ARTIKEL

Een dag in het leven van een landschapsfotograaf: vier topprofessionals leren een nieuw genre

The sun setting over sea, lighting up white cliffs, photographed by Marc Aspland on a Canon EOS-1D X Mark II.
Sportfotograaf Marc Aspland is eerder gewend om snelle actiefoto's te maken. Hij zegt dat hij het een welkome uitdaging vond om tijdens zijn dag met David Noton voor de verandering in een trager tempo te werken voor landschapsfotografie. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 1/13 sec, f/22 en ISO100. © Marc Aspland

Wat gebeurt er als een groep beroepsfotografen van de hoogste klasse, allemaal experts op hun eigen gebied, de uitdaging aangaat om een heel ander genre van fotografie uit te proberen? Hoe passen ze zich aan, wat steken ze op van de ervaring en welke gevolgen heeft het in de toekomst voor hun werk?

We vroegen vier professionele fotografen om uit hun confort zone te stappen en iets te leren van de denkwijze, praktische aanpak en uitrusting van degenen die met andere genres werken. Professionele fotografie is een breed begrip en deze evenementen benadrukken de nuances van de verschillende genres binnen de fotografie.

Landschaps- en reisfotograaf David Noton nodigde vier andere professionals uit om samen met hem een dag landschappen te fotograferen. En dus reisden familiefotograaf Helen Bartlett, bruiloftspecialist Sanjay Jogia en de twee sportfotografen Marc Aspland en Eddie Keogh af naar de Jurassic Coast in het Engelse Dorset, waar David woont.

Professioneel fotografen Eddie Keogh, Helen Bartlett, David Noton, Marc Aspland en Sanjay Jogia op het strand. Foto door Joby Sessions.
De groep was er helemaal klaar voor, met alle benodigde apparatuur en warme kleren. Het zijn allemaal professionele fotografen, dus ze weten hoe belangrijk het is om de juiste kleding te dragen. Alle foto's van achter de schermen en de portretfoto's zijn tijdens de shoot genomen door Joby Sessions. © Joby Sessions
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Ik ken de Jurassic Coast bijzonder goed en maak er al mijn hele leven foto's van," zegt David. "De kustlijn licht op het zuiden, dus ik wilde de shoot 's winters doen als het licht het meest bijzonder is. Ik wilde de anderen ook laten zien wat er allemaal door mijn hoofd gaat als ik op zoek ben naar een goede locatie en een shoot plan."

De vijf professionals ontmoetten elkaar op een koude januaridag in West Bay in Dorset. David gaf ze enkele tips om te beginnen, zoals advies over het gebruik van lange belichting en de filter ND grad, polarizer en 'big stopper'. Daarna ging iedereen op eigen houtje de locatie verkennen om te proberen een volledig nieuw onderwerp en een al even nieuwe werkwijze onder de knie te krijgen. Gedurende de volgende 24 uur werkte de groep op verschillende tijdstippen van de dag op hun gekozen locaties, volop genietend van hun zogenoemde 'genreruil'. Eens zien wat ze hebben geleerd.

A black and white landscape shows a beach and cliffs, with a bunch of flowers on the rocks in the foreground.
Mark zegt dat hij deze eenvoudige en voor hem toch veelzeggende opname heeft gemaakt met een lange belichting van 30 seconden en een enorme scherptediepte. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 30,0 sec, f/6.3 en ISO100. © Marc Aspland
Sports photographer Marc Aspland with a camera on a beach. Photograph by Joby Sessions.

Marc Aspland

Marc is zijn carrière begonnen als algemene nieuwsfotograaf voordat hij zich toelegde op sportfotografie. Sinds 1993 is hij hoofdsportfotograaf bij The Times. Hij heeft zes Olympische Spelen en vier FIFA WK-finales gefotografeerd. Hij won vier keer de prijs voor sportfotograaf van het jaar.

Marc Aspland, sportfotograaf

Marc zegt: "David heeft mijn hele wereld op de kop gezet, ik mocht van hem een sprong in het diepe nemen met behulp van een statief, filters en extreem lange belichting. Dat was helemaal nieuw voor mij, als redactionele sportfotograaf. Toen we begonnen, legde hij zijn handen op mijn schouders en op die van Eddie en zei hij: "Jongens, doe het rustig aan. Dat landschap loopt niet weg. Stel je camera in voor één opname en doe je ogen dicht. Doe ze weer open. En kijk."

