COMMERCIEEL

Need for Speed: gelijke tred houden met e-commerce verkopen

Hoe kan je bijblijven met je productfotografie nu consumenten steeds meer online winkelen?
Op een Canon EOS R6-scherm zijn enkele sieraden te zien, bedoeld voor een e-commercepagina.

Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF24-70mm F2.8 L IS USM, ingesteld op 1/160 sec, f/5.6 en ISO4000.

E-commerce was als verkoopkanaal nog nooit zo succesvol: in 2026 zal naar verwachting bijna een kwart van alle wereldwijde retailaankopen online plaatsvinden.1

Zelfs aankopen waarvan men altijd dacht dat je deze zelf in een winkel moest doen, vinden nu met vertrouwen online plaats. Maar liefst 90% van de autokopers kiest er nu voor om de mogelijkheden online te bekijken2, terwijl bijna de helft (45%) van de jongere klanten via een mobiel apparaat sieraden koopt zonder deze ooit te hebben gepast. 3

Meer, nieuw en nu: geef klanten wat ze verwachten

Wanneer klanten online winkelen, vallen de fysieke barrières die hun toegang tot producten beperken weg; ze kunnen nu bij leveranciers over de hele wereld kopen. Keuze is een van de grootste voordelen van online winkelen: voor bijna alle productcategorieën geven consumenten de voorkeur aan online winkelen vanwege de grotere variëteit.4

Om te concurreren zul je – net als veel e-commercemerken – merken dat je het aanbod steeds meer wordt uitgebreid. De gemiddelde online winkel heeft nu 999 artikelen. Sommigen werken hun voorraad elke week bij.5 Om te helpen bij het maken van een voorselectie en het kiezen van producten uit dit enorme aanbod, willen klanten gemakkelijk online producten in detail kunnen vergelijken. Hiervoor is het echt belangrijk dat je nauwkeurige en authentieke afbeeldingen aanbiedt, zodat klanten verschillende producten op je site in detail kunnen beoordelen en zelfs gemakkelijk kunnen vergelijken. Zo krijgen ze meer vertrouwen in een product voordat ze hun geld eraan uitgeven.

Hoewel efficiëntie voor alle bedrijven belangrijk is, is er in sommige markten nog meer druk om te profiteren van real-time trends. Deze kunnen veroorzaakt worden door een influencer die een bepaald product draagt, waardoor de verkoop stijgt, of door opkomende trends die leiden tot een plotselinge onverwachte vraag en uitverkochte producten. Dit zorgt voor een grotere druk om ervoor te zorgen dat producten snel online beschikbaar zijn, zodat ze commercieel levensvatbaar zijn.

Voor jou kan het echter een enorme uitdaging zijn om te voldoen aan de gecombineerde verwachtingen van moderne klanten: productfotografie van hoge kwaliteit vergt investeringen en – meestal – tijd om shoots te organiseren en uit te voeren. Hoe blijf je voldoen aan de behoefte van klanten aan 'meer', 'nieuw' en 'nu', allemaal gestimuleerd door fotografie van hoge kwaliteit?

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Maak je workflow compleet met CPS

Canon Professional Services is een speciaal programma voor productondersteuning dat is ontworpen om je organisatie te beschermen tegen onverwachte onderbrekingen.
Elk ondersteuningspakket omvat gratis onderhoud, kortere reparatietijd met indien nodig een leenapparaat als back-up, en standaard ledenkortingen.
Een jeans wordt in een studio gefotografeerd als onderdeel van een workflow voor e-commercefotografie.

© StyleShoots

De efficiëntierevolutie

Het beheren van grote voorraadvolumes vanaf de levering tot aan de online store omvat meerdere stappen, waaronder het fotograferen, controleren, bewerken en metataggen. Je bent je er misschien van bewust dat je moet proberen een balans te vinden tussen het produceren van niet alleen professionele kwaliteitsfoto's, maar ook foto's die het product nauwkeurig weergeven en passen bij jouw eigen stijl. Dit complexe proces kan gemakkelijk worden verstoord door fouten of vertragingen die leiden tot achterstanden.

Met name de post-productiefase speelt een cruciale rol bij het bepalen van zakelijk succes. Tijdrovende, handmatige processen voor kleurcorrecties en het zorgdragen voor een consistente beeldkwaliteit kunnen veel middelen vergen, waardoor de productieduur alleen maar langer wordt.

In dit snelle digitale tijdperk, waarin tijd van essentieel belang is, kan elke vertraging een dramatisch effect hebben op je vermogen om aan de eisen van de consument te blijven voldoen. En doordat stijlen snel veranderen en trends als eb en vloed opkomen en verdwijnen, is er een reële kans om 'de boot te missen' als producten met vertraging in de winkel belanden.

Je geheime wapen om schaalbare e-commerce mogelijk te maken

Of merken nu 1.000 foto's nodig hebben van een nieuw automodel of een consistente look en feel voor een sieradencollectie, met oplossingen met automatisering kunnen workflows voor e-commercefotografie snel een groot aanbod verwerken. Merken die op zoek zijn naar een consistent beeld kunnen bijvoorbeeld honderden opnamen per minuut maken in een vaste merkstijl, waardoor er minder nabewerking nodig is en producten sneller klaar zijn voor de online store.

Automatisering is ook beschikbaar om workflows te versnellen, zoals automatische tagging of betere samenwerking. Een voorbeeld is Marks & Spencer (M&S), een retailer in het VK, die is begonnen met het automatiseren van het beschrijven van producten en het nabewerken van foto's van meubels, huishoudelijke artikelen en kleding om tijd te besparen en de efficiëntie te verhogen.6

In een studio-omgeving worden geautomatiseerde oplossingen gebruikt om fotografen in staat te stellen foto's in realtime te delen met editors, artdirectors of klanten. Dit stelt je in staat om samen te werken, zelfs vanaf afgelegen locaties, en geeft stakeholders volledig creatief inzicht zodat elke opname perfect aansluit op hun creatieve opdracht. Uiteindelijk kan dit je helpen om het algehele productieproces te versnellen en te voorkomen dat je tijd verliest aan feedbackrondes, herbriefings of extra nabewerking.

Een set met diverse huishoudelijke artikelen gefotografeerd door een man met een Canon EOS R6-camera en een Canon RF24-70mm F2.8 L IS USM-objectief.

Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF24-70mm F2.8 L IS USM, ingesteld op 1/200 sec, f/4.0 en ISO2500.

De overstap maken naar geautomatiseerde oplossingen

In een landschap waarin snelheid essentieel is, hangt commercieel succes vaak af van efficiëntie en snelheid. Innovatieve technologieën gecombineerd met automatisering kunnen je organisatie helpen om de workflows van e-commercefotografie van shoot tot store te versnellen, de nauwkeurigheid te verbeteren en tastbare financiële voordelen te bieden.

Of je nu een gevestigd e-commercebedrijf bent of een groeiend merk, geautomatiseerde fotografie kan je helpen om aan een toenemende vraag te voldoen met betrouwbare, efficiënte en kosteneffectieve beeldverwerkingsoplossingen.

Canon_B2B_Argos_Lifestyle_64.tif

Foto-, video- en softwareoplossingen om je producten te verbeteren

Maak kostenbewust hoogwaardige content om je producten tot leven te brengen en je merken te laten groeien.

  1. Forbes: 38 E-commerce Statistics of 2023
  2. Porsche Media Group: 90% of Car Shoppers Prefer a Dealership Where They Can Start the Buying Process Online
  3. Gitnux: Online Jewelry Sales Statistics
  4. Jungle Scout: Quarterly Changes in Consumer Behaviour
  5. Data Feed Watch: An in-depth analysis of the Automotive eCommerce Industry 2023
  6. Just Style: Signal: Leading fashion brands leverage AI for supply chain efficiencies

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro