ARTIKEL

Het strandleven door het teleobjectief van Martin Parr: de Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM

An overhead shot of people sunbathing on colourful towels at a black sand beach. Taken by Martin Parr on a Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6L IS USM lens.
Martin Parr van Magnum Photos heeft op het strand regelmatig inspiratie gevonden voor zijn documentairewerk. Dit overhead-shot van zonnebaders op een strand in Sorrento, Italië, is afkomstig uit zijn Beach Therapy-serie. Martin staat bekend om het fotograferen van onderwerpen van dichtbij met groothoek- of macro-objectieven, maar heeft deze serie gemaakt met een Canon-teleobjectief. Gefotografeerd met een EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief, ingesteld op 200mm, 1/400 sec, f/8 en ISO640. © Martin Parr / Magnum Photos

Stranden spelen een belangrijke rol in de fotocarrière van Martin Parr. Zijn foto's zijn gevuld met mensen die zonnebaden, slapen, lezen, sporten en eten, en van stranden vol handdoeken, ligstoelen en windschermen. Stranden zijn plaatsen waar niet alleen het menselijk lichaam, maar ook de eigenaardigheden van het menselijk gedrag zichtbaar zijn.

Voor Martin, een van 's werelds populairste en meest karakteristieke documentairefotografen, zijn stranden ook de plaatsen waar hij experimenteert met nieuwe apparatuur en technieken. Het is een traditie die teruggaat tot het begin van zijn carrière. In het begin van de jaren '70 maakte hij een paar van zijn eerste zwart-witfoto's op het strand. Zijn latere benaderingen, zoals het gebruik van groothoekobjectieven, kleurenfilms en flitsers, of een macro-objectief en ringflitser, zijn allemaal getest op strandlocaties.

Toen de Magnum Photos-fotograaf besloot te experimenteren met een Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief, was het strand dan ook zijn eerste bestemming. Hij vond het leuk om nieuwe creatieve mogelijkheden te ontdekken door gebruik te maken van de flexibiliteit en het gecomprimeerde perspectief van het objectief. Dankzij de 4-stops Image Stabilizer van het objectief kon hij vanuit de hand haarscherpe foto's maken.

Tens of bodyboarders wait in the shallows for the surf on a beach. Taken by Martin Parr with a Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6L IS USM lens.
Martin zegt dat hij het maximale bereik van 300 mm van het Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief erg fijn vindt, omdat hij details kan zien die met het blote oog niet zichtbaar zijn. In deze 300mm-foto wachten bodyboarders in de branding bij St Ives in Cornwall, Verenigd Koninkrijk. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief ingesteld op 300mm, 1/1000 sec, f/11 en ISO320. © Martin Parr / Magnum Photos
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Martin heeft onlangs zijn werk in boekvorm gepubliceerd, genaamd Beach Therapy (2019). De serie is volledig gemaakt met dat ene teleobjectief. De meeste foto's zijn vastgelegd in zijn thuisland het Verenigd Koninkrijk, maar sommige foto's komen van stranden in andere landen, zoals India, Argentinië en Spanje.

We spraken Martin bij de Martin Parr Foundation in Bristol, Verenigd Koninkrijk, waar hij vertelde hoe zijn fascinatie met stranden is ontstaan, wat zijn werk motiveert en hoe een teleobjectief hem in staat stelde om beelden te maken die, op een of andere manier, heel anders zijn dan zijn eerdere werk.

Je hebt gezegd dat je als kind nooit op strandvakantie ging. Heeft dat geleid tot een fascinatie voor stranden?

"Ik denk het, ja. Dat heeft er zeker mee te maken. Mijn ouders waren fanatieke vogelaars, maar aan de kust gingen we meestal in het moerasland op zoek naar grasmussen en waadvogels. Er was geen gokautomaat of medestrandganger te bekennen. Wat ik op jonge leeftijd heb misgelopen, daar kan ik als volwassene niet genoeg van krijgen. In de vijftig jaar dat ik als fotograaf werk is het een constant thema geweest. Het is er gewoon altijd. Het mooie is dat als de stranden hier [in het Verenigd Koninkrijk] 's winters leeg zijn, je naar Latijns-Amerika of Australië kunt gaan en de strandactiviteiten op het zuidelijk halfrond kunt aanschouwen."


