ARTICLE

De magie achter stop-motion-animatie

A Canon EOS-1D X camera mounted on a motion control rig and positioned next to a puppet on the set of Wes Anderson's Isle of Dogs.
Wes Andersons bekroonde stop-motion-speelfilm Isle of Dogs is gemaakt met 80 Canon EOS-1D X-camera's. Op deze set is de camera op een besturingsinstallatie gemonteerd en wordt er achteruit langs de beugel gefilmd, waarbij de camera geleidelijk verder van het personage af beweegt. © Tristan Oliver / Isle of Dogs

De animatiefilm Jason and the Argonauts (1963), gemaakt door de pionier van de stop-motion Ray Harryhausen, is nog steeds een meeslepende kijkervaring. De gevechtsscène tussen skeletten en het geanimeerde gigantische bronzen standbeeld van Talos waren in die tijd baanbrekend en zijn nog steeds realistisch genoeg om het gemiddelde kind 's nachts wakker te houden.

Ray Harryhausen had veel invloed op de ontwikkeling van stop-motion-animatietechnieken. Hij bracht daarmee populaire klassieke films tot leven; van Mysterious Island (1961) tot Clash of the Titans (1981). Veel filmmakers gebruikten zijn 'Dynamation'-techniek om acteurs schijnbaar met de geanimeerde modellen op het scherm te laten spreken.

Ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van Ray Harryhausen en de release van de Canon EOS RStop Motion Animation-firmware – speciaal ontworpen om de opname-ervaring voor stop-motion-filmmakers te verbeteren – spraken we met drie bekroonde stop-motion-filmmakers. Hier leggen ze uit hoe ze de grenzen van het moderne filmmaken blijven verleggen en hoe de Canon EOS-camera's hen helpen bij het maken van kassuccessen.

Cinematographer and DoP Tristan Oliver on the set of Isle of Dogs.
Bekroonde filmmaker Tristan Oliver tijdens het maken van Isle of Dogs. Tristans stop-motion-carrière begon in 2005 bij Aardman Animations. Hij werkte voor het eerst met Wes Anderson tijdens de opnamen voor Fantastic Mr. Fox uit 2009. © Fox Searchlight Pictures
A set on Wes Anderson's Isle of Dogs.
"Geen enkele set is standaard, maar dit is een redelijke weergave van een kleinere set", legt Tristan uit. "Het gekalibreerde beeldscherm is meestal een mat Eizo-scherm, dat is ingesteld om de best mogelijke benadering te geven van wat er te zien is bij de montage, VFX en projectie. De tweede monitor biedt extra ruimte wanneer er meerdere vensters open staan." © Tristan Oliver / Isle of Dogs
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De creatieve visie begrijpen

Tristan Oliver, cameraregisseur van Wes Andersons bekroonde Isle of Dogs (2018), gemaakt met de Canon EOS-1D X (opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III), begint zijn projecten door goed inzicht te krijgen in de visie van de regisseur. "Als je aan een Wes Anderson-film werkt, heb je een heel duidelijke opdracht", zegt hij. "Hij heeft een zeer strakke stijl: zijn compositie is uiterst symmetrisch en zijn belichting is vlak en gelijkmatig. Hij vraagt ook om een enorm diepe focus. Maar soms werk je samen met een regisseur die je jouw ding laat doen. Je kunt dan met een eigen visie komen: 'Wat denk je hiervan?’"

Hij raadt aan om de regisseur te leren kennen en zijn/haar eerdere werk te bestuderen om de stijl te begrijpen. Hij gaat ook graag even met een regisseur zitten om naar foto's en filmbeelden te kijken die ze allebei hebben geselecteerd om inspiratie op te doen. Uiteindelijk besluiten ze dan samen hoe de film moet worden.

Tristan zegt dat het een goed idee is om een korte film te maken om je ideeën aan de regisseur te laten zien. Maar hij onderstreept dat je het niet meteen 100% goed moet willen doen. Als je het verkeerd hebt, dan heb je alleen maar tijd en geld verspild. Het gaat erom dat je een beginpunt hebt en de regisseur iets kan aanreiken waar hij/zij een mening over kan geven.

