Als je al weet waar het acroniem 'CSRD' voor staat, is er een grote kans dat je betrokken bent bij het werk dat nodig is om eraan te voldoen. Als je dat niet weet, lees dan nog ever verder. De titel 'Corporate Sustainability Reporting Directive' (richtlijn duurzaamheidsrapportage door ondernemingen) klinkt behoorlijk droog, maar deze richtlijn gaat ons meer informatie te geven over bedrijven en hun benadering van duurzaamheid dan ooit tevoren. Zie het als een nieuwe scorekaart voor milieu- en maatschappelijke impact.
Vanaf 2025 moeten grote bedrijven informatie over meer dan duizend specifieke elementen openbaar maken. Dit omvat van alles, van uitstoot van broeikasgassen, afvalproductie en risico's voor klimaatverandering tot diversiteit, mensenrechten, arbeidsvoorwaarden en maatschappelijke betrokkenheid. Het omvat zelfs cyberbeveiliging, gegevensprivacy, corruptie en omkoping. De manier waarop bedrijven werken wordt onder de loep genomen, evenals de kwalificaties van alle bedrijven waarbij ze kopen en verkopen. Het resulterende rapport dat de EU heeft opgesteld is bedoeld om te worden onderzocht door auditors, maar het zal ook openbaar worden gemaakt. In theorie kan iedereen deze informatie gebruiken om te bepalen bij welke merken ze geld willen uitgeven, en bij welke juist niet.
Het idee is natuurlijk om organisaties verantwoordelijk te houden voor hun acties (of het gebrek daaraan) op het gebied van milieu, maatschappij en governance. De eerste rapporten moeten uiterlijk 2026 gereed zijn en betrekking hebben op het boekjaar ervoor. Kleinere bedrijven mogen hier een jaar later aan beginnen, waardoor ze meer tijd hebben om zich voor te bereiden op en aan te passen aan een taak die veel tijd en middelen vergt. Dat is deels te wijten aan de lastige 'dubbele relevantie'. Dit houdt in dat bedrijven nu vanuit twee perspectieven moeten rapporteren: hoe hun activiteiten het milieu en de maatschappij beïnvloeden (relevantie voor impact) en hoe milieu- en maatschappelijke kwesties van invloed zijn op hun bedrijf (financiële relevantie).
Over het algemeen zullen ongeveer 50.000 bedrijven deze rapporten moeten opstellen. Het legt de lat hoger voor transparantie op het gebied van duurzaamheid, arbeidsvoorwaarden en governance in de hele EU en kan leiden tot een systeem van sancties, zoals boetes, voor de bedrijven die niet voldoen aan wat er van hen wordt verwacht en die niet kunnen aantonen dat ze ermee bezig zijn.
"Want het is geen eenmalig rapport", vertelt Peter Bragg, onze Sustainability & Government Affairs Director. "Dit is een jaarlijkse opdracht, wat voor veel bedrijven een fundamentele verandering betekent. Het zal ook een belangrijke drijfveer zijn voor ieders benadering van duurzaamheid en een bredere strategie in de toekomst."
Dirk Meier, Senior Project Director voor onze implementatie van CSRD in Canon EMEA, voegt daaraan toe: "Dat niet alleen: CSRD zal ook voor de eerste keer financiële informatie, niet-financiële informatie en garanties samenbrengen in één samenhangend overzicht." Dit betekent dat de CSRD auditors, klanten, belanghebbenden en werknemers een duidelijk beeld geeft van de voortgang, wat ook het idee erachter is.
Deze volledig transparante manier van rapporteren betekent ook dat slecht presterende bedrijven reputatieschade kunnen oplopen, met alle mogelijke gevolgen voor de bedrijfsresultaten van dien. Afhankelijk van waar ze tekortschieten, kan het hen ook juridische processen van betrokken burgers, milieugroepen en zelfs werknemers opleveren.
Dit is een risiconiveau dat veel organisaties, vooral kleinere bedrijven, zorgen baart. Zowel rond de directe investering in het zorgvuldig analyseren van hun huidige bedrijfspraktijken als de noodzaak om oplossingen te implementeren om eventuele probleemgebieden te verbeteren. "Het zal voor veel organisaties mogelijk een enorme culturele verschuiving zijn", zegt Peter. "Maar hoewel op de korte termijn de omzet eronder leidt, is het niet iets om bang voor te zijn." Dirk voegt eraan toe: "Het feit dat alle bedrijven alles openbaar moeten maken, zal veranderingen teweegbrengen, wat op de langere termijn de bedrijfsresultaten zal verhogen."
Er is een nieuw tijdperk van transparantie aangebroken. We zien CSRD als een middel om het gesprek met onze klanten op gang te brengen. Het biedt ons een geheel nieuwe manier om onze duurzaamheidsprestaties te presenteren."
Maar hoe zit het met de bedrijven met dochterondernemingen in de EU? Nou, in 2028 wordt de CSRD tot buiten de EU uitgebreid en geldt deze internationaal, waardoor moederbedrijven ook aan de richtlijn moeten voldoen. En dat kan ook alleen maar een goede zaak zijn. "De link tussen duurzaam zijn en sterke financiële resultaten behalen, is onomstotelijk bewezen", zegt Peter. "Natuurlijk wordt ervan uitgegaan dat dit goed gerunde bedrijven zijn — dat ze diepgaande kennis hebben van de bredere risico's, dat ze toekomstbestendig willen zijn vanuit een operationeel perspectief en het belang inzien van tevreden werknemers."
En dit is een heel belangrijk punt. Zo veel bedrijven, ook het onze, houden duurzaamheid al jaren scherp in het oog, zelfs al is dit niet wettelijk vereist. Wij doen dit omdat we geloven dat het beschermen van mensen en de planeet cruciaal is voor succes en de deur naar nieuwe mogelijkheden opent. Dit is sterk verbonden met onze filosofie van Kyosei: samen leven en werken voor het algemeen belang. Voor ons is de CSRD gewoon een manier om ervoor te zorgen dat dezelfde hoge normen worden toegepast op alle bedrijven, ten voordele van de maatschappij als geheel. Peter zegt: "We streven ernaar om duurzamer te worden en onze klanten en partners te helpen om ook duurzamer te worden. Waarom zouden we dan iets dat dit proces hopelijk versnelt, niet omarmen?"
Kom meer te weten over duurzaamheid bij Canon en hoe we de manier waarop we werken en produceren veranderen om een duurzamere wereld te creëren voor mensen en voor onze planeet.
Gerelateerd
-
De paradox van plastic
Wat plastic betreft nemen we een evenwichtig standpunt in, gebruiken we alleen wat nodig is en investeren we in nieuwe, innovatieve manieren om circulariteit en verantwoordelijkheid te realiseren.
-
Betere technologie voor iedereen: hoe Wamda Saeid Elsirogi een uniforme visie op duurzaamheid in Europa biedt
Wamda Saeid Elsirogi vertegenwoordigt twee organisaties met één doel: goede afspraken voor zowel mensen als de planeet in de nieuwste duurzaamheidswetgeving op het gebied van technologie.
-
Laat er LEVEN zijn
Canon heeft meer te bieden dan je zou denken Lees door en ontdek hoe onze technologie veel verder gaat dan printers en camera's om je dagelijkse leven te ondersteunen.