ARTIKEL

Wat Jonas Bendiksen heeft geleerd van het fotograferen van geïsoleerde gemeenschappen

Members of the Church of the Last Testament stand in white robes in front of snow-covered trees. Photo by Jonas Bendiksen.
Magnum Photos-lid Jonas Bendiksen heeft de wereld rondgereisd om geïsoleerde groepen te fotograferen, onder wie de leden van deze zelfvoorzienende gemeenschap in het zuiden van Siberië. Gemaakt met een Canon 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS-5D Mark IV) met een Canon EF 24-70mm f/2.8L-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM) ingesteld op 1/800 sec, f/7 en ISO3200. © Jonas Bendiksen / Magnum Photos

"Fotografie is voor mij altijd het hulpmiddel geweest om dingen te verkennen waarnaar ik nieuwsgierig ben", aldus Magnum Photos-fotograaf Jonas Bendiksen. "Al mijn projecten komen voort uit vragen die ik op een bepaald moment over de maatschappij heb. En uiteindelijk kijk ik vaak naar een soort gemeenschap die aan de rand van de samenleving zit, of iemand die anders is."

Satellites (2006), een verzameling werken die gedurende een periode van zeven jaar is gecreëerd, is gericht op geïsoleerde gemeenschappen aan de grenzen van de voormalige Sovjet-Unie. Deze werd gevolgd door The Places We Live (2008), waar Jonas drie jaar lang mensen fotografeerde die in stedelijke gebieden wonen in India, Kenia, Indonesië en Venezuela.

Hoewel beide projecten betrekking hebben op buitenstaanders, zegt Jonas dat dit bijna per ongeluk is gebeurd. "Ik volg gewoon de dingen waarin ik geïnteresseerd ben en ontdek later dat ze niet helemaal los van elkaar staan", zegt hij. "Maar dat is meer een nagedachte. Er is geen groot plan."

Female members of the Church of the Last Testament stand in coats with fur-lined hoods and shawls on their shoulders.
Jonas is altijd gefascineerd geweest door religie, wat de inspiratie vormde voor zijn nieuwste project, The Last Testament. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/2.5 en ISO4000. © Jonas Bendiksen / Magnum Photos
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Voor zijn meest recente grote project, The Last Testament, heeft Jonas zeven mannen over de hele wereld gedocumenteerd die zichzelf allemaal omschrijven als de herboren Jezus Christus. Dit deed niet alleen een beroep op zijn fascinatie voor buitenstaanders en enclaves, maar was ook geïnspireerd op zijn levenslange nieuwsgierigheid naar religie.

"Er was geen religie in mijn familie, maar ik realiseerde me al vroeg dat jeugdvrienden van mij zoiets als geloof hadden, en het universum en het leven enigszins anders zagen", zegt hij. "Zolang ik me kan herinneren, ben ik gefascineerd door geschriften en religieuze teksten, of het nu gaat om de Bijbel, de Koran of wat dan ook. Misschien komt dat doordat ik nog nooit heb gevoeld hoe het is om te geloven. Het was altijd een mysterie voor mij."

Het project van Jonas werd gefinancierd met subsidies van de Freedom of Expression Foundation, gevestigd in Oslo, en de Noorse tv- en radio-omroep NRK. Het is lastig om dit soort projecten te laten financieren. "Zolang ik me kan herinneren, is mijn leven gericht op het vinden van de financiering om mijn projecten zelfstandig uit te voeren", zegt hij. "Het is nooit eenvoudig geweest en dat is het nog steeds niet, maar ik ga op de een of andere manier toch door en uiteindelijk werkt het."

A temple to Vissarion, leader of the Church of the Last Testament, in south Siberia.
Een tempel voor Vissarion in het Vissarionistische dorpje Petropavlovka. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/2,8 en ISO8000. © Jonas Bendiksen / Magnum Photos

De gemeenschap fotograferen

Een van de hedendaagse messiassen die Jonas vastlegde was Vissarion, een voormalige verkeersagent die zegt dat hij in 1990 de openbaring kreeg dat hij de reïncarnatie is van de christelijke Messias. Hij heeft ongeveer 5000 volgers, die in een zelfstandige gemeenschap wonen, met scholen en kerken, in een afgelegen deel van Zuid-Siberië.

Vissarions verhaal was de sleutel tot het hele Last Testament-project. "Ik hoorde voor het eerst over hem toen ik in 2000 als freelancer in Rusland werkte", herinnert Jonas zich. "Rond 2013 merkte ik steeds vaker dat ik iets met religie wilde doen, dus besloot ik te kijken of hij er nog steeds was. Hij was niet moeilijk te vinden, en vanaf toen kreeg ik steeds meer kandidaten te pakken. Dat was het moment waarop ik helemaal in een andere wereld terechtkwam, om het zo maar te zeggen."

Jonas schreef naar Vissarions organisatie en vroeg of het mogelijk was de gemeenschap te fotograferen. Het jaar erop bezocht hij de gemeenschap een aantal keer, steeds een dag of tien. Hij vond het belangrijk om Vissarion en zijn volgers op een open, niet-oordelende manier te benaderen.

Members of the Church of the Last Testament dressed in white robes process across a snow-covered landscape.
Vissarions volgers trotseren de elementen om mee te doen aan de kerstbedevaart, bij temperaturen tot -30°C. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/5 en ISO5000. © Jonas Bendiksen / Magnum Photos

Jonas maakte al zijn foto's met natuurlijk licht en koos ervoor om te werken met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV), deels vanwege de prestaties bij weinig licht. "Ik heb alle camera's uit de 5D-serie gebruikt", zegt hij. "Wat de camera onder ander zo fijn maakt, is dat ik tijdens het upgraden kon fotograferen in situaties met weinig licht waarin ik eerder niet kon fotograferen. Ik hou er ook van hoe de bestanden eruit zien: ze voelen echt aan, ze voelen heel natuurlijk aan."

Een andere reden waarom hij voor de Canon EOS 5D Mark III koos, was de robuuste, weerbestendige body. "In de Siberische winter waren de werkomstandigheden behoorlijk moeilijk", herinnert hij zich. "Ik heb een aantal foto's gemaakt van de kerstviering van de gemeenschap. Deze is op 14 januari, omdat Vissarion dan jarig is. Het was een buitenbedevaart en de temperaturen waren gedaald tot -30°C. Ik wist dat de EOS 5D Mark III onder die omstandigheden goed zou presteren."

Toch moest Jonas de camera voorzichtig hanteren. "Het belangrijkste was om de camera in en uit mijn jasje te halen wanneer het nodig was", zegt hij. "Ik fotografeer altijd in de handmatige modus - een oude gewoonte van me - dus ik moest alle schuifjes en knoppen bedienen met enorme handschoenen aan."

People in the back of a taxi in South Africa. Photo by Ilvy Njiokiktjien from her Born Free project.

Documentaires over het Zuid-Afrika van na de apartheid

Canon Ambassador llvy Njiokiktjien praat over haar multimediaproject van 10 jaar waarin ze de generatie Zuid-Afrikaanse mensen heeft vastgelegd die na het einde van apartheid zijn geboren.

Jonas heeft een reeks objectieven gebruikt om alles vast te leggen; van close-upportretten van Vissarion en zijn volgers tot buitenopnamen op afstand. Zijn uitrusting bestond uit zijn meest gebruikte objectieven; de Canon EF 50mm f/1.2L USM, de Canon EF 35mm f/1.4L USM (nu opgevolgd door de Canon EF 35mm f/1.4L II USM) en de Canon EF 85mm f/1.8 USM.

Hij nam ook een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM mee (nu opgevolgd door de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM) en een Canon EF 70-200mm f/4L USM, waardoor hij de veelzijdigheid kreeg die hij wilde.

Hoewel Jonas te maken had met bepaalde beperkingen, vooral in het dorp waar Vissarion is gevestigd, werden deze minder naarmate hij er wat langer was. "Om zonder chaperonne te mogen werken, was een uiting van vertrouwen van hun kant", zegt hij. "Ik probeerde ook hun wensen te respecteren, dus ik heb niet rondgelopen en mensen verrast; het ging om subtiel werken zonder voor overlast te zorgen."

Hoewel hij niet helemaal onopgemerkt bleef, slaagde Jonas erin een fascinerend portret te maken van Vissarions wereld - zijn apostelen, de grotere gemeenschap en hun ceremonies en rituelen.

Vissarion, leader of the Church of the Last Testament, stands on a snow-covered hillside, with his followers below.
Vissarion komt naar buiten om zijn parochie te begroeten bij het hoogtepunt van de kerstbedevaart. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 70-200mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 1/1250 sec, f/11 en ISO500. © Jonas Bendiksen / Magnum Photos

Leven buiten de grenzen

Jonas, die terugkijkt op zijn ervaringen met de Kerk van de Laatste Testament, vertelt wat hem het meest verbaasde; zijn eigen reactie op de gemeenschap.

"Ik voelde bijna dat, als ik de verschillende ankers die ik thuis heb niet had gehad, ik daar gemakkelijk kon gaan wonen", zegt hij. "Ik was geraakt door hun manier van leven en hun gemeenschap. En ik kon in ieder geval voor eventjes begrijpen hoe het voelt om dat geloof te hebben. Ik heb een punt bereikt waarop ik het echt kon voelen. Op een bepaalde manier was daarmee voor mij mijn missie volbracht.

"De reactie van de meeste mensen is om te denken dat ze raar en vervreemd zijn, maar hoe langer ik er was, hoe moeilijker ik het vond om te bepalen wat hun overtuigingen en hun Messias minder aannemelijk maakt dan welke andere dingen ook die mensen geloven."

Jonas zegt dat het project hem ook iets over zichzelf heeft geleerd. "Deze mensen hebben de dankbaarheid en kracht, en soms ook de moed, om op hun eigen manier te leven", zegt hij. "Ik denk dat er misschien een bepaalde kracht in me zit die het ongemakkelijk vindt om zo conventioneel te leven als ik nu doe. Er is iets bewonderenswaardigs aan leven buiten die grenzen, en dat is deels wat mij zo fascineert."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Jonas Bendiksen

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

A Canon EOS 5D Mark IV camera.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder. "Ik kon nu fotograferen in situaties bij weinig licht waarin dat eerder niet mogelijk was", zegt Jonas.

Objectieven

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Dankzij het ongelooflijke f/1.2 grootste diafragma, levert de supersnelle EF 50mm f/1.2L USM geweldige prestaties bij weinig licht.

Canon EF 35mm f/1.4L USM

Een standaard groothoekobjectief dat onder fotojournalisten geliefd is vanwege zijn natuurlijke perspectief, het krachtige vermogen bij weinig licht en de fenomenale optische prestaties.

Canon EF 85mm f/1.8 USM

Door de korte brandpuntsafstand, het grote maximale diafragma en de snelle autofocus is de EF 85mm f/1.8 USM het perfecte teleobjectief voor elke portretfotograaf.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie dat een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan