IBC 2017 – Trends en hoogtepunten

De International Broadcasting Convention (IBC) 2017, een van de grootste beurzen ter wereld op het gebied van media, entertainment en technologie, werd van 15 t/m 19 september in Amsterdam gehouden. © Joby Sessions

Technische innovators en televisiemakers kwamen van 15 t/m 19 september samen in de RAI in Amsterdam voor de International Broadcasting Convention 2017 – een van de grootste beurzen ter wereld op het gebied van media, entertainment en technologie. Tijdens deze vijf dagen testten bezoekers de nieuwste producten en verdiepten ze zich in technologische vernieuwingen, waardoor ze waardevolle inzichten kregen in de toekomst van televisie.

De verschuiving in kijkgewoonten van traditionele platforms naar digitale kanalen was een belangrijk thema op de beurs: technische oplossingen voor een snel veranderende markt. "De IBC biedt Canon een geweldige kans om het uitgebreide assortiment nieuwe en bestaande technologieën te tonen, maar geeft onze klanten, partners en bezoekers ook nieuwe inzichten in de innovatieve nieuwe oplossingen die momenteel worden ontwikkeld", zegt Richard Shepherd, Pro Marketing Manager van Consumer Imaging bij Canon Europe.

Dit jaar lag op de IBC bij Canon de nadruk op het allesomvattende assortiment professionele beeldverwerkingsproducten – van invoer tot uitvoer. Camera's en objectieven waren opgesteld in gebieden met een gastronomisch thema, waar ze konden worden aangeraakt en uitgeprobeerd. En in een postproductiezone demonstreerde personeel van Canon hoe de uitvoer van de EOS C200 kan worden geïntegreerd in bestaande workflows voor postproductie.

Voor degenen die er niet bij konden zijn, volgt hier een samenvatting van de trends en de hoogtepunten op de stand van Canon op de IBC 2017.

Canon heeft op de toename van single-user gebruik gereageerd met producten zoals de EOS C200 en de nieuwe XF405. De C200 is uitgerust met de allernieuwste Dual Pixel CMOS AF-technologie. en een nieuw LCD-touchscreen voor soepele AF-bediening en effectief volgen – en dat alles in één compacte body.

Het is ook de eerste Cinema EOS-camera die de nieuwe opname-indeling Cinema RAW Light ondersteunt. Deze indeling biedt dezelfde flexibiliteit in kleurgradaties als Cinema RAW, maar met een kleinere bestandsgrootte, waardoor filmmakers kunnen opnemen op een interne CFast 2.0™-kaart. Nieuw ontwikkelde Canon Dual DIGIC DV6-processors maken intern opnemen in 4K UHD/50P MP4, 4K DCI RAW mogelijk en ook continu opnemen met 120 fps met hoge framerate (HFR) in Full HD zonder bijsnijden.

Canon’s more compact 4K cameras cater to the rise of the single user operator.
Canon heeft op de toename van single-user gebruik gereageerd met kleinere, compactere 4K-producten. © Joby Sessions

De vraag naar opnamen van betere kwaliteit neemt nog steeds toe en bezoekers van de IBC 2017 konden producten uit de Cinema EOS-serie en ook een nieuwe professionele camcorder voor Ultra-HD opnamen – de XF405 – aanraken en uitproberen.

Deze kleine handheld 4K-camcorder beschikt over Dual Pixel CMOS Autofocus (AF), UHD van studiokwaliteit en Full HD-functionaliteit Het krachtige 4K-objectief legt bovendien maximale details vast en is bijzonder flexibel dankzij de 25,5 mm brede kijkhoek en 15x 4K-zoom.

Shooting in 4K generates lots of data, so needs careful workflow management, including a powerful computer and processor, as well as a high-resolution 4K monitor for accurate colour grading.
In workflowoplossingen werden het beheer van 4K-opnamen tijdens postproductie en de kracht van 4K-monitoren van Canon getoond. © Joby Sessions

Bij 4K-opnamen horen grote bestanden, maar technici hebben laten zien hoe de 4K-uitvoer van Canon-producten in zones voor postproductie en grading eenvoudig kan worden geïntegreerd in bestaande workflows. Hierbij werd de DP-V2411 4K UHD-monitor gebruikt die beelden van topkwaliteit levert op een 24-inch display. Het referentiedisplay is ontworpen voor gebruik tijdens het productie- en het postproductieproces en levert een natuurgetrouw kleurenprofiel voor nauwkeurige grading.

Nine broadcast lenses were on display on the Canon stand at IBC 2017, offering options for all types of broadcasters.
Op de IBC werden negen tv-lenzen uit het groeiende assortiment objectieven van Canon getoond, die mogelijkheden bieden voor alle manieren van opnemen en uitzenden. © Joby Sessions

Overstappen van filmen in HD naar opnemen in 4K voor uitvoer in HDR is populair, ook bij sportzenders. In de uitvoer van hogere kwaliteit worden meer pixels en kleurgegevens vastgelegd, wat een scherper beeld oplevert, zelfs wanneer het wordt verlaagd naar 1080p. Op de IBC demonstreerde Canon met negen tentoongestelde filmobjectieven voor diverse opnamevereisten, dat Canon tv-makers kan ondersteunen bij hun overstap. 

Het was uiteindelijk weer een jaar vol vernieuwingen op de beurs en op de stand van Canon, met een nieuwe reeks producten die 4K en HDR toegankelijker maken voor iedereen, van single-user gebruikers tot netwerkzenders. De toekomst van bewegende beelden ziet er helderder en scherper uit dan ooit.

Geschreven door Emma-Lily Pendleton