ARTIKEL
Het beste advies van fotojournaliste Elisabeth Blanchet
De Franse documentairefotografe vertelt over haar manier om mensen te fotograferen en geeft haar beste tips voor wie in haar voetsporen wil treden...
ARTIKEL
Veel professionele fotografen vinden zichzelf pas succesvol als hun werk wordt vertegenwoordigd door een bekend agentschap of een gerenommeerde galerij. Op sommige vlakken hebben ze gelijk, maar het is niet altijd duidelijk hoe je die mijlpaal kunt bereiken.
De Michael Hoppen Gallery, opgericht in 1992 in het hart van Chelsea (Londen), is een van de meest vooraanstaande galerijen in de stad. Er zijn werken te bewonderen van meesters in de fotografie en moderne kunstenaars. Senior Director Katy Barron heeft tientallen jaren ervaring met het ontdekken van nieuw talent en het verkopen van hun werk. Ze deelt enkele essentiële tips voor fotografen die hun werk willen tentoonstellen in een galerij.
"Onze collectie omvat een grote verscheidenheid aan moderne fotografen en nalatenschappen van kunstenaars. We zijn gespecialiseerd in Japanse fotografie: vintage, naoorlogse foto's en ook een aantal hedendaagse werken. Daarnaast vertegenwoordigen we een paar kunstenaars die wij echt uitmuntend vinden. We zijn erg geïnteresseerd in het proces achter het werk van onze kunstenaars. Zo vertegenwoordigen we bijvoorbeeld de jonge Chileense kunstenares Juana Gómez, die borduurt op canvassen waarop zelfportretten zijn geprint. Er is ook de Franse kunstenaar Thomas Mailaender, die gevonden foto's print op verschillende materialen - zelfs op mensenhuid. Ze balanceren op de rand van wat je 'conventionele fotografie' kunt noemen. Maar we hebben ook klassieke foto's van Bill Brandt en moderne fashionfotografie van Tim Walker en Harley Weir."
"Het type fotografie is niet het belangrijkst, we moeten de foto's vooral mooi en inspirerend vinden. We zijn niet geïnteresseerd in slappe aftreksels en slecht gemaakt of ondoordacht werk.”
"We ontdekken nieuw werk op verschillende manieren. Zo gaan we naar afstudeershows, luisteren naar mond-tot-mondreclame, gaan naar fotografie- en kunstfestivals, raadplegen tijdschriften en kijken op internet. We gaan zelden of nooit in zee met fotografen die uit het niets onze galerij binnenwandelen. Wil je ons benaderen, dan helpt het als we al over je hebben gehoord."
"Het is onwaarschijnlijk dat we op je voorstel reageren als je ons uit het niets benadert, helemaal als je dat doet op een kunstbeurs. Dat is gewoon niet slim. We staan op kunstbeurzen om te verkopen, niet om het werk van anderen te bekijken. Wil je ons toch je werk laten zien, dan kun je beter een paar keer langskomen in de galerij, onze privévertoningen bijwonen en ons leren kennen."
"Als we geïnteresseerd zijn in een fotograaf, nodigen we hem of haar uit om het werk aan ons te presenteren. We maken een praatje, maken misschien een paar prints, tonen die aan klanten en kijken of zij onze reactie delen. Daarna gaan we samenwerken met die kunstenaar om het werk meer bekendheid te geven en uiteindelijk volgt er een tentoonstelling. De beste kunstenaars om mee samen te werken, zijn zij die een intelligent gesprek kunnen voeren over hun werk en die open staan voor onze suggesties."
"Vaak verwachten fotografen van ons dat we hun werk in te veel formaten en in grote oplages produceren. Maar onze ervaring leert dat kleinere oplages in een of twee formaten veel aantrekkelijker zijn voor verzamelaars. Het is dus een goed idee om naar ons te luisteren als het op prijzen en oplages aankomt."
"Ik vind het belangrijk dat er een verhaal achter je werk zit. Het hoeft geen complex verhaal te zijn, gewoon iets dat je werk doet opvallen. Je kunt geen carrière opbouwen op basis van een of twee uitzonderlijk goede foto's."
Meer advies van experts uit de sector om je carrière een boost te geven, vind je in de sectie met verhalen.
Geschreven door
ARTIKEL
De Franse documentairefotografe vertelt over haar manier om mensen te fotograferen en geeft haar beste tips voor wie in haar voetsporen wil treden...
ARTIKEL
Wil je een idee presenteren aan een fotoredacteur? Hier zijn vijf manieren om jouw idee 'de aandacht te doen trekken' volgens freelance CNN-fotoredacteur Sarah Tilotta.
ARTIKEL
De reisfotograaf vertelt wat de succesfactoren zijn voor een creatief eenmansbedrijf met de focus op sociale media.
ARTIKEL
Volg het advies van fotograaf Travis Hodges over hoe je je inspiratie kunt vinden.