CASESTUDY

Canon CR-N700 PTZ-camera's verbeteren de productie van virtuele uitzendingen in Luxemburg met auto tracking

Het toonaangevende Luxemburgse productiebedrijf FreeLens gebruikt de Auto Tracking van de CR-N700 om de virtuele oplossingen voor meerdere camera's voor tv, bedrijfsproducties en meer te stroomlijnen.
Download het Think Creative magazine [pdf, 800 kb]
Case-Study-FreeLens

Afstemmen op het groene scherm

FreeLens is ontstaan uit de tv-wereld in 1998 en werkt dagelijks voor tv-stations, grote instellingen en internationale bedrijven in heel Europa. De virtuele studioproductie is een belangrijk onderdeel daarvan, evenals de productie van het laatste nieuws en de productie van evenementenvideo's.

Van begrafenissen van vooraanstaande personen en het uitbreken van oorlog tot de Olympische Spelen en de Tour de France, het FreeLens-team is klaar om het belangrijkste internationale nieuws uit te zenden. Voor elke productie is een oplossing op maat vereist. Of het nu in hun unieke studio van 120 m2 is met groen scherm of op locatie, ze maken alles intern met hun eigen uitgebreide apparatuur – waaronder studio-, hand- en PTZ-camera's – en jarenlange expertise.

Klant: FreeLens
Locatie: Howald, Luxemburg

CR-N700-Case-Study-FreeLens-01

YANN FIGUET, OPRICHTER VAN FREELENS

"De gebruiker kan de parameters eenvoudig instellen voor nauwkeurige resultaten met Auto Tracking."

Eén operator. Zes PTZ's.

"In onze virtuele studio zijn de PTZ's van Canon de belangrijkste elementen", zegt Yann Figuet, oprichter van FreeLens. "We hebben 6 CR-N700-PTZ's en één XD Motion-arm op rails, uitgerust met een camera van een ander merk."

Een door één operator bediende oplossing op afstand werd een hoeksteen van de efficiëntie van FreeLens. Het team was onder de indruk van hoe snel de Canon-apparatuur kon worden geïntegreerd in Pixotope, virtuele productiesoftware die wordt gebruikt om live-VR- en live-AR-content te maken. Met een demo-unit kon het team van Yann de compatibiliteit van het FreeD-protocol van Canon met de Pixotope-machines valideren en binnen drie weken een workflow opzetten.

De PTZ's van Canon worden aangestuurd door verschillende apparaten, waaronder de Canon RC-IP100, een Skaarhoj PTZ Extreme-controller en de IOBot-oplossing van XD Motion.

"Eén operator kan de bewegingen, posities, focus en zoom van alle camera's via een centraal touchscreen starten, opslaan en programmeren", legt Yann uit. "De integratie en configuratie van de CR-N700 met apparatuur van derden was heel eenvoudig dankzij de IP-mogelijkheden van de Canon-camera's."

"Het resultaat met de Dual Pixel CMOS AF is beter dan dat van een menselijke operator, dus ik keur het gebruik van autofocus op de Canon echt goed."

Case-Study-FreeLens-01

Aantrekkelijkere virtuele producties

Het produceren van tv-programma's van alle vormen en maten brengt zijn eigen unieke vereisten met zich mee.

"De show Take Off, die volgend jaar op RTL TV en online wordt uitgezonden, is een echte technische uitdaging waarbij echte en virtuele content worden geïntegreerd om meer plezier en actie in de show te brengen", vertelt Yann. "Er zijn in totaal 19 camera's op de set, waaronder de 6 CR-N700's van Canon. Alle andere studiocamera's die we hebben, zijn uitgerust met Canon-broadcastlenzen, wat aanzienlijk helpt bij het op elkaar afstemmen van alle camera's."

"De CR-N700 van Canon heeft een zeer groot aantal parameters om diep in de instellingen te kunnen duiken en de afstemming van alle camerabronnen te verfijnen", voegt Yann eraan toe.

Automatisering maximaliseren

Over het toevoegen van de Auto Tracking-functie hoefde het FreeLens-team geen moment na te denken.

"Met het intelligente Auto Tracking-systeem kunnen we nu vloeiende bewegingen maken om de spreker te volgen. De gebruiker kan de parameters eenvoudig instellen voor nauwkeurige resultaten met Auto Tracking. Als je een uitsluitingsgebied selecteert, voorkom je dat de camera de spreker volgt terwijl deze bijvoorbeeld het podium verlaat. Bovendien kun je de 10 gevoeligheidsniveaus voor langzame of snelle bewegingen nauwkeurig aanpassen", aldus Yann.

Bovendien was hij, naar eigen zeggen een cameraman van de oude stempel, in eerste instantie tegen het gebruik van autofocus bij gebruik van een broadcastcamera. Van de resultaten van de CR-N700 was hij echter zeer onder de indruk: "Het resultaat met de Dual Pixel CMOS AF is beter dan dat van een menselijke operator, dus ik keur het gebruik van autofocus op de Canon echt goed.

Uitstekende prestaties

Yann vertelt dat ook de krachtige HDR-beelden een succes zijn gebleken. "De 4K-beeldkwaliteit is een echt pluspunt, vooral in omgevingen met weinig licht. We stellen de gevoeligheid van de sensoren zeer op prijs. We gebruiken de camera's ook op locatie voor conferenties, concerten en shows op een podium, waar we het lichtniveau niet kunnen regelen. Het gaat altijd anders dan je verwacht. Toch zorgen de CR-N700's voor helderheid en levendige kleuren, ook bij een zeer laag lichtniveau."

Van Mixed Reality-tv-programma's tot web- en bedrijfsproducties: FreeLens biedt nu hoogwaardige, concurrerende oplossingen dankzij de toevoeging van de Canon CR-N700's.

FreeLens-System-Wiring-Diagram-EM

Gerelateerde casestudy's

Wellicht vind je dit ook interessant