Visa pour l’Image 2017: 60 uur in 60 seconden

An exhibition of photojournalist Ed Kashi’s work at Visa pour l’Image 2017 by Paul Hackett.
Een tentoonstelling van het werk van fotojournalist Ed Kashi op Visa pour l’Image 2017, gemaakt met een Canon EOS 5D Mk IV met een EF16-35mm f/2.8L II USM-objectief. © Paul Hackett

Aan het einde van de professionele week op Visa pour l’Image 2017 kijken we terug op de trends en de hoogtepunten van de 29e editie van het festival voor fotojournalistiek in Perpignan in Frankrijk.


Voor de 28e keer heeft Canon samen met Visa bezoekers samengebracht bij de exposities, workshops, reviews en lezingen op het festival die de fotojournalistiek van morgen vorm willen geven en fotojournalisten willen inspireren.

Een tentoonstelling van het werk van fotojournalist Ed Kashi op Visa pour l’Image 2017, gemaakt met een Canon EOS 5D Mk IV met een EF16-35mm f/2.8L II USM-objectief. © Paul Hackett

Hier zijn de vijf hoogtepunten en trends van Visa pour l’Image 2017.

1. Live for the story

Tijdens het bekijken van de exposities op Visa pour l’Image, over talloze situaties op verschillende plaatsen, allemaal met unieke perspectieven, werd in elk geval één ding duidelijk: verhalen vertellen vormt het hart van de fotojournalistiek. Schitterende foto's zijn belangrijk, maar ook een duidelijke visie over wat je wilt zeggen en waarom. "Wanneer je iemand vertelt wat je werk voor je betekent, is dat een krachtige ervaring", zegt Andrea Kurland, hoofdredactrice van Huck Magazine tijdens het beoordelen van portfolio's op het festival.

Northern spotted owl in California, in 2008. Nick Nichols had a mouse on top of his Canon 5D Mk III – a researcher was using the mice to attract owls, so that they could be counted.
Noordelijke gevlekte bosuil in Californië, 2008. Nichols had een muis boven op zijn Canon 5D Mk III met EF 17-40mm f/4L-objectief. Een onderzoeker gebruikte de muis om uilen te lokken zodat ze konden worden geteld. © Michael Nichols/National Geographic Society

2. Nick Nichols - live vraag- en antwoordsessie

"Je kunt geen pixel veranderen. Fotografie moet iets verbeelden wat is gebeurd, zei voormalig redacteur van National Geographic Nick Nichols – een punt dat hij herhaalde bij het beantwoorden van vragen tijdens onze live Twitter-sessie", @CanonProNetwork. Maar tijdens het festival was digitale manipulatie slechts een van de vele zorgen van fotografen die de onderwerpen in hun werk waarheidsgetrouw in beeld willen brengen. In interviews, bij paneldiscussies en tijdens informele gesprekken benadrukten ze de noodzaak voor het behoud van de integriteit in een tijd waarin nepnieuws het vertrouwen van het publiek in media bedreigt.

Canon Female Photojournalist Award 2017 winner Catalina Martin-Chico proposed the continuation of this series documenting the baby boom amongst FARC fighters in Colombia.
Winnaar van de Canon Female Photojournalist Award 2017, Catalina Martin-Chico, heeft een voorstel ingediend om haar documentaire over de babyboom bij FARC-strijders in Colombia te vervolgen. © Catalina Martin-Chico

3. Canon Female Photojournalist Award 2017

Dreamers, een expositie van het krachtige nieuwe werk van Darcy Padilla, winnaar van de Canon Female Photojournalist Award in 2016, was te zien in de Canon Experience Zone in het Palais des Congrès en in de Église des Dominicains. Dreamers laat de verwoesting zien die misbruik van alcohol en methamfetamine heeft veroorzaakt in de gemeenschap van Pine Ridge Reservation in South Dakota. Ondertussen vertelde Catalina Martin-Chico, winnaar van de Canon Female Photojournalist Award in 2017, ons over haar plannen om een reportage te maken over de babyboom bij honderden voormalige FARC-strijders die eerder niet zwanger mochten worden. "Fotojournalistiek is onzeker. Deze prijs geeft me de kracht en het vertrouwen om verder te gaan", vertelde ze.

Mike Burnhill mans the Canon Professional Services clean and check desk at Visa pour l’Image 2017.
Mike Burnhill bemant op Visa pour l’Image 2017 de stand van Canon Professional Services waar apparatuur wordt gecontroleerd en schoongemaakt. © Paul Hackett

4. Canon Professional Services (CPS)

Op Visa pour l’Image heeft Canon Professional Services hard gewerkt om meer dan 340 camera's van Canon die fotografen naar de stand brachten, te controleren en schoon te maken. Maar deze service geldt niet alleen tijdens het festival. Sinds de start, bijna 20 jaar geleden, kunnen leden van CPS met producten die daarvoor in aanmerking komen, vertrouwen op het reparatienetwerk. "Het is echt bijzonder dat een camerabedrijf je helpt in geval van een crisis en je niet alleen de volgende dag apparatuur stuurt, maar ook exact de apparatuur waar je om vraagt", zegt videograaf en fotograaf Stephanie Sinclair die door CPS vervangende camera-apparatuur kreeg toegestuurd toen haar spullen waren kwijtgeraakt terwijl ze op weg was naar een opdracht in Kenia. Lees hier het verhaal van Sinclair.

Students taking part in the student programme run by Canon in partnership with Magnum Photos. It included talks, workshops and portfolio reviews.
Studenten die deelnemen aan het studentenprogramma dat wordt georganiseerd door Canon in samenwerking met Magnum Photos. Er waren sprekers en workshops en er werden portfolio's beoordeeld. © Paul Hackett

5. De toekomst van fotojournalistiek

In deze turbulente tijden heeft de wereld meer dan ooit behoefte aan fotojournalisten, daarom is het essentieel dat we de volgende generatie koesteren. Samen met Magnum Photos heeft Canon workshops, lezingen en portfoliobeoordelingen georganiseerd voor 200 studenten uit heel Europa in het studentenprogramma van Canon. "Er gebeurt overal van alles en mensen willen weten wat er aan de hand is", zegt Timothy Haccius, student aan het Center Vocational De Vevey in Zwitserland. "Als er niemand is die het verhaal vastlegt of vertelt, is het alsof het nooit is gebeurd." De passie, het enthousiasme en het talent van Haccius en zijn tijdgenoten laat er geen twijfel over bestaan dat de verhalen die verteld moeten worden, ook verteld zullen worden.

Geschreven door Rachel Segal Hamilton