"David gaat volledig op in de natuur en heeft zijn hele loopbaan doorgebracht op onvoorstelbare locaties over de hele wereld, waarbij hij rustig wacht op het beste licht. Het was fascinerend om hem in actie te zien, om te zien hoe hij urenlang wacht bij een niet-bewegend onderwerp tot het licht in een oogwenk verandert. Bij sportfotografie gaat het er juist om een bepaald moment te fotograferen dat binnen een fractie van een seconde weer voorbij is.

"Ik stond schouder aan schouder met de andere professionals en realiseerde me al snel dat ik mijn eigen draai moest geven aan dit uitzicht. Ik liep een stuk over het strand, klauterde over de rotsen en kwam op de muur rond de haven terecht. En daar kwam mijn creativiteit als fotojournalist perfect samen met Davids wereld, want op de rotsen lag een bos lelies met een rouwkaart. Ik wist meteen dat ik gevonden had wat ik zocht. Het was een heel eenvoudig, maar voor mij toch veelzeggend beeld. Dat is mijn favoriete foto, omdat het iets meer zegt over mij als fotograaf.”

Four photographers silhouetted on a cliff-top at dusk, with sea behind, photographed by Sanjay Jogia.
Sanjay's favoriete foto van de dag is een bijna abstracte foto van mensen in het landschap, maar het is bewust geen portret waarin het landschap slechts als achtergrond fungeert. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief bij 1/200 sec, f/2.8 en ISO4000. © Sanjay Jogia
Wedding photographer Sanjay Jogia with a camera on a beach. Photograph by Joby Sessions.

Sanjay Jogia

Sanjay woont in Londen en werkt al meer dan 10 jaar samen met zijn vrouw Roshni als fulltime huwelijksfotograaf. Hij is gespecialiseerd in Indiase bruiloften en heeft vele prijzen gewonnen met zijn werk, zoals een Fellowship of the Society of Wedding and Portrait Photographers.

Sanjay Jogia, huwelijksfotograaf

Sanjay zegt: "Ik heb van de genreruil geleerd verwante disciplines mijn eigen vakgebied kunnen verrijken. Als huwelijksfotograaf kom ik vaak op de mooiste locaties. Ik heb foto's gemaakt in de meest uiteenlopende landschappen, van de woestijn tot IJsland, maar mijn aanpak is totaal anders. Ik probeer een mooie foto van een bruidspaar te maken met het landschap op de achtergrond. Het bijzondere aan de genreruil was dat ik Davids aanpak van landschapsfotografie nu begrijp.

"Het belangrijkste is de rust in zijn aanpak. Hij beoordeelt de scène als geheel en zoekt naar bepaalde vormen en geometrieën in het landschap en laat de scène zich geleidelijk ontwikkelen. Als er bijvoorbeeld mensen in de scène voorkomen, laat hij hun bewegingen zich ontwikkelen tot de geometrieën waarnaar hij op zoek is.

"Deze aanpak heeft me ertoe gezet na te denken over hoe ik de volgende keer een reportage vóór een huwelijksdag op een mooie locatie ga aanpakken. Ik ben gaan overwegen hoe ik het landschap een belangrijker onderdeel van mijn compositie kan maken en hoe ik de compositie en de boodschap moet laten ontwikkelen. Ik ben echt aan het nadenken over hoe ik dat kan realiseren. Als ik terugkijk op het hele evenement, denk ik echt dat het bijzonder waardevol was voor de kruisbestuiving van genres en werkwijzen.

"Mijn favoriete foto van die dag is een opname in silhouet van de hele groep met hun hoofdlampen. Het is een combinatie van landschapsfotografie en het soort foto's dat ik elke dag maak."

A black and white beach landscape, with rock stacks in the sea and cliffs behind, photographed by Helen Bartlett.
“Ik wil altijd sfeer en emotie in mijn werk vastleggen," zegt Helen, "en ik heb het gevoel dat dit goed is gelukt met deze foto. Het gebruik van zwart-wit geeft de foto een mysterieus effect en de lange belichting zorgt voor een bijna bovennatuurlijke kalmte". Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, ingesteld op 187 sec, f/22 en ISO100. © Helen Bartlett
Helen Bartlett, David Noton, Sanjay Jogia and Eddie Keogh taking photographs on the beach at dusk.
Volgens Helen hebben de professionals niet alleen veel van David, maar ook van elkaar geleerd. "Sanjay was heel aardig en legde de finesses van het werken met een 10-stops ND-grad uit," zegt Helen. "Zijn techniek voor het bepalen van het veranderen van de belichting in het aantal klikken is briljant. Ook lijkt het me leuk om te werken met het Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-objectief dat Eddie gebruikte op het strand..." © Joby Sessions
Family photographer Helen Bartlett with her camera on a beach. Photograph by Joby Sessions.

