotograaf en tv-presentator Chris Packham vertelt over zijn unieke oog voor compositie en over wat hij van zichzelf en zijn uitrusting vraagt.

  • ARTIKEL

    Tijd voor magie: uilen fotograferen in de schemering

    Vogelfotograaf Jonas Classon onthult welke technieken hij heeft gebruikt voor zijn bekroonde foto's van uilen en andere nachtdieren.

  • ARTIKEL

    "Print is de beste manier om de boodschap te verspreiden"

    Wildlifefotograaf Maxime Aliaga wil de orang-oetan redden. Ontdek hoe zijn spectaculaire prints bijdragen aan de promotie van hun bescherming.

  • ARTIKEL

    Zien in het donker met de Canon ME20F-SH en EOS R5

    Hoe onderwaterspecialist en DoP Peter Zuccarini met Canon's speciale videocamera voor weinig licht in het pikkedonker kon filmen.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro