Tijd die je puur aan groei kunt besteden, is als ondernemer moeilijk te vinden. Maar wanneer je je eigen organisatie runt, kan een investering in je vaardigheden het verschil maken tussen succes en stilstand. Daarom was het programma
Women Who Empower
van Canon Middle East zo'n fenomenaal succes.
Het is opgezet in samenwerking met de
Dubai Business Women Council en het creëert een andere soort zakelijke opleidingsruimte voor vrouwen die zowel nieuwe als gevestigde bedrijven hebben. Het biedt kennis, maar ook nieuwe perspectieven en werkt als een soort broedplaats voor ideeën. Zo helpt het hen de toekomst in een nieuw licht te zien. De groep van vijftien vrouwen van dit jaar, die allen in verschillende stadia van hun ondernemerschap zitten, kwam samen voor een reeks workshops. Ze grepen deze kans aan om te leren van experts op het gebied van drukwerk, fotografie en contentcreatie – en ook van elkaar.
Het waren echter de printmodules, die plaatsvonden in de inspirerende galerieruimte van
ArtPlus Dubai, die het meest tot hun verbeelding spraken. En ze waren enthousiast en nieuwsgierig om te ontdekken op hoeveel manieren die zelfs voor de meest bijzondere bedrijven echt iets extra's kunnen betekenen. “Onze sessies zouden anderhalf uur duren”, zegt Ayman Aly, B2B Marketing Director bij Canon Middle East. "Maar meestal duurden ze tweeënhalf uur of langer, gewoon omdat er zoveel vragen waren. Dit zijn vrouwen die niet de luxe kennen veel tijd te hebben, maar die wel echt graag wilden leren.
Het eerste wat ze leerden, was dat drukwerk binnen hun bereik lag, zowel letterlijk als figuurlijk. Doordat hun zeer speciale klaslokaal zich in het pand van een Canon Print Service Provider bevindt, kon Ayman hen fysiek laten zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van printen. Een deelnemer zag hoe gemakkelijk en effectief luxe verpakkingen voor haar sieradenbedrijf konden zijn met behulp van Canon
Colorado
en
Arizona
printers. Een andere zag een kans om wat extra geld te verdienen door verschillende formaten 'pootafdrukken' van huisdieren aan te bieden aan klanten van haar dierenkliniek.
Ayman en zijn team verdiepten zich echt in de technologieën en behandelden de verschillen tussen offset- en digitaal drukwerk, verschillende materialen en afwerkingen, en wat de meest duurzame keuzes zouden kunnen zijn. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien super technisch voor een klein bedrijf, maar het is precies het soort kennis dat echt kan helpen bij het nemen van beslissingen en het beheren van budgetten – vooral als je in een fase zit waarin elke cent telt. Ayman liet hen ook zien hoe ze het succes van hun drukwerkkeuzes konden meten en het rendement op hun investering konden evalueren.
De boodschap die hij luid en duidelijk overbracht, was 'de drukwerkwereld staat nooit stil', terwijl hij onze ondernemers meenam op een rondleiding langs de nieuwste trends. Hoe nieuwe ideeën voor reclame en decoratie het verschil kunnen maken tussen een klant die binnenkomt of een klant die niet komt. En de boeiende manieren waarop het uitgeven van boeken mensen helpt hun verhaal te vertellen. Hij liet hen zien hoe hun gedurfde merkstijl het visuele kenmerk kan zijn dat hun verpakkingen nodig hebben om op te vallen – en hoe je een klant voor het leven aan je kunt binden door een chique persoonlijk tintje toe te voegen bij het versturen van bestellingen. Drukwerk kan het verschil maken als je klant probeert te beslissen bij wie die iets gaat kopen. Het kan je merk op nieuwe – en erg aantrekkelijke – manieren naar een hoger niveau tillen.
En over verhoging gesproken, ze hebben zelfs onderzocht hoe onze nieuwste technologieën op het gebied van textuur en reliëfdruk in hun bedrijfsplannen kunnen worden gebruikt. “Ik heb hen verteld dat de mogelijkheden eindeloos zijn, omdat we tegenwoordig alles op elk materiaal kunnen printen", zegt Ayman. "Denk aan glas, spiegels... zelfs hout." We hebben klanten die hun eigen behang – en kleding – printen! Dit was dus echt een openbaring en ze begonnen na te denken over nieuwe manieren om geld te verdienen, klanten te benaderen, marketing en manieren om hun producten op de markt te brengen. Het groeide snel en werd echt spannend voor hun bedrijven."
Met hun nieuwe kennis werden plannen gemaakt en herschreven, ideeën onderzocht en nieuwe manieren verkend om vertrouwde taken uit te voeren. De kosten werden uitgesplitst en er waren veel levendige discussies – met Ayman en experts van Canon en ArtPlus, en ook met de leiders van de modules fotografie en contentcreatie. Maar de belangrijkste gesprekken waren tussen de ondernemers zelf, die boordevol inspiratie zaten. Ze wilden graag praten over wat ze van de sessies hadden geleerd en feedback en advies krijgen van de andere zakenvrouwen.
Ze kwamen er ook achter dat ze dankzij de printworkshops de mensen met wie ze werken, nu konden begeleiden, zodat die ook zouden snappen hoe machtig ze zijn als drukwerkinkopers en de allerbeste beslissingen konden nemen. Het getuigt van het sneeuwbaleffect dat Women Who Empower heeft op hun bredere netwerk – elke leerervaring wordt gedeeld met veel meer mensen dan alleen de studenten. Dit geeft natuurlijk een boost aan hun zelfvertrouwen, maar het helpt deze zakenvrouwen ook echt om het beste te halen uit de beperkte tijd die ze hebben. Weten dat ze af en toe even weg kunnen van hun laptop is misschien wel het meest waardevolle dat ze meenemen – omdat het hen zichtbaar maakt voor hun klanten, teams en de rest van de wereld. Iedereen kan hun succes zien.
Naast wat ze hebben geleerd via Women Who Empower, is deze zichtbaarheid essentieel voor het programma. "Het bewijst dat het versterken van vrouwen door middel van kennis over drukwerk een strategische zet is", legt Ayman vastberaden uit. "Het geeft vrouwen de tijd en ruimte om hun bedrijf te laten groeien, duurzaam te innoveren en anderen te inspireren om hetzelfde te doen." En de neveneffecten hiervan zijn echt heel duidelijk. Want succesvolle bedrijven nemen mensen uit de buurt aan en investeren weer in hun bedrijfstakken en gemeenschappen. Als vrouwen in hun kracht staan, heeft iedereen daar baat bij.
Lees meer over
Women Who Empower
Canon Middle East.
Gerelateerd
-
De toekomst van Nollywood? Vrouwen die verhalen vertellen over hun omgeving
Vrouwen krijgen een steeds grotere rol in de Nigeriaanse filmindustrie en vertellen nieuwe en krachtige verhalen. Temitope Ogungbamila is een van die vrouwen.
-
Bookends: stormen trotseren, community's creëren
Toen Grace en Somia begonnen met het verkopen van tweedehands boeken, hadden ze nooit verwacht dat het zo veel passie, drama, problemen, plezier en een community met zich mee zou brengen.
-
Printen schept een band: Jennifer Kolloczek over helderheid, samenwerking en creativiteit
Jennifer Kolloczek is heel bekend in de wereld van productieprinten, maar waarom blijft ze in deze branche werken? En waarom is ze zo enthousiast over de toekomst van printen?
-
Alicia Cifré Trassierra wijst de weg met positiviteit.
Alicia Cifré Trassierra is al meer dan 30 jaar werkzaam bij Canon, waarbij zij halverwege haar carrière nieuwe vaardigheden op het gebied van verkoop en leiderschap heeft geleerd.