Deze foto komt uit het project A Mal Tiempo, Buena Cara (In slecht weer, een goed gezicht) van de Nederlandse documentairefotografe Bebe Blanco Agterberg. Het werk van Bebe richt zich op de combinatie van kunst en documentairefotografie op een manier die is bedoeld om ons idee van waarheid in twijfel te trekken. "Ik speel graag met het presenteren van werk op een heel klassieke manier, en vraag daarbij de kijker of wat ze zien echt is of niet", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 50mm f/1.8 STM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/3.5 en ISO640. © Bebe Blanco Agterberg
Toen documentairefotografe Bebe Blanco Agterberg 12 was, verscheen haar moeder, die tijdens de dictatuur van Generaal Francisco Franco in Spanje was geboren maar later in Nederland geadopteerd en opgevoed werd, in een Nederlands tv-programma dat mensen helpt herenigen met hun biologische familie. Bebe's moeder had nooit over haar verleden kunnen praten, simpelweg omdat ze, tot ze met haar familie herenigd was, nooit wist wat er met haar gebeurd was – of waarom.
De ervaring van haar moeder had duidelijk invloed op Bebe. De afwezigheid die we met informatie proberen op te vullen en het reconstructieproces zouden later een terugkerend thema worden in Bebe's werk, misschien wel het meest prominent in A Mal Tiempo, Buena Cara (In slecht weer, een goed gezicht). Het onderwerp van dit documentaireproject, gefotografeerd in zwart-wit, was de overgangsperiode in Spanje na de dood van Franco in 1975 en onderzocht hoe 'vergeten' gebruikt werd als politiek instrument tijdens de overgang van het land naar democratie.