Het project heet Beach Therapy. Vind je het therapeutisch om foto's te maken op het strand?

"Ik denk dat fotografie over het algemeen een therapeutische activiteit is. Ik heb een verlangen om de wereld te verkennen en uit te drukken wat ik beschouw als goed en slecht. Ik heb een haat-liefdeverhouding met Groot-Brittannië. Het mooie van fotografie is dat je dat dilemma en die dubbelzinnigheid heel effectief kunt uitdrukken en dat je beide kanten tegelijkertijd in beeld kunt brengen. Daarom zie ik het als een therapeutisch proces. Toen ik bedacht wat voor rol de kust in mijn carrière heeft gespeeld en hoe ik het strand heb gebruikt als speeltuin, leek Beach Therapy me de perfecte titel."

An out-of-focus seagull dominates the foreground with people in raincoats walking along a sandy beach behind. Taken by Martin Parr with a Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6L IS USM lens.
Martin zegt dat hij dankzij het Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief kon experimenteren met een scherpe en onscherpe voorgrond. Zoals in deze foto van een zeemeeuw in Thanet in Kent, Engeland. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief op 135 mm, 1/500 sec, f/9 en ISO400. © Martin Parr / Magnum Photos

Waarom heb je ervoor gekozen om dit project met een teleobjectief te maken?

"In kunst- en documentairefotografie is het een objectief dat helemaal niet vaak wordt gebruikt. [Een ander objectief gebruiken] is een manier om je blik te vernieuwen. Ik was geïntrigeerd om te zien wat de telefoto zou opleveren en dat is precies waar deze periode van vijf jaar fotograferen om draaide. Daarom kocht ik mijn Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief. Hij is duur, maar de scherpte is verbluffend. In mijn National Portrait Gallery-show [Only Human, 2019] hebben we een foto van Mar del Plata in Argentinië ongeveer vier meter hoog gemaakt en de kwaliteit was ongelooflijk. Ik kon het niet geloven. Ik heb nog nooit een scherper bestand gezien van een 35mm-equivalent DSLR-beeld."


Waarom heb je voor dat objectief gekozen?

"Ik dacht dat 300 mm lang genoeg zou zijn en dat klopte. In dat opzicht is het een perfect objectief. De brandpuntsafstand van 70 mm is min of meer goed om mee te beginnen en met 300 mm komen de details echt naar voren. Hiermee zie je zelfs dingen die je niet met het menselijk oog kunt zien."

Four older people paddle in calm seas marked off with buoys. Taken by Martin Parr with a Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6L IS USM lens.
Martins Beach Therapy-serie richt zich op mensen in strandlandschappen van veraf en dichterbij, zoals deze oudere strandgangers in Benidorm, Spanje. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief, ingesteld op 104mm, 1/500 sec, f/9 en ISO100. © Martin Parr / Magnum Photos
A crowded pebble beach scene, with a woman's foot in the foreground, taken by Martin Parr.

Martin Parr over zijn unieke stijl en visie

De Magnum-fotograaf vertelt over de technieken die hij gebruikt om zijn persoonlijke wereldbeeld te schetsen.

Welke camerabody's heb je gebruikt voor je strandserie en waarom?

Ik heb de Canon EOS-5D Mark III en Canon EOS 5D Mark IV. gebruikt. Ik vond de EOS 5D Mark IV een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de Mark III. Het is een geweldige camera: gebruiksvriendelijk, intuïtief en met bestanden van zeer hoge kwaliteit.


Waarom fotografeer je graag op het strand?

"Ik vind het leuk dat mensen zichzelf zijn. Ik vind het fijn dat je naar beneden kunt kijken en alles kunt scannen om te zien wat er gebeurt. Vooral vanaf een klif is dat ideaal. Een belangrijke probleemfactor [in strandfotografie] is het fotograferen van kinderen. Toen ik in de jaren '80 The Last Resort maakte, was dat niet echt een probleem, maar nu is dat begrijpelijkerwijs wel zo. Daarom ben ik blij met mijn keuze voor het teleobjectief, omdat niemand weet dat ze worden gefotografeerd. Dat kwam me toevallig goed uit."

A photograph, taken through the branches of a tree, of people in winter clothes walking on a sandy beach. Taken by Martin Parr with a Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6L IS USM lens.
Martin neemt waar mogelijk planten op in zijn foto's, omdat hij weet dat het de situatie iets merkwaardigs kan geven. Deze door de bomen genomen foto van wandelaars op het strand is gemaakt in Tenby, Wales. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief, ingesteld op 146mm, 1/800 sec, f/11 en ISO500. © Martin Parr / Magnum Photos

Je hebt vaak onscherpe planten op de voorgrond van je strandfoto's - waarom?

"Ik gebruik planten heel vaak. Wanneer ik foto's maak en veel planten zie, zorg ik dat ze een plek krijgen in mijn foto's. Ik maak ze scherp of zorg dat ze juist onscherp zijn. Het is voor mij heel natuurlijk. Het biedt me de kans om een situatie wat merkwaardiger te maken. Met het Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief kon ik de relatie tussen het plantleven en de gebeurtenissen op het strand perfect vastleggen. Vergeet niet dat ik fictie maak op basis van de realiteit, dus het is mijn taak om de foto's er onderscheidend en anders uit te laten zien en om mijn eigen stempel erop te drukken. Dat is iets waarnaar ik altijd op zoek ben."


Dus als je een onderwerp hebt geselecteerd, hoef je alleen maar op het juiste moment te wachten?

"Inderdaad. Van de situatie met de ijswachtrij [hieronder] heb ik bijvoorbeeld ongeveer dertig foto's gemaakt, wachtend op de juiste lengte van de wachtrij, op de juiste personen op de hoek en aan de zijkant. Je hebt een idee en je wacht tot het tot stand komt. Dan wacht je op de kleine details, zoals hoe mensen er uitzien, niet alleen op het algemene gevoel. Soms wacht ik letterlijk tot mensen een bepaald gebied binnenlopen. Soms gebeurt het niet; soms is het strand niet druk genoeg. Daarom kun je het beste op zon- en feestdagen eropuit trekken als het weer goed is en er meer mensen zijn."

A small queue of beachgoers wait in line at an ice cream van parked in the middle of an empty beach. Taken by Martin Parr with a Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6L IS USM lens.
Martin vertelt dat hij al een aantal foto's had gemaakt voordat hij dit intrigerende beeld vastlegde van strandgangers die in de rij staan om een ijsje te kopen in Tenby, Wales. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-objectief ingesteld op 300mm, 1/640 sec, f/9 en ISO200. © Martin Parr / Magnum Photos

Wat zijn voor jou de andere voordelen van het fotograferen van stranden met een teleobjectief?

"Over het algemeen zijn de meeste dingen redelijk scherp wanneer je opnamen maakt op een groethoek- of standaardobjectief. Het mooie van de telestand is dat een aantal dingen onscherp worden. Ik experimenteerde dus met de scherpe en onscherpe voorgrond, en de relatie tussen scherpe en onscherpe elementen. De mogelijkheden van zeer onscherpe elementen vind ik erg interessant. Niet in elke foto, maar het is wel een thema dat ik heb verkend en erg enthousiast over ben."

"De compressie is ook interessant - het is bijna kunstmatig. Maar het maakt ook deel uit van fotografie en onderdeel van wat ik wil verkennen en in de foto's wil opnemen. Wat goed is aan dit hele project, is de spanning die je genereert wanneer je experimenteert en de nieuwe dingen die ontstaan."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Martin Parr

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

A Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6L IS USM lens.

Camera's

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV is gemaakt voor fotografen die op zoek zijn naar de allerbeste beeldkwaliteit. De 30,4 Megapixel-sensor zorgt voor uiterst gedetailleerde beelden, zelfs op de helderste plekken en in de donkerste schaduwen. "Hij is gebruiksvriendelijk, intuïtief en levert een bestand van zeer goede kwaliteit", zegt Martin.

Canon EOS 5DS R

Ontwikkeld voor optimale beeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte van de sensor van de camera wordt geoptimaliseerd. Martin gebruikt deze camera voor onder andere reclameshoots, vanwege het grotere bestandsformaat.

Objectief

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan