ARTIKEL

Spontane huwelijksfoto's met de Canon EOS 5D Mark IV en EOS R: Geheimen van de ninja-huwelijksfotograaf

A couple laughing in delight as confetti falls around them. They are in sharp focus, everything else is blurred. Photo by Markus Morawetz.
Een bruid en bruidegom lachen vol blijdschap, een volledig onbewaakt moment dat wordt vastgelegd door huwelijksfotograaf Markus Morawetz. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief ingesteld op 1/320 sec, f/1.4 en ISO2000. © Markus Morawetz

Markus Morawetz ziet elke opdracht voor huwelijksfotografie als iets persoonlijks. Hij is een meester in het spontaan vastleggen van intieme momenten en stelt zichzelf in staat om emotioneel betrokken te zijn bij elke bruiloft, waardoor hij een diepe band met zijn onderwerpen smeedt. Hij noemt zijn kenmerkende huwelijksfoto's "gevoelig verhalen vertellen" en richt zich op het vastleggen van rauwe emoties in elke foto, zodat mensen die zijn foto's in de komende jaren bekijken, voelen hoe het was om er op die dag te zijn.

De Oostenrijkse fotograaf Markus is lid van het wereldwijde collectief Fearless Photographers en een Canon-ambassadeur. Zijn werk valt op vanwege zijn authenticiteit en het gebruik van zachte bokeh rond het onderwerp om te laten zien wat echt belangrijk is. Hij beschrijft het fotograferen van bruiloften als "het vastleggen van echte momenten die als een prachtige film worden afgespeeld" en vergelijkt de ervaring met avonturenfotografie, waarbij onvoorspelbaarheid wordt omarmd, maar waar je ook voorbereid moet zijn op spannende momenten.

Bovendien legt Markus elke bruiloft vast terwijl hij zichzelf zo onzichtbaar mogelijk maakt. “Ik wil niemand afleiden, dus ik probeer zo onopvallend te zijn als een ninja,” zegt hij. Hier legt hij uit wat bruiloften voor hem betekenen, hoe hij elke opdracht benadert en waarom het kiezen van de juiste uitrusting zeer belangrijk is voor het maken van spontane huwelijksfoto's.

A couple kissing under an umbrella, illuminated by light reflected from the inside of the umbrella. Photo by Markus Morawetz.
Dankzij de ongewone belichting en selectieve scherpstelling lijkt dit stel in hun eigen wereldje te zijn. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief ingesteld op 1/160 sec, f/1.6 en ISO2000. © Markus Morawetz

1. Zorg ervoor dat je de juiste persoon bent

"Ik spreek altijd eerst met een stel af voordat ik ga fotograferen op hun bruiloft. Ik moet ze echt leren kennen, niet alleen via e-mail of telefoon. Ik werk niet met iedereen - als stellen een duidelijk beeld over hun huwelijksfoto's hebben, maar dat niet overeenkomt met mijn stijl, wijs ik hen af. Als ze me Pinterest-borden laten zien en mij een vooraf bepaalde lijst van foto's geven, zeg ik ze dat ik niet de juiste keuze voor hen ben en raad ik iemand anders aan. Mensen zijn hier vaak verbaasd over, omdat ze ervan uitgaan dat het gewoon weer een opdracht voor mij is, maar ik moet een goede band voelen met de mensen met wie ik werk. Ze moeten erop vertrouwen dat ik op mijn eigen manier goed werk lever."

2. Zoek naar de momenten die je niet kunt herleven

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Als je een trouwdag goed doet, leg je het hele verhaal vast, inclusief de privémomenten, zonder dat de gasten doorhebben dat je er bent. Het gaat erom dat je de ware emotie vastlegt, bijvoorbeeld van een kleindochter die met haar oma aan het lachen is en dat je dat moment documenteert zonder iets te onderbreken, omdat het dan niet meer zo natuurlijk overkomt.

"Het gaat er ook om dat je deel uitmaakt van het moment, een groot deel van de bruiloft meebeleeft en kippenvel krijgt, alsof je één van de andere gasten bent. Het is veel belangrijker dat je een band vormt met de mensen op de bruiloft dan dat je 500 foto's maakt van mensen die poseren voor een camera."

A bride and family members in dressing gowns drink and prepare food in the kitchen, a wedding dress hanging in the next room. Photo by Markus Morawetz.
Markus vertelt het verhaal van de gehele dag, niet alleen de huwelijksceremonie. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/1.6 en ISO500. © Markus Morawetz

3. Neem meer dan één camera mee

"Ik heb twee Canon EOS 5D Mark IV-body's en één Canon EOS R. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn camera kapot ging, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen, als een echte professional. Mensen betalen meer voor een huwelijksfotograaf, omdat ze verwachten dat ze een probleemloze service krijgen. Omdat ik drie camera's gebruik kan ik ook moeiteloos schakelen tussen brandpuntsafstanden."

De EF-EOS R-vattingsadapters maken het gebruik van EF- en EF-S-objectieven op EOS R-Systemcamera's eenvoudig, zonder in te leveren op kwaliteit of functionaliteit.

4. Houd rekening met je locatie als je een objectief kiest

"De Canon EF 35mm f/1.4L II USM en Canon EF 85mm f/1.4L IS USM zijn mijn ideale objectieven voor bruiloften. De 35mm is over het algemeen breed genoeg voor een hele kerk en ideaal voor creatieve foto's van stellen. De 85mm werkt als een zoomobjectief en brengt details naar voren, maar zorgt ervoor dat ik niet in de weg zit. Als de kerk klein is, schakel ik over op het Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief om hetzelfde effect te bereiken, maar dit gebeurt niet vaak.

"Ik ben over het algemeen drie tot vier meter van het stel verwijderd, maar als ik verder weg moet gaan staan, kies ik voor het Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief en een Canon EF 135mm f/2L USM en bevestig ik een objectief op elk van mijn Canon EOS 5D Mark IV-body's."

A couple stand by the shore of a lake in a pine forest. The photo is taken from ground level, with narrow depth of field. Photo by Markus Morawetz.
Een opname van een stel, gemaakt met een tilt-shift-objectief. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon TS-E 50mm f/2.8L macro-objectief ingesteld op 1/500 sec, f/2.8 en ISO320. © Markus Morawetz

5. Schakel de stille opnamemodus in

"Als goede huwelijksfotograaf moet je goed zijn voor iedereen die erbij betrokken is. Ik wil onzichtbaar zijn voor het stel en de gasten, maar ik wil ook niet de priester in de kerk en iedereen die aan het werk is voor de voeten lopen. Ik wil niemand afleiden, dus ik probeer zo onopvallend te zijn als een ninja. Dankzij de stille opnamemodus op mijn Canon EOS R blijf ik onopgemerkt.

"De automatische elektronische zoeker is ook een groot pluspunt bij opnamen in donkere ruimtes of bij gebruik van tilt-shift-objectieven, zoals mijn Canon TS-E 50mm f/2.8L macro-objectief. Dit betekent dat ik op een natuurlijkere manier kan bewegen en op de hoogte kan blijven van wat er gebeurt, in plaats van helemaal op te gaan in mijn camera."

A black-and-white photo, taken from a low level, of a couple dancing together, surrounded by party guests, as bubbles fill the air. Photo by Markus Morawetz.
Huwelijksrecepties worden vaak erg levendig... Markus legt de sfeer vast met een hoge ISO-waarde en een ongebruikelijke hoek. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief ingesteld op 1/80 sec, f/2.8 en ISO3200. © Markus Morawetz

6. Verhoog de ISO

"Ik gebruik zelden een flitser, omdat ik met natuurlijk licht en een hoge ISO-snelheid op donkere plekken werk. De Canon EOS 5D Mark IV heeft een eigen ISO-bereik van 100-32000 en de Canon EOS R heeft een bereik van 100-40000. Beide objectieven zijn uitbreidbaar tot 50 tot 102400. Dit is voor mij een van de belangrijkste overwegingen bij het kiezen van een camera. Het is bij huwelijksfotografie zo belangrijk dat je de ISO kan verhogen en toch scherpe foto's kan krijgen."

A little girl shows a card to a bride, sitting with the groom beside her at an outdoor reception. Photo by Markus Morawetz.
Goede huwelijksfotografen kiezen de intieme en persoonlijke momenten uit alle activiteiten van de dag. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief ingesteld op 1/8000 sec, f/1.6 en ISO100. © Markus Morawetz

7. Leef je uit met de geïntegreerde functies van je camera

"De Canon EOS R is een belangrijk onderdeel van mijn uitrusting omdat hij een variangle uitklapdisplay heeft. Veel professionele fotografen vertellen me dat een professional geen uitklapbaar scherm nodig heeft, maar als ze mij kunnen zien werken, zouden ze dat begrijpen. Tegen de stellen die ik fotografeer, zeg ik altijd: 'Kijk niet raar op als ik in de struiken sta, in een boom klim of op de grond ga liggen. Het ziet er misschien raar uit, maar de foto's zullen geweldig zijn.' Een uitklapbaar scherm geeft me de vrijheid om creatiever te werken."

8. Zet elke foto neer als een echt kunstwerk

An Indian woman in silk wedding clothes and opulent gold jewellery holds a henna tattooed hand in front of one eye.

Een Indiase bruiloft fotograferen met de EOS R

Zo hielpen geruisloos fotograferen en een betrouwbare elektronische zoeker Sanjay Jogia om een kleurige bruiloft te fotograferen met de Canon EOS R.

"Prime-objectieven passen bij mijn persoonlijke stijl. Mijn favoriete brandpuntsafstand is 35 mm, omdat ik echt moet nadenken over de compositie van elke foto. Hoe kan ik mijn onderwerp het beste laten opvallen, samenvoegen met de achtergrond en een heel verhaal vertellen met slechts één foto?
Hoe kan ik de kijker met één blik precies laten voelen wat ik wil dat hij of zij voelt? Ik gebruik alleen de scherpstelling in het midden, stel de brandpuntsafstand in en speel vervolgens met de compositie van de opname terwijl ik de scherpstelling met de knop achterop ingedrukt houd.
Als ik dan op de sluiterknop druk, blijft de foto zoals hij is. Ik snijd nooit iets bij."

A party of wedding guests photographed on a lawn in a range of extravagant poses. Photo by Markus Morawetz.
Grote diafragma's kunnen handig zijn voor meer dan alleen foto's van het bruidspaar... Gemaakt met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/1.4 en ISO100. © Markus Morawetz

9. Wees niet bang om te fotograferen met een lage f-stop

"Ik gebruik mijn prime-objectieven altijd onder f/2. Het is perfect voor bruiloften, omdat het bruidspaar echt opvalt door de extra bokeh. Opnamen maken bij een lage f-stop kan het moeilijker maken om scherpe foto's te krijgen, maar het gaat niet puur om scherpte.
“Sommige mensen verwachten dat ik mijn f/1.2-objectieven naar f/2.8 aanpas om de beelden kristalhelder te maken, maar ik vind dat ik meer emotie kan toevoegen aan het beeld als ik met de laagst mogelijke f-stops werk.”

A black-and-white photo of a couple kissing in a forest, with a halo of light dimly illuminating them from behind and reflecting off raindrops. Photo by Markus Morawetz.
Markus is onder de indruk van de prestaties bij weinig licht van de Canon EOS R. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objectief ingesteld op 1/80 sec, f/1.8 en ISO800. © Markus Morawetz

10. Gebruik je ervaring in andere velden om een eigen stijl te ontwikkelen

"Vergeet niet alles wat je als fotograaf hebt geleerd, puur omdat je nog nooit een bruiloft hebt gefotografeerd. Ik heb ontdekt dat ik alles wat ik heb geleerd in avonturen- en sportfotografie kon toepassen op huwelijksfoto's om een eigen stijl te creëren.
"En eerlijk gezegd leer ik nog steeds. Ik sta open voor nieuwe ideeën en nieuwe apparatuur, zoals de fantastische nieuwe RF-objectieven voor de Canon EOS R. De nieuwe Canon RF 50 mm F1.2L USM en de nog nooit eerder vertoonde Canon RF 28-70 mm F2L USM met continu diafragma zijn gewoon fantastisch om mee te werken. Ze voelen als een nieuw hoogtepunt en geven me zelfvertrouwen waardoor ik creatief durf te zijn."

Geschreven door Matthew Bowen


De uitrusting van Markus Morawetz

De essentiële kit voor spontane huwelijksfoto's

The contents of Markus Morawetz's wedding kitbag, including Canon EOS 5D Mark IV and EOS R bodies and a range of Canon lenses.

Camera's

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Continu fotograferen met 7 fps helpt bij het vastleggen van het perfecte moment. Hoge ISO-prestaties zijn ook essentieel voor Markus: “Het is zo belangrijk bij huwelijksfotografie dat je de ISO kan verhogen en toch scherpe foto's kan krijgen,” zegt hij.

Canon EOS R

Een innovatieve full frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet. "Dankzij de stille opname blijf ik onopgemerkt, dankzij het variangle-scherm heb ik de vrijheid om creatiever te werken en de EVF is een groot voordeel bij het fotograferen in donkere ruimtes," zegt Markus.

Objectieven

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Deze klassieke brandpuntsafstand biedt een groothoekbereik met een natuurlijk perspectief waardoor deze geliefd is onder documentairefotografen. "Een van mijn favoriete objectieven voor bruiloften", zegt Markus, "over het algemeen breed genoeg voor een hele kerk en geweldig om een stel creatief op de foto te zetten."

Canon EF 85mm f/1.4L IS USM

Deze snelle portretlens zorgt voor heldere, scherpe beelden vol contrast en kleur met haarscherpe details, ideaal voor hogeresolutiesensoren. Een groot diafragma van f/1.4 produceert een geringe scherptediepte. "Mijn andere vaste objectief voor bruiloften", zegt Markus. "Het werkt als een zoomobjectief, ik kan alles tot in detail vastleggen, maar ik zorg er ook voor dat ik niet in de weg loop."

Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM

Een snel ultragroothoekobjectief dat over het gehele zoombereik uitzonderlijke optische prestaties biedt. "Als de kerk klein is, schakel ik over op dit objectief om details vast te leggen," zegt Markus.

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Met zijn maximale diafragma van f/1.2 en ultrasonische autofocus is dit bliksemsnelle objectief perfect als je met weinig licht moet werken. "Als ik meer dan drie of vier meter van het bruidspaar vandaan moet staan, schakel ik over op dit objectief," zegt Markus.

Objectieven

Canon RF 50mm F1.2L USM

Het 50mm f/1.2 prime-objectief, de snelste lens voor het EOS R System, stelt de nieuwe norm voor optische kwaliteit en snelheid. Hij biedt superieure scherpte en fantastische resultaten bij weinig licht. "De RF-objectieven zijn gewoon fantastisch om mee te werken," zegt Markus.

Canon RF 28-70mm F2L USM

Met een supersnel, helder f/2-diafragma over het gehele zoombereik kun je met dit objectief fantastische resultaten krijgen bij weinig licht. "De RF-objectieven voelen als een nieuw hoogtepunt en geven me zelfvertrouwen waardoor ik creatief durf te zijn,” zegt Markus.

Canon EF 135mm f/2L USM

De EF 135mm f/2 L USM is een snel, licht en hoogwaardig teleobjectief. Dit objectief is ideaal voor opnamen van indoor sportevenementen bij weinig licht en voor portretfotografie.

Canon TS-E 50mm f/2.8L Macro

Dit tilt-and-shift-objectief uit de gespecialiseerde L-serie biedt mogelijkheden om het perspectief en de scherptediepte te corrigeren dankzij zorgvuldig gekalibreerde verstelling, uitzonderlijke optica en precies vormgegeven glazen objectieven. Zo profiteer je van minimale vertekening, verbluffende details van rand tot rand en macro met een verhouding van 1:2.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan