ARTIKEL

Hoe je de perfecte pitch presenteert aan een fotoredacteur

Sarah Tilotta, freelance fotoredacteur en fotograaf voor CNN, weet alles over hoe je je ideeën succesvol voorstelt voor publicaties. © John Hooper/CNN International

Sarah Tilotta die als freelancer tegelijk digitaal nieuwsfotoredacteur en fotograaf is voor CNN kent beide zijden van het opdrachtenproces. Voor ze haar huidige carrière begon, liep ze stage bij National Public Radio en het documentairefotografie-agentschap Noor. In 2014 studeerde ze af aan de University of Ohio met een masterdiploma fotojournalistiek.

"Nu ik weet hoe de dag van een fotoredacteur eruitziet, weet ik ook hoe ik hen kan bereiken, welke indeling ik moet gebruiken wanneer ik mijn werk opstuur, … Al die praktische aspecten leer je niet aan de universiteit", vertelt ze. Hier zijn de top vijf dingen die je volgens Sarah onder de knie moet hebben voor je je werk voorstelt.

1. Een goed doordachte aanpak

"Denk na over het doel van je werk. Wat motiveert je? En denk na over je doelgroep. Wie moet je werk absoluut zien? Zorg ervoor dat je je pitch voorstelt aan iemand die deze doelgroep vertegenwoordigt. Denk ook na over de impact die je werk moet hebben. Wil je mensen op andere gedachten brengen of bewustmaken over iets, hen geld laten doneren, het beleid over iets veranderen?

"Hoe wil je het presenteren? Hoe wil je het publiek laten communiceren met de vorm? Misschien is het een digitale publicatie, tentoonstelling of boek. Misschien heeft het meerdere doelgroepen of wordt het op verschillende manieren gepubliceerd. In elk geval heb je een strategie nodig om het te doen werken in die verschillende vormen en voor de doelgroepen die je wilt aanspreken."

Fotoredacteurs willen een pitch zien die hun aandacht trekt

2. Een uniek verhaal

"Persoonlijke projecten zijn ongelooflijk belangrijk. De fotografiemarkt is op dit moment meer dan verzadigd, dus willen fotoredacteurs een pitch zien die opvalt tussen de rest. Nieuwsorganisaties hebben een abonnement op de foto’s van agentschappen, dus moet je als opkomend fotograaf iets te bieden hebben dat anders is dan wat ze al in hun portfolio hebben. Bijvoorbeeld: we hadden onlangs een artikel door Diego Ibarra Sánchez, die de impact van IS op het onderwijssysteem in Irak fotografeerde. Door dat ene probleem in het hele conflict in de schijnwerpers te zetten, geeft hij je een nieuwe blik op het onderwerp en toont hij het effect op de bevolking op lange termijn. Het zijn niet zomaar foto’s van vernieling en vluchtelingen."

3. Gespecialiseerde kennis

"Kies een specifiek aspect. Iets dat te maken heeft met je onderwerp of de regio waar je werkt. Zet jezelf op de kaart als expert over een bepaald onderwerp of een bepaalde plek. Het zal je in het begin aan werk helpen. Op die plek, tenminste. Later kun je het steeds breder aanpakken."

4. Een sterk netwerk

"Opdrachten komen vaak binnen via referenties. Mensen vragen niet graag iemand waar ze niets over weten. Het is dus belangrijk om festivals te bezoeken. Lukt dat niet, dan kun je contact leggen met mensen via sociale media. Doe wat je kunt in jouw vakgebied om contact te leggen met anderen, en niet alleen met andere fotografen of redacteurs. Probeer ook te netwerken met schrijvers en uitgevers in verschillende vakgebieden. Als je voor jezelf een reputatie kunt opbouwen, zal dit je werk blijven opleveren."

Heel wat mensen kunnen geweldige foto’s maken, maar niet iedereen is geweldig om mee samen te werken

5. Professionalisme

"Wees betrouwbaar. Wees vriendelijk. Het is een kleine wereld, dus dit soort dingen kunnen ervoor zorgen dat er na een eerste opdracht nog meer opdrachten jouw richting uitkomen. Heel wat mensen kunnen geweldige foto’s maken, maar niet iedereen is geweldig om mee samen te werken. Zorg ervoor dat je professioneel, betrouwbaar en aangenaam om mee samen te werken bent."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


Meer inspirerende verhalen, profielen en succesvolle projecten van fotografen vind je op de hoofdpagina.

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services