Zie de wereld in kleur
Marketeers staan onder grotere druk dan ooit om hun campagnes tot een ongekend succes te maken, een reactie uit te lokken en het aantal bezoekers te verhogen. Daarom vertrouwen ze op kleur als een van de krachtigste tools die ze tot hun beschikking hebben. En nu de beperkingen van de pandemie achter de rug lijken te zijn, worden vooral neonkleuren gebruikt om de aandacht van het publiek te trekken1.
U hoeft maar naar de culturele geschiedenis van neon te kijken om te zien waarom het juist nu zo prominent aanwezig is. Fluorescerende kleuren staan voor plezier, frivoliteit en overdaad – denk aan Las Vegas in de jaren 1950, Miami Beach, Madonna in de jaren 1980, cocktails, houseparty's in de jaren 1990... Neon schreeuwt feest, een goed gevoel, zorgeloosheid, dans, glamour2 – het tegenovergestelde van de sombere, grauwe, onrustige ervaring van lockdown en sociale beperkingen door de pandemie. Merken gebruiken neon simpelweg als een tegenmiddel voor moeilijke tijden.3
En het is niet alleen het grafische ontwerp en de verpakking waar de kracht van neon voor wordt ingeschakeld, maar ook de daadwerkelijke producten. Ontwerpers zoals Kenzo, Longchamp en Balmain4 en meer mainstream fashionmerken zoals Adidas en Puma hebben in 2021 collecties in felle kleuren en neon uitgebracht, en de trend is ook opgepikt in de beauty- en interieurindustrie.
Maar kunnen printserviceproviders gerust voldoen aan de toenemende vraag naar grootformaat promotietoepassingen met de visuele impact van neon? Is er iets teleurstellender voor een merkklant dan een print die in vergelijking met het oorspronkelijke grafische ontwerp tegenvalt, of waardoor een product minder wordt verkocht? Kleur is de uitdrukking van de persoonlijkheid van een merk, dus als het printwerk niet voldoet aan de hoge verwachtingen van de koper, zal het hoogstwaarschijnlijk worden afgekeurd en is het terug naar de tekentafel, wat verspilling, kosten, tijdverlies en een ontevreden klant betekent.