Cinematographer Dave Alex Riddett (right) stands on the set of stop motion animation early man.
Filmmaker Dave Alex Riddett (rechts) en animator Will Belcher op een set voor de stop-motion-animatiefilm Early Man. © Studiocanal S.A. en The British Film Institute
Cinematographer Dave Alex Riddett sits on the steps of a model building.
Dave was tevens cameraregisseur van de voor een Oscar genomineerde film Shaun the Sheep van Aardman Animations (2015). © 2014 Aardman Animations Limited en Studiocanal S.A.

Goed vastleggen met de camera

Dave Alex Riddett, cameraregisseur van Early Man (2018), ook opgenomen met de Canon EOS-1D X, maakte zijn eerste films toen hij nog op school zat. Hij maakte stop-motion-films met zijn Action Man-poppen en een oude 8mm camera. Het was het begin van een levenslange passie voor stop-motion. Halverwege de jaren tachtig kwam hij bij Aardman Animations en werkte hij aan klassiekers zoals A Grand Day Out (1989), The Wrong Trousers (1993) en Wallace and Gromit: The Curse of the Were-Rabbit (2005).

Dave vindt het leuk om zoveel mogelijk goed met de camera vast te leggen. "Daar ben ik behoorlijk ouderwets in", zegt hij. "De tendens van tegenwoordig is om, zelfs bij stop-frame-animatiefilms, veel computer-gegenereerde beelden (CGI) of setuitbreidingen te gebruiken. Maar ik wil graag zo veel mogelijk met de camera zelf doen. Zo krijg je hetgeen je ziet en belicht. Ik vind het veel eenvoudiger om op die manier te werken."

Natuurlijk vereist dat veel testen en plannen. Dave voert vaak een voorbelichting uit op een set, voordat de set-dressers komen om alles een levensechte look te geven. "Daarna doe ik waarschijnlijk nog een laatste belichting en weet ik inmiddels ook of er nog camerabewegingen zullen zijn."

Naast het vinden van de juiste positie voor de camera's en de belichting is de toegankelijkheid van de set een groot probleem. De animators moeten toegang hebben tot de personages, waardoor de DSLR- en systeemcamera's uit het Canon EOS System-assortiment bijzonder goede tools voor het werk zijn.

Het is ook moeilijk om bij het werken met kleine personages de benodigde scherptediepte te verkrijgen en van dichtbij te focussen. Dit betekent werken met kleine diafragma's zoals f/16 en met belichtingen van enkele seconden, wat met 24 fps zorgt voor een langere opnameduur. Zelfs bij opnamen met een laag diafragma is het soms nodig om twee keer dezelfde scène te schieten: een keer om de personages en de voorgrond scherp te stellen en nog een keer om de achtergrond scherp te krijgen.

A screenshot of the Dragonframe stop motion animation software showing the head of a puppet.
De Stop Motion Animation-firmware voor de Canon EOS R verhoogt de Live View-resolutie wanneer deze is verbonden met compatibele software, zoals Dragonframe, waardoor animators in elk frame gemakkelijker op details kunnen inzoomen.
Puppets of dogs and an astronaut positioned in front of a Canon EOS-1D X camera, with a green screen behind them.

Achter de schermen van Wes Andersons film Isle of Dogs

Director of Photography Tristan Oliver onthult hoe deze stop-motion speelfilm is gemaakt en waarom er 80 krachtige Canon DSLR's aan te pas kwamen om de film op te nemen.

Computerbesturing

Omdat veel van de personages in een stop-motion-film worden ondersteund door een extern frame of installatie, moeten sommige scènes ook met en zonder de personages en installaties worden gefilmd. Dit betekent dat alle camerabewegingen en belichting reproduceerbaar moeten zijn. Door de camerakraan met behulp van een computer te bedienen, kan het frame in elke opname vanuit exact dezelfde positie worden vastgelegd. Bovendien kunnen de animators terugkeren en eventuele fouten corrigeren.

De camera's worden eveneens door computersoftware bestuurd. Dragonframe is hiervoor de standaard in de sector – gecreëerd door animator Jamie Caliri en zijn broer Dyami. Jamie is een bekroonde filmmaker en animatieregisseur van onder andere The Little Prince (2015), gemaakt met de Canon EOS 6D (opgevolgd door de Canon EOS 6D Mark II), en Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events (2004). Door samen te werken met zijn broer, een softwaremaker, bevond Jamie zich in de unieke positie om de software te ontwikkelen die stop-motion-filmmakers nodig hadden.

Dragonframe, dat zeer compatibel is met Canon EOS-camera's, gebruikt de Live View-feed van de camera en plaatst deze in de reeds vastgelegde frames, zodat de preview eruitziet als een frame tijdens een opname. De live-scènes kunnen achter elkaar worden opgenomen, terwijl stop-motion-scènes tegelijkertijd kunnen worden geschoten, met meerdere versies van dezelfde personen. De cameraregisseur kan tussen meerdere sets of units schakelen, en bij een speelfilm kunnen 50 of meer camera's worden gebruikt. Het is van essentieel belang dat elke camera consistent presteert en resultaten geeft die vergelijkbaar zijn met die van alle andere camera's.

A screenshot of the Dragonframe stop motion animation software demonstrating focus peaking.
Focus Peaking (hier in rood weergegeven) markeert de gebieden met het hoogste contrast van een scène. Dit zijn meestal ook de scherpste gebieden, wat de animator het vertrouwen geeft dat de focus juist is.
A screenshot of the Dragonframe stop motion animation software demonstrating how the firmware upgrade produces a Live View image that's twice the size of the image from a Canon EOS 5D Mark IV.
Met de Stop Motion Animation-firmware creëert de Canon EOS R een Live View-beeld dat twee keer zo groot is als het beeld van de Canon EOS 5D Mark IV.

Jamie raadt vooral de systeemcamera Canon EOS R aan voor het opnemen van stop-motion-films. "Toen we de Canon EOS R voor het eerst zagen, dachten we: 'Wauw, dit kan wel eens de volgende geweldige stop-motion-camera zijn'. De camera heeft geen last van spiegel en bijbehorende componenten, heeft een grote full-frame sensor, biedt 30 Megapixel en is gevoelig bij weinig licht,… het lijkt de perfecte camera voor stop-motion."

Dragonframe sprak met Canon over mogelijke aanpassingen aan de software om stop-motion-animators te helpen, wat resulteerde in de Stop Motion Animation-firmware. De resolutie van de Live View-feed van de camera wordt verhoogd van de standaard 960x640 pixels naar 1920x1280 pixels en dat biedt essentiële extra details voor animators. Verder is Focus Peaking via USB toegevoegd, wat betekent dat het zichtbaar is vanuit Dragonframe. Zo kunnen animators zeker weten dat ze de focus scherp hebben.

"Normaal gesproken zeggen we niet zomaar: 'Dit is de perfecte camera voor stop-motion’ – iedereen heeft immers zo zijn/haar voorkeuren", zegt Jamie. "[Maar] bij Dragonframe zijn we erg enthousiast over deze camera. We denken dat het de toekomst kan zijn voor professionele stop-motion-opnamen."

De verbeterde Live View zorgt voor vloeiende bewegingen en maakt een nauwkeurige positionering van kleine details mogelijk, vooral wanneer gezichtsuitdrukkingen moeten wisselen tussen de frames en de registratie precies goed moet zijn.

"Soms kunnen de ogen van de personages heel klein zijn en het kan lijken alsof ze op iets zijn gericht, maar in hoge resolutie kun je alle details zien", zegt Jamie. "Animators worden erg nerveus over kleine fouten die kunnen optreden, dus het gaat om de fijne details en de nauwkeurigheid van kleine bewegingen."

Geschreven door Angela Nicholson


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan