ARTICLE

Wat er gebeurt op Visa pour l'Image 2020: een jaar met een verschil

A Visa pour l'Image exhibition venue in Perpignan, France.
Visa pour l'Image vindt plaats in de middeleeuwse stad Perpignan in Frankrijk en bevat twintig fysieke tentoonstellingen die zo zijn ingericht dat wordt voldaan aan de veiligheidsmaatregelen in verband met COVID-19. De rest van het programma kan online worden bekeken.

Het internationale festival voor fotojournalistiek, Visa pour l'Image, keert dit jaar voor de 32e keer terug, maar op een andere manier. Sommige tentoonstellingen vinden van 29 augustus tot en met 13 september 2020 zoals gebruikelijk plaats in Perpignan, Frankrijk, terwijl andere tentoonstellingen, lezingen, prijsuitreikingen, portfoliobeoordelingen, screenings en presentaties, vanwege social distancing virtueel worden aangeboden.

De combinatie van fysieke tentoonstellingen in de middeleeuwse stad Perpignan met innovatieve virtuele schermen en evenementen zorgt voor een boeiende ervaring, waartoe een nog grotere online gemeenschap toegang heeft, ook omdat de registratie dit jaar voor het eerst gratis is. Of je nu persoonlijk een bezoekje brengt, dat online doet of allebei, je kunt hoe dan ook genieten van het beste uit de branche. Tijdens de Professional Week van 31 augustus tot 5 september kun je genieten van het gebruikelijke, uitgebreide programma aan evenementen, gewoon online.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Ondanks de beperkingen zijn organisatoren ervan overtuigd dat de essentie en de kwaliteit van het festival behouden blijven. Tentoonstellingen en presentaties gaan over diverse onderwerpen, waaronder milieukwesties, de COVID-19-pandemie en meer.

In Perpignan worden twintig fysieke tentoonstellingen gehouden op locaties zoals de Couvent des Minimes en de Eglise des Dominicains, waar maatregelen op het gebied van veiligheid en social distancing zijn getroffen.

Bezoekers hebben toegang tot alle content, inclusief virtuele panelen met vragen en antwoorden, exposities en meer. Ze moeten zich hiervoor gratis online registreren via de evenementenpagina van Canon Visa. Via de Canon Digital Lounge heb je elke dag toegang tot alle beschikbare content. Dus als je dit jaar niet naar Perpignan gaat, brengen we het festival naar jou toe.

De belangrijkste dingen die je niet mag missen op Visa pour l'Image 2020.

Six siblings pose for a portrait against a bare wall in a sparsely-furnished room. Photo by Anush Babajanyan
Een gezin in de onrustige regio Nagorno-Karabakh in het zuiden van de Kaukasus, gefotografeerd door Anush Babajanyan, winnaar van de 2019 Canon Female Photojournalist Award. © Anush Babajanyan
Canon Female Photojournalist Grant recipients Anush Babajanyan and Laura Morton at Visa 2019.

De Canon Female Photojournalist Grant verandert levens

Zes verschillende documentairefotografes leggen uit waarom de Canon Female Photojournalist Grant een keerpunt was in hun carrière.

1. Canon Student Development Program

Het Canon Student Development Program is gericht op studenten, docenten en iedereen die een carrière in fotografie nastreeft. In 2020 vindt de allereerste digitale editie van het programma plaats, waaraan meer dan 220 studenten uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika zullen deelnemen. Het initiatief is erop gericht om toekomstige fotojournalisten te helpen hun vaardigheden te ontwikkelen en ze te helpen stappen te zetten in hun carrière door ze voor te stellen aan een aantal van de topprofessionals in de branche.

Studenten worden online voorgesteld aan Canon Ambassadors en aan ervaren en invloedrijke fotografen en redacteuren die als mentoren optreden en hen helpen bij het voorbereiden van hun portfolio's tijdens persoonlijke, digitale gesprekken.

Tijdens de Professional Week nemen studenten deel aan workshops en screenings, evenals aan de groepsportfoliobeoordelingen die alle bezoekers van Visa online kunnen bekijken. Lezingen worden door mentoren online beschikbaar gesteld in de vorm van webinars. Deelnemende studenten hebben ook gratis toegang tot alle online Visa-content, waaronder virtuele kunstgalerieën en webcasts met fotografen.

Er zijn dit jaar 32 professionele fotografen en fotoredacteurs die portfolio's bekijken, waaronder Tasneem Alsultan, Anush Babajanyan, Patrick Baz, Guia Besana, Sabiha Çimen, Bieke Depoorter, Daniel Etter, Ulla Lohmann, Catalina Martin-Chico, Maciek Nabrdalik, Ilvy Njiokiktjien en Ivor Prickett. Studenten zijn uitgenodigd om aan te geven met welke beoordelaar ze willen werken.

Er zijn ook 24 mentoren voor de sessies van september, onder wie Thomas Borberg, Jérôme Sessini, Muhammed Muheisen, Magdalena Herrera, Magnus Wennman en Aïda Muluneh.

Alle deelnemende studenten hebben afbeeldingen uit hun portfolio's gekozen voor een boek dat in december in beperkte oplage wordt gepubliceerd.

2. Presentaties van marktleiders

Als onderdeel van het Canon Student Development Program (ook beschikbaar voor alle geregistreerde deelnemers) zullen er een aantal lezingen worden gegeven door bekende fotojournalisten. De eerste lezing op 2 september wordt gegeven door de fotograaf en voormalig Guggenheim-collega Jason Eskenazi, over het onderwerp 'Revisiting the Americans', een knipoog naar het werk van Robert Frank 'The Americans'. Jason leerde hem persoonlijk kennen tijdens zijn periode als bewaker in het Metropolitan Museum of Art in New York.

Verder zijn er presentaties door verschillende Canon Ambassadors en grote namen als de legendarische fotojournalist Sebastião Salgado. Niet alleen Jean-François Leroy, oprichter van Visa pour l'Image, geeft een presentatie, ook Gaia Tripoli van The New York Times, Thomas Borberg van Politiken, schrijver en curator Ekow Eshun, fotograaf, directeur en curator van het Addis Photo Fest Aïda Muluneh en nog veel meer geven acte de présence.

Naast het Student Development Program wordt er een paneldiscussie georganiseerd waarin toonaangevende personen samenkomen om de unieke uitdagingen van zwarte fotojournalisten te bespreken en het werk dat wordt gedaan om deze uitdagingen de baas te worden.

A man climbs a tall palm tree in a lush rainforest.
Op deze foto uit de tentoonstelling Amazon Deforestation van Victor Moriyama staat een persoon die een pinapalm beklimt op het bosrijke Combu Island in Belém, Brazilië. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/200 sec, f/6.3 en ISO800. © Victor Moriyama voor The New York Times

3. Canon Female Photojournalist Grant 2020

Voor het twintigste jaar op rij presenteren Canon en Visa pour l'Image de prestigieuze Canon Female Photojournalist Grant. De beurs ter waarde van € 8.000 wordt toegekend aan een 'uitstekende fotograaf ter erkenning van haar bijdrage aan fotojournalistiek' om haar te helpen om een bestaand project te voltooien of een nieuw project op te zetten voor tentoonstellingen op het festival van het jaar daarop.

De winnares van de beurs van dit jaar is de Turkse fotografe Sabiha Çimen voor haar project Hafız: Guardians of the Qur'an. Moslims die de Koran volledig uit hun hoofd kennen, mogen de titel 'Hafız' voor hun naam gebruiken. Het project van Sabiha benadrukt deze 1.500 jaar oude traditie, waarbij de nadruk ligt op meisjes van 8 tot 17 jaar oud die naar de Koranscholen gaan om de 6.236 verzen van het heilige boek van de Islam uit het hoofd te leren en op te zeggen, zodat ze Hafızas kunnen worden.

"Ik ging samen met mijn tweelingzus naar een Koranschool toen we twaalf jaar waren," vertelt Sabiha. "Met dit project kan ik een wereld onthullen die onbekend en verborgen is voor velen, en anderen de kans geven om moslimvrouwen op een zeer ongewone en genuanceerde manier te zien."

De jury van dit jaar bestaat uit deze getalenteerde vrouwen in de branche:
  • Monica Allende, curatrice en artistiek directrice van het Landskorna Photo Festival
  • Zarina Bhimji, fotograaf en voormalig kandidaat voor de Turner Prize
  • Lucy Conticello, directrice fotografie voor het M Magazine bij Le Monde
  • MaryAnne Golon, directrice fotografie bij The Washington Post
  • Aïda Muluneh, fotografe, regisseuse en curatrice van het Addis Photo Fest en Canon Ambassador
  • Claire-Anne Devillard, directrice marketing bij Canon France
  • Susie Donaldson, directrice marketing voor ITCG bij Canon Europe

4. Tentoonstelling Anush Babajanyan

Het festival van dit jaar omvat een tentoonstelling van de winnares van de Canon Female Photojournalist Grant 2019 en lid van het VII-fotobureau, Anush Babajanyan. Haar project, A Troubled Home, was gericht op grote gezinnen in het onrustige gebied van Nagorno-Karabakh, een regio in de Zuidelijke Kaukasus waar de overheid de groei van de etnische Armeense bevolking heeft gestimuleerd. Anush startte haar werkzaamheden in de regio in 2016 toen de vierdaagse oorlog uitbrak en zij de redenen achter de groeiende families in dat gebied wilde verkennen.

De tentoonstelling van Anush, het hoogtepunt van haar werk aan het project van het afgelopen jaar, vindt plaats in Couvent des Minimes in Perpignan en online.

A group of students and a mentor at Visa pour l'Image discuss the images on the table in front of them.
De sessies van het Student Development Program zullen dit jaar anders zijn, waarbij groepsportfoliobeoordelingen online plaatsvinden en door het publiek kunnen worden bekeken. De beste afbeeldingen worden aan het einde van het jaar in een boek gepubliceerd.

5. Winnaar van de Canon Video Grant

Visa pour l'Image 2020 is een jaar vol primeurs, waaronder de presentatie van de eerste Canon Video Grant. De winnaar ontvangt een beurs van € 8.000 en krijgt een Canon-videocamera en twee cinema-objectieven te leen om een korte documentairefilm van ongeveer acht minuten te maken.

De winnaar van de Canon Video Grant van dit jaar is de Frans-Zwitserse fotograaf en filmmaker Michaël Zumstein. De onderzoeksjournalist besteedt zijn tijd aan opdrachten voor de Franse en internationale pers, evenals aan persoonlijke projecten.

De jury voor deze beurs bestaat uit deze experts op het gebied van documentaires:
  • Lucas Menget, News Deputy Director bij FranceInfo
  • Nyancho NwaNri, een kunstenaar die met objectieven werkt, freelance documentairefotograaf en docent voor Canon Miraisha
  • Gabrielle Fonseca Johnson, Senior Editor, Special Projects and The Wider Image bij Reuters
  • Stéphane Arnaud, Global Photo Editor bij AFP
  • Olivier Sarbil, directeur documentaires en met een Emmy bekroonde cinematograaf
  • Ema Edosio Deelen, filmmaakster en regisseuse (BBC en Netflix Africa)
  • Thomas Erdbrink, journalist bij New York Times en documentairemaker

6. Tentoonstelling Victor Moriyama

'Amazon Deforestation' is een tentoonstelling van de Braziliaanse documentairefotograaf Victor Moriyama. Hij richt zich hierin op het effect van de vernietiging van het Amazoneregenwoud op het milieu. In 2019 werd het grootste oppervlakte aan Braziliaans regenwoud in tien jaar ontbost. Victor werkte twee maanden aan een speciaal project voor The New York Times waarin hij de klimaatverandering en deze droevige periode in de geschiedenis vastlegde.

De tentoonstelling van Victor vindt plaats in zowel Couvent des Minimes in Perpignan als online. Deze is eenvoudig te bekijken via de Canon Digital Lounge.

A woman lies on a bed gazing at her baby, who holds a toy and looks at the camera.
Deze afbeelding uit het project On the Outside van Axelle de Russé toont moeder Adeline met haar dochter Charlie, over wie ze voogdij heeft weten te behouden nadat ze werd vrijgelaten uit de gevangenis. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief (opgevolgd door het EF 35mm f/1.4L II USM-objectief), ingesteld op 1/25 sec, f/2,2 en ISO500. © Axelle de Russé / Hans Lucas

7. Tentoonstelling Axelle de Russé

De Franse fotojournalist en winnares van de 2007 Canon Female Photojournalist Grant, Axelle de Russé, staat bekend om haar werk aan langetermijnprojecten. Haar tentoonstelling bij Visa pour l'Image 2020, On the Outside, richt zich op het leven van vrouwen in Frankrijk die na het uitzitten van een gevangenisstraf moeite hebben om terug te keren naar de samenleving. De vrouwen worden vaak in de steek gelaten door hun families en gestigmatiseerd door de gemeenschappen waar ze naar terugkeren. Het kan moeilijk zijn om het leven buiten de gevangenis weer op te pakken en 60% is binnen vijf jaar weer opnieuw tot een gevangenisstraf veroordeeld. Het project is gericht op de strijd die deze vrouwen moeten leveren, die in 2019 ongeveer 3,5% van de gevangenisbevolking in Frankrijk vertegenwoordigen.

De tentoonstelling van Axelle vindt plaats in Couvent des Minimes in Perpignan en online.

A man lies in bed surrounded by Italian Red Cross volunteers. A painting of the Virgin Mary hangs on the wall. Photo by Fabio Bucciarelli.
De COVID-19-serie van Fabio Bucciarelli bevatte deze foto van de patiënt Claudio Travelli die thuis in bed aan het rusten is na te zijn onderzocht door Italiaanse vrijwilligers van het Rode Kruis. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS STM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/1.8 en ISO1600. © Fabio Bucciarelli, voor The New York Times

8. Collectieve tentoonstelling COVID-19

Dit collectieve werk, genaamd Simply The Pandemic, toont foto's van fotografen uit de hele wereld die de grootste wereldwijde pandemie uit de moderne tijd en het grootste verhaal van het jaar hebben gedocumenteerd. De collectieve tentoonstelling omvat een aantal van de krachtige en intieme beelden van Fabio Bucciarelli voor The New York Times.

Deze tentoonstelling vindt plaats in Couvent des Minimes in Perpignan en via de Canon Digital Lounge krijg je eenvoudig toegang.

Lees meer over Visa pour l'Image en alle Canon-gerelateerde verhalen op de evenementenpagina van Visa pour l'Image.

Geschreven door Tamzin Wilks


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan