ARTICLE

Hoogtepunten: Onze grootste lancering tot nu toe - Live Q&A REIMAGINE

Het complete assortiment aan R-systemen van camera-behuizingen, lenzen en extenders.

Canon's nieuwste productlanceringen – de EOS R5 en EOS R6 naast Canon's nieuwe RF-lenzen en -adapters en de imagePROGRAF PRO-300

Op 9 juli 2020 heeft Canon de geruchten ontkracht tijdens ons REIMAGINE-evenement, waar is laten zien dat het ‘onmogelijke’ mogelijk kan worden gemaakt, met de grootste productlancering ooit. Na een presentatie eerder op de dag, die kort daarna ruim 70.000 keer werd bekeken, hield Canon een live Q&A gehouden om de langverwachte EOS R5 en EOS R6 – twee nieuwe full-frame systeemcamera's – te bespreken, evenals vier nieuwe RF-lenzen en imagePROGRAF PRO-300, een fotoprinter voor A3-foto's van galeriekwaliteit. Technologiejournalist en gastvrouw Lucy Hedges werd vergezeld door experts van Canon en toonaangevende fotografen en filmmakers, die als een van de eersten de nieuwe toevoegingen aan Canon's productassortiment mochten uitproberen.

Deelnemers kregen de kans om hun eigen vragen te stellen en kennis te nemen van de specificaties van de producten en de manier waarop Canon Ambassadors de producten op de proef hebben gesteld. Hier zijn enkele hoogtepunten uit de live Q&A, met de antwoorden op de meestgestelde vragen tijdens de sessie.

Q&A EOS R5:

V: Wat kun je ons vertellen over het dynamische bereik van de EOS R5?
A: Mike Burnhill, Professional Imaging Product Specialist, zegt: "Er is een industriestandaard voor het testen van het dynamische bereik voor stilstaande beelden, dus de cijfers kunnen op meerdere manieren worden geïnterpreteerd, maar uit onze tests is het één stap beter dan EOS R. Het Dynamic Range-vermogen van de EOS R5 is echter slechts één onderdeel van het pakket. De resolutie, snelheid en ISO-waarde van de camera dragen allemaal bij aan de geweldige beeldkwaliteit van de camera."

V: Robert, kun je ons uitleggen hoe het is om de tracking op de EOS R5 te gebruiken?
A: Robert Marc Lehmann, Canon Ambassador, zegt: "Het is totaal anders dan elke camera die ik eerder heb gebruikt. Ik werd op expeditie gestuurd om drie zeer snelle vogels vast te leggen. Ik was echt onder de indruk van de autofocus op de EOS R5. Hiermee kon ik de vogels gewoon volgen. De sensor heeft zoveel intelligentie dat altijd werd scherpgesteld op de vogels. Elk beeld was scherp. Ik heb 10 jaar lang getraind om foto's als deze te kunnen maken, en de camera had er slechts een paar seconden voor nodig. Vooral bij de roofvogels: iedereen kan de vogels met gemak vastleggen."

Je hebt misschien maar een of twee mogelijkheden per dag om wildlife te fotograferen, waardoor je slechts een paar seconden hebt om een roofvogel tijdens een vlucht vast te leggen. Wildlifefotograaf Robert Marc Lehmann legt het moment vast dat een arend duikt om een vis te vangen. Canon EOS R5 met een Canon RF100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-lens bij 254,0mm, 1/1600 sec, f/6.3 en ISO 4000. © Robert Marc Lehmann

Ivan D'Antonio, Canon Ambassador, voegt hieraan toe: "De autofocus van de camera vond ik echt indrukwekkend. Ik heb twee video's gemaakt en ik wist niet zeker wat er ging gebeuren tijdens de opname. Hierdoor kon ik me concentreren op het vastleggen van de opname in plaats van of deze was scherpgesteld. De camera is mijn nieuwe beste vriend!"

V: Ivan, kun je ons vertellen over een aantal videofuncties die je vooral indrukwekkend vindt?
A: Ivan zegt: "Ik heb een achtergrond als schilder, dus ik zoek altijd naar iets dat me aan een verfkwast herinnert: iets kleins, dat licht is schoonheid kan voortbrengen. Er is geen compromis met de beeldkwaliteit bij deze camera. De 8K-videomogelijkheden maken indruk op mij; het zijn niet alleen digitale details, maar het beeld is levend, waardoor je het gevoel krijgt dat je je in de scène bevindt en je je de gevoelens herinnert van het fotograferen ervan. Je kunt alle details zien. En je kunt de opname nog meer verkennen tijdens de nabewerking, omdat je zoveel meer opties hebt. Je kunt zelfs een aantal opnamekeuzen heroverwegen. De camera biedt mij meer mogelijkheden. Als je 8K niet nodig hebt, maar wel extra details wilt, kun je de 4K HQ-modus kiezen. Deze geeft 4K-beeld met 8K-details."

"Toen ik bijvoorbeeld de yoga-video opnam, was het slecht weer. Ik had maar één kans om het master-shot te maken. Dankzij de full-frame sensor met een kleine scherptediepte kon ik op dezelfde opname een nieuwe compositie maken. Die zag er dus uit als een totaal andere opname. Soms komt creativiteit pas tijdens de nabewerking, dus het is fantastisch dat ik de vrijheid heb om mijn inspiratie te volgen."

V: Waarom is het niet mogelijk om 4K-opnamen te maken in RAW?
A: Mike zegt: "Dit komt omdat onze 8K RAW geen de-bayer heeft. Verwerking tot 4K RAW is complex om te bereiken. Het is technisch moeilijk om het formaat aan te passen zonder de beeldkwaliteit in gevaar te brengen en tegelijkertijd de mogelijkheid te behouden om RAW-gegevens te verwerken."

V: Wat maakt 4K HQ zo goed?
A: Mike zegt: "Met een normaal 4K-videosignaal heb je geen gelijke RGB-gegevens, Maar met 8K kun je downsamplen naar 4K, waardoor je gelijke hoeveelheden RGB-gegevens overhoudt, zodat er geen ontbrekende gegevens zijn. Dit betekent een veel scherper beeld, zonder ruis, om de perfecte 4K-resolutie te produceren voor maximale prestaties."

Q&A EOS R6:

V: Mike, kan je ons nog wat meer vertellen over de IS op de EOS R6?
A: Mike zegt: "De geïntegreerde stabilisatie is volledig ontworpen door Canon. We hebben een systeem ontworpen dat verschillende soorten trillingen herkent. Het andere onmisbare element is de RF-bevestiging: deze maakt dit allemaal mogelijk. De grote bevestiging maakt een grotere beeldcirkel met lenzen mogelijk, waardoor je meer kunt bewegen. Het systeem is ontworpen om veel andere trillingen te detecteren en te corrigeren, zoals je ademhaling en je hartslag. Ik heb de camera zelfs vier seconden lang in de hand gehouden!

"Je krijgt een beter resultaat met EF-lenzen, maar de standaard die we meten houdt slechts rekening met bepaalde factoren. Het CIPA IS-getal neemt dus niet toe, maar in de echte wereld zal je echt 1 of 2 stops verbetering opmerken. Daar profiteren wij van. We compenseren de trillingen, wat de meeste systemen niet kunnen."

V: Wanda, hoe was het om de camera vast te houden met de sluitertijd van 4 seconden?
A: Wanda Martin, Canon Ambassador, zegt: "Het was bizar: je kunt een veel langere sluitertijd kiezen dan ooit tevoren. Ik ben modefotograaf en de poses zijn normaal gesproken bewegingsloos, maar deze keer heb ik met dansers gewerkt en het was een uitdaging voor mij. Ik wilde de dynamiek en de vloeiende bewegingen van de dansers vastleggen, maar ik had een beeld voor ogen van wazige dansers tegen een stilstaande achtergrond. Met de EOS R6 was dit echter mogelijk. Er werd gezegd dat je de camera 2 seconden kunt vasthouden, wat ik al bizar vond, maar ik kon deze zelfs 4 seconden vasthouden. Ik dacht bij mijzelf: deze camera is wellicht echt iets voor mij!"

De EOS R6 heeft een ongelooflijke geïntegreerde beeldstabilisatie, waardoor fotografen tot wel vier seconden lang met de hand kunnen fotograferen. Gemaakt door fotograaf en filmmaker Javier Cortes met een EOS R6 met een Canon RF85mm F1.2 L USM-lens bij 85mm, 1/500 sec, f/ 1.8 en ISO 1600. © Javier Cortes

Het vastleggen van de vloeiende bewegingen en dynamiek van onderwerpen zoals balletdansers wordt heel eenvoudig met de EOS R6. Vastgelegd door Javier Cortes met een EOS R6 met een Canon RF35mm F1.8 MACRO IS STM-lens bij 35mm, 1/800 sec, f/ 2.8 en ISO 400. © Javier Cortes

Canon Ambassador Javier Cortes voegt toe: "De geïntegreerde IS-stabilisatie is verbluffend. Ik probeer altijd vloeiende beelden te maken en deze camera doet het perfect. Toen de dansers rondbewogen was het makkelijk om de juiste positie te vinden en kon ik het perfecte moment bepalen. Ik heb een hekel aan statieven, dus deze mogelijkheid is geweldig voor mij."

Canon Ambassador Ilvy Njiokiktjien zegt verder: "Ik werk veel in het buitenland, dus het meenemen van veel apparatuur is niets voor mij: hoe minder hoe beter. Ik zou nu zelfs geen statief nodig hebben. Ik vond het bizar hoelang ik de camera in mijn hand kon houden."

V: Kan je ons iets vertellen over de videomogelijkheden van de EOS R6?
A: Mike zegt: "De EOS R5 is voor professionals, maar de EOS R6 is gericht op de alledaagse fotograaf die passie heeft voor fotografie en filmproductie. De specificaties weerspiegelen dit dus."

Javier voegt toe: "Voor mij was het een grote verrassing. Ik denk dat je de camera kunt vergelijken met een Cinema EOS-camera. De mogelijkheden voor kleur en optimalisatie zijn perfect. Dus voor mij is het echt goed. Misschien is het niet voor professionals, maar ik denk dat je met deze camera geweldige resultaten kunt bereiken. Je kunt de camera gewoon oppakken en meteen opnamen maken."

Richard Walch, Canon Ambassador, voegt toe: "Het gaat erom aan de slag te gaan met video's maken - dit is een probleem voor veel fotografen. En deze camera is daar perfect voor. Ik wil mensen aansporen om video-opnamen te gaan maken. De camera heeft alles wat je nodig hebt en daarna kun je daar op voortborduren."

V: Legt de camera tijdcodes vast?
A: Mike zegt: "Ja, tijdcodes en Canon Log, wat geweldig is voor degenen die net met films beginnen. Ze kunnen alles uit het bestand halen."

V: En kan je ons wat vertellen over oververhitting tijdens video-opnamen?
A: Mike zegt: "Er is geen magische oplossing, we hebben er veel technologie in gestopt. Als de camera langere tijd wordt gebruikt, moet deze afkoelen. De EOS R5 kan ongeveer 20 minuten 8K-opnamen maken, afhankelijk van de omgevingstemperatuur. De R6 wordt bij 4K 60p wel warm, maar je moet een half uur kunnen opnemen. Prima opnametijden dus."

RF-lenzen

Q: Mike, vertel ons over de nieuwe RF 600mm F11 IS STM en RF 800mm F11 IS STM
A: Mike zegt: "De EF 800mm weegt bijna 4,5 kg. Dit zijn speciale lenzen voor professionals, en ze zijn duur. Dus het is niet weggelegd voor veel mensen die deze mogelijkheid graag zouden willen hebben. We willen lenzen produceren die barrières doorbreken. De RF 600mm F11 IS STM en RF 800mm F11 IS STM zijn minder dan 1000 euro en zijn beide supercompact, zodat ze in je tas passen onderweg.

"Waar ik woon is zoveel natuur te vinden, dat je altijd een supertelelens bij je wilt hebben. Nu is dat mogelijk en kan ik die op een wandeling meenemen. Deze lenzen breken de regels van wat een supertelelens kan zijn, omdat we het mechanisme opnieuw hebben ontworpen. Je kunt scherpstellen met kleinere diafragma's en ze zijn supersnel. Toen ik de lens gebruikte, stelde deze scherp op een paar wouwen (vogels) die dicht bij me waren. De kwaliteit die je krijgt voor de prijs laat je versteld staan. Een 600mm- of 800mm-lens hoeft niet duur te zijn en dat is wat de RF-lens laat zien: creatieve mogelijkheden bieden aan een groter aantal gebruikers. Deze F11-lenzen zijn zelfs op een druilerige dag perfect."

De RF 600mm F11 STM geeft een nieuwe invulling aan supertelelenzen en is compact genoeg om dagelijks mee te nemen, zodat je nooit een moment hoeft te missen. Canon EOS 5D Mark IV, 1/1000 sec, f/ 4 en ISO 100.

V: Kun je AF krijgen met de extender?
A: Mike zegt: "De nieuwe RF 600MM, RF 800mm en RF 100-500mm werken allemaal met AF met de extender. Het gebied verandert niet eens; je hebt nog steeds honderden AF-punten met de telelenzen. Dus je kunt echt veranderen wat je ermee kunt doen. Het is de taak van Canon om de oplossingen te ontwikkelen waarmee fotografen kunnen bepalen wat mogelijk is."

V: Ilvy, kun je ons vertellen over de nieuwe RF 85mm F2 MACRO IS STM? Welke kenmerken van de lens vielen jou op?
A: Ilvy zegt: "Ik gebruikte deze lens om een groot gezin op hun boerderij te fotograferen. Het was dus een lange portretfoto en ik moest over het hele erf lopen. Ten eerste is de lens licht, wat perfect is als je op reis bent. De lens is gemakkelijk mee te nemen en makkelijk vast te houden. Tijdens het maken van de portretten stond het gezin op allerlei andere plekken. Wat ik echt leuk vond, is dat, ondanks de verschillende plekken, de beelden allemaal een mooie zachte touch hadden. Ze leken dus net een serie en de beelden hingen met elkaar samen.

"De andere functie die ik niet verwachtte te gebruiken is de macro-instelling. Ik had het echter mis! Ik heb bijna de helft van de dag besteed aan kleine details. Ik zag de wereld op andere manieren door kleine details zo uitvergroot te fotograferen. Het was prachtig en droeg echt iets bij aan de serie. Ik heb zelfs de dieren met deze lens vastgelegd en de macrofunctie gebruikt om het oog van een schaap te fotograferen. Het is alsof je door het oog kunt kijken, met een grote diepte."

Canon Ambassador Ilvy Njiokiktjien realiseert prachtige portretten dankzij de RF 85mm F2 MACRO IS STM-lens, die een prachtig zachte achtergrond creëert waardoor onderwerpen opvallen. Ilvy Njiokiktjien Canon EOS R6 met een Canon RF85mm F1.2 L USM-lens bij 85mm, 1/400 sec, f/ 2.0 en ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

De RF 85mm F2 MACRO IS STM-lens is geschikt voor zowel portret- als macrofotografie, waardoor fotografen de wereld in meer detail kunnen vastleggen. Vastgelegd door Ilvy Njiokiktjien met een EOS R6 met een Canon RF85mm F2 MACRO IS STM-lens bij 85mm, 1/1250 sec, f/ 2.0 en ISO 800. © Ilvy Njiokiktjien

V: Wat zijn de limieten van de EF-lens en de adapter?
A: Mike zegt: "De enige niet-compatibele lenzen zijn de telelenzen die vóór 2008 zijn gelanceerd. De preset-knop werkt hier niet bij, maar al het andere wel. De krachtige zoom van de 35-80mm zoomlens uit het begin van de jaren negentig werkt niet, maar AF wel. En dat is alles. Al het andere werkt volledig, hoewel sommige mogelijk een kleine beperking in het aantal AF-punten hebben. Deze zullen beperkt blijven tot slechts 80% in plaats van 100%. Je kunt misschien zelfs betere optische prestaties krijgen, omdat de lenzen rekening houden met aberraties."

V: Werkt geïntegreerde stabilisatie in de behuizing met EF-lenzen?
A: Mike: "Ja, deze werkt met de lenzen. Ze zijn 'tweetalig': ze ondersteunen standaard EF of RF, dus er is geen verschil in prestaties. Met elke 'vertaling' kun je een kleine fout maken, maar omdat de functie dezelfde taal spreekt als de lens, werkt het naadloos. Als je een lens met IS gebruikt, werkt het perfect. Zelfs als de cijfers dit niet laten zien. Je krijgt verbluffende prestaties met een lens die geen IS heeft."

imagePROGRAF PRO-300

V: Wanda, hoe onderscheidt dit apparaat zich van andere printers die je hebt gebruikt?
A: Wanda zegt: "Ik ben al sinds ik 16 was bezig met fotografie, maar nooit met printen. Als ik een portfolio nodig had, ging ik altijd naar een extern bedrijf. Ik houd graag de controle over alles, dus weet niet waarom ik de controle uit handen gaf. Nu heb ik de kans gehad om het printen van mijn foto's te testen. Ik realiseerde me hoe makkelijk Canon ons leven heeft gemaakt, wat ons het vertrouwen geeft om dit thuis te doen. Printen met verschillende papiersoorten, instellingen en software van de EOS R6 en nieuwe lenzen: ik beschikte nu over het uniforme ecosysteem en het werkte zo gemakkelijk en consistent, en ik kan thuis mijn eigen prints van galeriekwaliteit maken. Ik was verbaasd over de kwaliteit, de kleur en de dichtheid van het zwart. Het was verbazingwekkend hoe nauwkeurig de kleuren waren."

Het reproduceren van foto's was nog nooit zo eenvoudig als met de imagePROGRAF PRO-300, die fotografen het vertrouwen geeft om te printen. Canon EOS R met een RF70-200mm F2.8 L IS USM bij 95mm, 1/60 sec, f/ 4.0 en ISO 1000.

V: Denk je dat het inktsysteem zich kan meten met andere systemen die je hebt gebruikt?
A: Sanjay Jogia, Canon Ambassador, zegt: "Ik heb altijd Canon-printers gebruikt, eerst een PRO-1 en daarna de PRO-1000. De overstap van de ene naar de andere printer was naadloos. Het heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik onderzoek prints voortdurend met een kritische blik en dit resultaat is gewoon absoluut feilloos. Het overtreft mijn verwachtingen, wat fantastisch is. De PRO-300 heeft 10 inkten en doet op de achtergrond gewoon wat ie moet doen. De printer is verkrijgbaar voor degenen die met professionele prints aan de slag willen zonder een fortuin uit te geven. Je hoeft geen goeroe te zijn om prints van hoge kwaliteit te verkrijgen. Dat blijkt hier wel uit. Het gebruiksgemak is er, inclusief het niet hoeven wisselen van inkt. Dat heb ik als Canon-gebruiker nooit hoeven doen. De printer heeft ook geweldige software waarmee je dat wat er op je scherm staat eenvoudig overeen kunt laten komen met dat wat er op het papier staat. Het is natuurgetrouw. De Professional Print & Layout-software maakt alles minder eng. Als ik met anderen spreek, vinden ze printen zo ingewikkeld. Ze willen gewoon op OK kunnen klikken. Dat is wat je met deze printer kunt doen."

V: Kun je me vertellen over het nieuwe rapport dat is uitgebracht?
A: Suhaib Hussain, EMEA Product Marketing Manager bij Canon Europe, zegt: "We bieden een breed scala aan papier, het nieuwe papier is premium fine art grof. Het is een papier met structuur dat een beetje bobbelig is, wat een 3D-tintje toevoegt aan prints waarvoor een stof- of schildereffect nodig is. De PRO-300 werkt met papier van derden door profielen te downloaden. We dekken alle bases."

V: Sanjay, kun je ons vertellen over het maken van foto's op basis van 8K-video's die met de EOS R5 zijn gemaakt om te worden geprint?
A: Sanjay zegt: "Ik zal eerlijk zijn: ik ben een geek. Ik heb altijd al als een van de eersten nieuwe technologie uitgeprobeerd en ik was enthousiast, maar ook terughoudend, om stilstaande beelden van 8K vast te leggen, omdat dit betekende dat dingen nooit meer hetzelfde zouden zijn. Ik wist niet wat ik moest verwachten!" Toen ik het voor het eerst probeerde, was ik sprakeloos. Ik heb deze EOS R5 in de hand gehouden en een 8K-film gemaakt van een bruid die de trap af kwam. Daarna heb ik er een stilstaand beeld uit geëxtraheerd. Toen ik deze in de dpp-software opende, was ik verbaasd over de keuzemogelijkheden voor de frames die ik kon vastleggen. Je krijgt een 35 Megapixel .tif-bestand dat je uit 8K-beelden kunt extraheren.

"Er zijn veel momenten op een trouwdag die erg moeilijk vast te leggen zijn. Je kunt dynamisch zijn en rondlopen om het feest vast te leggen. In het verleden, toen ik heb nagedacht over het optimaliseren en vastleggen van stilstaande beelden, moest ik rekening houden met de consistentie ervan. Nu hoef je je daar niet meer druk over te maken. Ik kan niet wachten tot de lockdown voorbij is, zodat ik weer bruiloften kan fotograferen. Videoprinten is eigenlijk niet eerder bij iemand opgekomen. Ik moet dit allemaal nog laten bezinken, omdat het mijn manier van werken zal veranderen."

V: Heeft de imagePRORAF PRO-300 een rolinvoer en wat is de limiet?
A: Suhaib zegt: "Het apparaat ondersteunt geen rolinvoer omdat we het compact wilden houden. We hebben dit verbeterd op de 10s en het gewicht is verminderd tot 14,4 kg, dus een aanzienlijke reductie. Het toevoegen van rollen zou het apparaat zwaarder hebben gemaakt. Maar we luisteren naar klanten. In het verleden hebben we de lengte van papier op andere modellen verbeterd, zodat je losse vellen kunt gebruiken. We houden daar rekening mee en we bieden ze de mogelijkheid om 39 inch te printen."

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro