Profiel

Guia Besana

A model stands amid tropical flowers and plants. Photo by Guia Besana on a Canon EOS R.
Guia Besana's favoriete foto van haar shoot A Rummage of Flowers, waarin ze speelt met thema's als besluiteloosheid, kracht en kwetsbaarheid. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objectief ingesteld op 1/200 sec, f/2.8 en ISO200. © Guia Besana

Guia Besana is afkomstig uit Italië, maar woont nu in Parijs en Barcelona. Met haar portretfotografie richt ze zich meestal op vrouwenkwesties en het thema identiteit.

Guia Besana is een autodidactisch fotografe. Haar foto's zijn regelmatig te zien in kunstgaleries en internationale publicaties. Ze heeft zich gespecialiseerd in het fotograferen van vrouwenkwesties. In haar werk houdt ze zich vaak bezig met het thema 'identiteit' en zet ze mensen graag aan het denken met haar boeiende foto's. Ze noemt Julia Margaret Cameron en Cindy Sherman als inspiratiebronnen, maar de meeste inspiratie haalt ze uit haar eigen levenservaringen.

Canon Ambassador Guia Besana stands with a Canon DSLR.


Locatie: Parijs en Barcelona
Specialismen: Portret, commercieel
Favoriete uitrusting:
Canon EOS 5DS R
Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Guia studeerde media en communicatie in haar vaderland Italië, waarna ze fotografe werd en naar Parijs verhuisde. Ze heeft gewerkt voor de Anzenberger Agency en werd in 2016 lid van het Londense fotografieplatform nineteensixtyeight.

Haar foto's zijn gepubliceerd door CNN, Huffington Post, Newsweek, Marie Claire, de internationale editie van de The New York Times en Le Monde. Haar persoonlijke projecten en fotoreeksen hebben echter een breder publiek bereikt met de Baby Blues-collectie. Deze collectie belicht de emotionele kant van het moederschap aan de hand van een serie geënsceneerde en symbolische portretten. Hiermee heeft ze in 2012 de Amilcare Ponchielli Grin-award gewonnen.

Een ander noemenswaardig project van Guia is Poison, waarin ze overconsumptie en vernieling van het natuurlijk woongebied behandelt. Guia beaamt dat het lastig was om de grote hoeveelheid milieuproblemen samen te vatten in één strakke beeldencompositie. Ze legde haar focus op het gevoel van hulpeloosheid, waarbij ze niks wilde opleggen, maar juist ruimte overliet voor de eigen interpretatie van de kijker.

In het project Poison breidde Guia het vrouwelijke motief uit haar eerdere werk verder uit. Guia heeft hiervoor gekozen, omdat ze zich goed kan verplaatsen in de vrouwen in de foto's en vanwege het conceptuele contrast tussen de vrouwen als 'schenkers van het leven' en de scènes van vernieling.

Guia's project Traces was ook zo'n grote onderneming. Hierbij lag de focus op de aidsepidemie in Swaziland. De rustige en waardige composities geven de kern van het verhaal weer zonder terug te vallen op shockeertactieken.

A woman lies in a bathtub with blue water, wearing a seashell bra. Photo by Guia Besana on a Canon EOS 5DS R.
Andreina Villalobos, ook wel zeemeermin Andreina, hier afgebeeld, komt uit Venezuela en richtte in Barcelona de eerste school voor zeemeerminnen op. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, 1/100 sec, f/4.0 en ISO160. © Guia Besana
A model was a large paper garland with lights and flowers tucked into it. Photo by Guia Besana on a Canon EOS R.
Guia gebruikt voor haar shoots liever gewone mensen dan professionele modellen. "Alledaagse mensen zijn niet zo gewend om voor een camera te staan," zegt Guia. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/3.5 en ISO250. © Guia Besana

Naast haar werk als professioneel fotografe organiseert Guia creatieve workshops. In deze workshops kunnen fotografen experimenteren met de principes van fotografische 'mise en scène', een cruciaal element in haar persoonlijke werk. Voor het project Under Pressure, waarin de rol van vrouwen in de hedendaagse samenleving wordt verkend, heeft ze gebruikgemaakt van crowdfunding als een financieel model.

Guia heeft haar werk over de hele wereld tentoongesteld, onder andere in de V.S., Argentinië en Maleisië. Ook heeft ze met haar werk al meerdere internationale prijzen in de wacht gesleept, waaronder de Los Angeles DCA Award en de Marie Claire International Award. Daarnaast was ze ook finalist voor de Julia Margaret Cameron Award for Women Photographers.

In hoeverre stuur je je onderwerpen aan als het gaat om hun poses?
"Ik stuur alleen aan als ik vóór de shoot al een bepaald idee heb. Anders beslis ik op het moment zelf. Het hangt sterk af van het onderwerp en onze eerste minuut samen."

Je werk lijkt heel strak gepland. Hoe kom je op de ideeën voor de thema's en composities?
"Normaal gesproken heb ik twee of drie thema's die in mijn hoofd blijven hangen. Na een tijdje blijft er eentje over, dus werk ik daarmee. Ik heb een beeld in gedachten en doe dan onderzoek naar de rekwisieten en locaties die ik wil gebruiken. De thema's zijn eigenlijk altijd persoonlijk of gaan in op mijn eigen gevoelens en ervaringen. Een idee kan met iets kleins beginnen, bijvoorbeeld met een rok of wanneer ik een scène zie in de wereld om me heen. Deze invloeden neem ik dan mee in de uitwerking van mijn idee. "

In veel van je portretten is er geen direct oogcontact. Wat trekt jou zo aan in een foto van iemand die niet direct in de camera kijkt?
"Omgevingsportretten en conceptportretten hebben me altijd al aangetrokken — portretten waarbij de omringende elementen benadrukkend werken. Ik vind een object net zo belangrijk als het onderwerp. Wanneer iemand niet direct in de lens kijkt, creëert dat een dialoog tussen het onderwerp en de omgeving."

Welke belichting gebruik je het liefst op locatie?
"Ik hou van continue belichting, maar dat is zwaar en ook niet makkelijk te transporteren. Daarom gebruik ik dat alleen voor mijn persoonlijke werk. Voor redactionele opdrachten moet ik flexibel en licht kunnen werken. Daarvoor gebruik ik normaal gesproken een Speedlite en een paraplu."

Wat is de belangrijkste les die je tijdens je carrière hebt geleerd over fotografie?
"De aanhouder wint."

Facebook: @Guia Sara Besana
Instagram: @guiasarabesana
Twitter: @twittandsing
Website: www.guiabesana.com

A model is lit with a red light and wrapped with vines. Photo by Guia Besana on a Canon EOS R.
"Ik stuur alleen aan als ik vóór de shoot al een bepaald idee heb," aldus Guia. "Anders beslis ik op het moment zelf." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/5.0 en ISO640. © Guia Besana
A model in front of a yellow background wears large flowers on her head and neck. Photo by Guia Besana on a Canon EOS R.
"Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar voor mij ligt fictie soms dichter bij de werkelijkheid dan de werkelijkheid zelf", zegt Guia. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/1.4 en ISO160. © Guia Besana

Er is één ding dat ik weet
Guia Besana

"Mijn persoonlijke werk bestaat uit een reeks geënsceneerde foto's. Een geënsceneerde foto is de laatste stap in het proces. Wanneer ik een beeld of idee uitwerk, komt er zo veel bij kijken totdat ik uiteindelijk begin met fotograferen. Ik kan maandenlang rondlopen met ideeën voordat ik daadwerkelijk begin met het verzamelen van rekwisieten en het zoeken van een locatie. Tijdens dit lange proces kan ik eenvoudig mijn redactionele werk doen. Zo blijft alles mooi in balans. Ik denk dat het goed is om je persoonlijk werk te onderbreken door tussendoor een andere opdracht aan te nemen. Op die manier kom je met een frisse blik terug bij je lopende project en kun je het nog bijsturen."

De uitrusting van Guia Besana

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen

Canon Ambassador Guia Besana's photography kit.

Camera's

Canon EOS 5DS R

Ontworpen met een 50,6 Megapixel sensor voor de ultieme DSLR-beeldkwaliteit. Guia zegt: "Met deze camera heb je meer controle over de details in stoffen, die je ook scherper ziet, en heb je meer controle over wittonen."

Canon EOS R

Een innovatieve full frame systeemcamera. "Dankzij de EVF-simulatie van de belichting hoef ik niet meer te wachten en testfoto's te maken", zegt Guia.

Objectieven

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Een standaard groothoek die geliefd is vanwege zijn natuurlijke perspectief en capaciteiten bij weinig licht. "Als ik licht moet reizen met één objectief, neem ik dit mee," aldus Guia.

Accessoires

SD-kaarten

Guia gebruikt de hoge snelheid en de capaciteit van 1 TB van deze SD-kaarten om haar foto's op te slaan.

Ventilator

Guia zegt: "Deze heb ik van mijn dochter Sofia gekregen, voor als het 'tijdens shoots heel warm' is!"

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Canon Europe
Ambassadeursprogramma

Ontdek hoe het ambassadeursprogramma werkt en maak kennis met de fenomenale fotografen die zijn gekozen om Canon te vertegenwoordigen.

Meer info

Canon Ambassador Jaime de Diego

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending bij onderhoud. Ook kunnen ze regelmatig gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.

Kom meer te weten en vraag het aan

A CPS member looking pleased with his Canon photography equipment