Helen Bartlett

Sinds Helen in 2003 is afgestudeerd aan Cambridge University werkt ze als professionele familiefotograaf. Ze heeft zich gespecialiseerd in natuurlijke foto's van kinderen van alle leeftijden en in familiefoto's. Ze fotografeert uitsluitend in zwart-wit. Sinds 2017 is ze daarnaast Canon Ambassador.

Helen Bartlett, familiefotograaf

Helen zegt: "Ik heb altijd al gedacht dat het lage tempo een van de grote voordelen van landschapsfotografie is. Mijn werk is meestal een en al activiteit. Er zijn zeker rustige momenten (en natuurlijk taart) tijdens mijn fotoshoots, maar vanaf het moment dat ik aankom tot het moment dat ik vertrek, ben ik voortdurend op zoek naar goede foto's, loop ik heen en weer en reageer ik op wat er allemaal gebeurt.

"Bij landschapsfotografie reageer je op het licht en het weer en de wereld om je heen. Door je camera op een statief te zetten, heb je meer tijd om elk element van de foto heel bewust in je op te nemen. Waar valt het onderwerp samen met de randen van het kader? Wat gebeurt er in de hoeken? Moet een gedeelte van het landschap juist wel of niet op de foto staan? In de loop der jaren hebben mijn portretfoto's enorm veel baat gehad bij dit proces.

"Ik heb de opnamen gemaakt met de Canon EOS R en ik vind dat de elektronische zoeker, ingesteld op zwart-wit, een goed hulpmiddel is om een landschap te vinden dat goed tot zijn recht kwam in zwart-wit. Dankzij de Focus Peaking-markeringen achter op de camera kon ik in één oogopslag zien of de foto goed was scherpgesteld. Misschien een kleinigheidje, maar ik heb er bijzonder veel aan gehad.

"Mijn favoriete foto heb ik genomen tijdens de shoot bij zonsopgang op Bat's Head, als je vanaf de kliffen naar beneden kijkt richting Durdle Door. Ik vind dat deze foto de sereniteit van de zonsopgang goed weergeeft, het moment van onbeperkte mogelijkheden voordat de wereld wakker wordt. Ik heb een 'big stopper'-filter met 10 stops en neutrale dichtheid gebruikt om de sluitertijd te verlengen naar drie minuten. Dat betekent dat de zee een kalme waas wordt, maar dat de schaduwen van de stromingen en wervelingen op bepaalde plekken wel zichtbaar zijn, zodat je een gevoel van beweging onder het oppervlak en van andere werelden in de diepte krijgt.”

Taken from the beach, a landscape shows huge golden cliffs above and people on the beach below. Photo by Eddie Keogh.
Ook Eddie, een ervaren sportfotograaf, liet het belang van de tijd nemen voor een goede landschapsfoto tot zich doordringen, maar hij probeerde tegelijkertijd de 'dynamische' aspecten die hij waarnam in de kliffen vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 1/15 sec, f/18 en ISO400. © Eddie Keogh
Sports photographer Eddie Keogh takes a photo on a beach. Photograph by Joby Sessions.

Eddie Keogh

Eddie werkt al meer dan 30 jaar als sportfotograaf. Tussen 1986 en 2005 werkte hij voor kranten in het Verenigd Koninkrijk en sindsdien werkt hij als fotograaf voor Reuters. Hij is de officiële fotograaf van het Engelse rugbyteam en neemt foto's van Premier League-voetbal voor Reuters en van het Engelse rugbyteam voor O2.

Eddie Keogh, sportfotograaf

Eddie zegt: "Het klinkt misschien vreemd, maar het mooiste moment van de dag was voor mij toen we 's ochtends heel vroeg opstonden en in het donker met hoofdlamp en al naar de locatie liepen om foto's te kunnen nemen bij het eerste daglicht. Ik sta niet vaak 's ochtends om half 7 op de rand van een klif van 200 meter hoog.

"Ik heb wel eens eerder landschappen gefotografeerd, maar nooit echt serieus. Het is zeker moeilijk. Je moet heel andere vaardigheden onder de knie krijgen. Daarom was het zo fijn om met David op pad te gaan, we konden hem op het moment en op de plek zelf vragen stellen. Hij weet echt heel veel, maar het fijne is dat hij helemaal niet betweterig overkomt.

"Ik heb vooral lange opnamen gemaakt in plaats van groothoekopnamen, omdat ik bang was dat de kliffen anders niet tot hun recht zouden komen. Het is een dynamisch landschap en een iets langer objectief comprimeert de mooie gebogen vormen. Bovendien zouden de mensen verloren zijn gegaan in het kader van mijn favoriete foto (zie hieronder) als ik een groothoekobjectief had gebruikt voor die opname.

"Wat ik vooral hebt geleerd van deze ervaring, is dat je geduldig moet zijn. Sportfotografen willen altijd snel foto's maken, maar soms kan ik beter even wachten om te zien of ik met een andere lichtinval een betere foto kan maken.”

White cliffs seen from above stretching down to the beach. They look bluish-white and have a tiny figure on top in the distance. Photo by David Noton.
Davids favoriete foto van de dag is deze opname van een eenzame figuur op de kliffen bij Bat's Head in het Engelse Dorset. De foto heeft een hele andere sfeer dan de warmere foto's die de andere professionals die dag hebben gemaakt. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 2,0 sec, f/11 en ISO100. © David Noton Photography
David and Sanjay discuss a shot behind a tripod on the beach, while Helen and Eddie shoot on either side.
David deelt zijn kennis met Helen, Sanjay en Eddie. © Joby Sessions
Landscape photographer David Noton on the beach. Photograph by Joby Sessions.

David Noton

David werkt al meer dan 30 jaar overal ter wereld als landschaps- en reisfotograaf. Zijn foto's worden verkocht als kunst aan onder andere reclamebureaus en uitgeverijen. Hij heeft vele prijzen gewonnen, zo werd hij in 1985, 1989 en 1990 uitgeroepen tot Wildlife Photographer of the Year.

David Noton, landschaps- en reisfotograaf

David zegt: "Ik vond het erg leuk om de andere professionals kennis te laten maken met de rituelen van mijn wereld. Ik wist dat ik ze niets hoefde te leren over het vastleggen van aansprekende beelden, maar ik kon ze wel laten zien hoe ik te werk ga tijdens landschapsshoots, van het plannen en het wachten tot het fotograferen.

"De anderen werken allemaal onder druk in vrij hectische en snelle omgevingen. Landschapsfotografie is meestal meer gematigd en vaak ook frustrerend, maar geduld en uithoudingsvermogen lonen bijna altijd. Ik hoop dat de tragere en analytische aanpak en de bedachtzame benadering hun soms van pas zullen komen in hun vakgebied.

"En natuurlijk was er tijdens de 24 uur of te veel bewolking, zoals 's middags in West Bay, of te weinig bewolking, zoals de volgende morgen bij Bat's Head. Maar dat is de uitdaging van landschapsfotografie: we zijn totaal afhankelijk van de natuur en de omstandigheden zijn zelden perfect."

Helen, David and Sanjay take photographs on the sea shore. Photograph by Joby Sessions.
De professionas hoopten nieuwe technieken en methoden te ontdekken om mooiere foto's te kunnen maken. © Joby Sessions

"We hebben enkele technische aspecten besproken, zoals de kleurtemperatuur. Het grote verschil tussen ons is dat zij waarschijnlijk allemaal zouden fotograferen met aangepaste of automatische witbalans, terwijl ik altijd fotografeer met daglicht-witbalans, omdat ik de verschuiving van het natuurlijke licht wil vastleggen.

"Mijn favoriete foto die ik heb genomen tijdens de genreruil is de foto van een eenzame figuur op de kliffen van de Jurassic Coast, genomen vanaf Bat's Head. Ik vind deze foto vooral mooi vanwege de scherpe lijnen in de compositie, de plaats en het piepkleine figuurtje boven op het klif, waardoor de schaal van de foto duidelijk wordt.

"Je voelt je daarnaast erg nederig als je een dag doorbrengt in het gezelschap van zulke getalenteerde professionals die allemaal tot de absolute top van hun genre behoren. Maar het was vooral bijzonder om samen met hen te zien hoe het licht de kliffen, rotsen en bogen kleurde terwijl de zon opkwam aan de Jurassic Coast. Ik leef voor dergelijke momenten. En het was een voorrecht om dat met hen te delen.”

Geschreven door David Clark


David Nortons uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals landschappen fotograferen

David Noton's kitbag laid out, with a Canon EOS 5DS R body, EOS R body, a selection of lenses and other equipment.

Camera's

Canon EOS 5DS R

Ontwikkeld voor optimale DSLR-beeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte van de camerasensor wordt geoptimaliseerd. "Ik houd van de onvoorstelbare hoeveelheid details in de 50MP-bestanden, waardoor deze camera zo geschikt is voor landschapsfotografie," zegt David.

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties.

Objectief

Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM

Een snel ultragroothoekobjectief dat over het gehele zoombereik uitzonderlijke optische prestaties biedt. In Davids woorden: "Het is een bijzonder flexibel objectief met uitstekende scherpte, van hoek tot hoek."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan