Canon EOS-1D X Mark III
De EOS-1D X Mark III is de opvolger van de EOS-1D X Mark II die Xavi gebruikte. De EOS-1D X Mark III laat de schoonheid van perfectie zien en omvat 4K-video bij 60 fps.
ARTIKEL
Wanneer je de beelden van Xavi Bou voor het eerst bekijkt, kan het soms even duren voordat je weet waar je naar kijkt. Waaruit bestaan deze willekeurige, gracieuze en soms chaotische vormen in de lucht? Maar als je beter kijkt, zie je dat deze patronen worden gevormd door tientallen of zelfs honderden vogels in de vlucht. Deze intrigerende en onconventionele wildlife-beelden toont dit fenomeen op een geheel nieuwe manier.
De beelden van Xavi komen voort uit een passie voor de natuur die hij al sinds zijn jeugd voelt. Nadat hij zijn studie fotografie in 2004 had voltooid, begon hij een carrière in fashion- en reclamefotografie. Tijdens zijn professionele carrière was hij ook in zijn vrije tijd in de natuur te vinden. In 2012 begon hij met de ontwikkeling van de serie die hij Ornitografieën noemt. De afzonderlijke opnamen maakt hij van meerdere frames 4K-opnamen, gemaakt met een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III), die vakkundig en ambachtelijk aan elkaar zijn gehecht tijdens de nabewerking.
Hier vertelt de fotograaf in Barcelona over zijn inspiratie voor dit unieke project, de Canon-uitrusting die hij gebruikt en waarom hij "de schoonheid van beweging wilde laten zien, met de grenzen van onze perceptie."
Wat inspireerde je om deze beelden van vogels te maken tijdens de vlucht?
"Toen ik jonger was, maakte ik nooit foto's van wildlife, maar ik heb altijd een persoonlijk project willen vinden waarin ik mijn eigen visie kon laten zien. Na vele jaren realiseerde ik me dat als ik een persoonlijk project wilde ondernemen, het iets moest zijn dat ik leuk vond en kende. Ik realiseerde me dat ik over de natuur zou moeten vertellen, maar vanuit een onconventioneel standpunt. Voor mij moet een artistiek project iets nieuws laten zien en de kijker ertoe aanzetten om vragen te stellen.
"Conventionele natuurfotografie toont de schoonheid van dierlijke fysiologie, maar ik wilde de schoonheid van beweging laten zien en spelen met de grenzen van onze perceptie."
Hoe kwam je op het idee voor de techniek die je in Ornitografieën gebruikt?
"Als natuurkenner kijk ik meestal naar de sporen die door dieren op de grond worden achtergelaten. Op een dag vroeg ik mezelf wat voor spoor de vogels zouden achterlaten in de lucht, als dat mogelijk zou zijn. Ik stelde me voor welke lijnen ze zouden creëren en toen begon ik te onderzoeken hoe ik die zichtbaar kon maken."
Hoe lang maak je deze beelden al?
"Halverwege 2012 heb ik de eerste foto's gemaakt en daarna ben ik drie jaar gestopt, totdat ik camera's kon huren die me voldoende resolutie boden om de foto's op een redelijk formaat te printen. Ik heb de afgelopen drie jaar uitsluitend aan dit project gewerkt."
Waarom heb je frames van 4K-video gebruikt?
"Ik realiseerde me onmiddellijk dat deze beelden niet konden worden gemaakt vanuit een conventionele foto. Dus als ik een paar seconden moest comprimeren tot een enkel beeld, moest ik veel beelden per seconde maken en daarvan één beeld samenstellen. Dankzij slow-motionbeeldmateriaal kon ik meer foto's per seconde maken. Dit beeldmateriaal moet op zijn minst worden opgenomen met 4K."
Wat zijn de voordelen van het maken van deze opnamen met de Canon EOS-1D X Mark II?
"Ik heb opnamen gemaakt met verschillende videocamera's, maar ik heb soms de Canon EOS-1D X Mark II gebruikt omdat ik hiermee opnamen kan maken met 4K en 60 fps, in een tijd dat geen andere DSLR dit kon. De camera is veel lichter dan die ik meestal gebruik en levert zeer goede resultaten."
Welke objectieven heb je gebruikt voor Ornitografieën en waarom juist die?
"Ik heb de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM gebruikt [nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM], de Canon EF 35mm f/2 IS USM, de Canon EF 50mm f/1.4 USM en de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM [nu opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM]. Ik gebruik prime-objectieven bij weinig licht of wanneer ik zo weinig mogelijk gewicht wil dragen. Maar vanwege de snelheid van de bewegingen van de vogels werk ik meestal met zoomen om de veelzijdigheid te krijgen die ze bieden, om de gewenste compositie te krijgen."
Is je stijl of techniek veranderd of ontwikkeld in de tijd dat je opnamen maakte voor Ornitografieën?
"Aan het begin zag ik de frames meer als een natuurfoto, waar de vogels door een landschap bewegen met de lucht als achtergrond. Maar onlangs heb ik de vogels nog meer in de lucht geïsoleerd, alsof het een tekening op een canvas was, waardoor het landschap, zelfs de kleur in veel van de vogels, werd weggevaagd. Zo kon ik de aandacht alleen op de choreografie van de vogels richten."
Hoe lang zijn de opnamen die je gebruikt om deze beelden te maken?
"Het hangt af van de vlucht die je zichtbaar wilt maken. Voor een zeemeeuw die over zee vliegt, kan het bijvoorbeeld vijf seconden duren om door het frame te vliegen. Maar om de spiralen vast te leggen die ontstaan door opstijgende gieren in de thermische stromen, kan het wel 100 seconden of langer duren."
Wat is een goed onderwerp voor een beeld in deze serie?
"Laatst heb ik me meer geconcentreerd op groepen vogels met bepaalde vluchtpatronen. Ik vind het bijvoorbeeld geweldig dat zwaluwen 's ochtends of 's middags op een sociale manier in cirkels vliegen. Of spreeuwen die in wolken vliegen om haviken af te leiden. Ik ben steeds meer geïnteresseerd in complexe vluchten en minder in een geïsoleerd individu."
Waar fotografeer je vogels en maak je deze beelden op specifieke momenten van het jaar?
"Het grootste deel van mijn project is opgenomen in Catalonië, Spanje. Het is de plek waar ik ben geboren, ik ken er de vogels en weet waar ik ze kan vinden. Af en toe ben ik naar IJsland, het zuiden van Spanje of de Verenigde Staten gereisd voor specifieke onderwerpen. Meestal plan ik van tevoren de opnamen die ik gedurende het jaar ga maken. Zo komen de spreeuwen bijvoorbeeld in de winter op een specifieke plaats samen, en zijn de zwaluwen tussen april en augustus in de stad. De natuurlijke kalender bepaalt mijn werkplanning volledig."
Hoe reageren mensen op je werk?
"Een van de dingen die mij het meest interesseert bij dit project is de reactie van mensen die voor een van mijn foto's staan en nog steeds niet weten wat het is. Normaal worden we overspoeld met foto's die we direct herkennen, maar we dagen ons brein zelden uit om te proberen te begrijpen wat we zien. Opvallend genoeg zijn het vaak kinderen die de oplossing sneller vinden."
Wat wil je uiteindelijk laten zien in Ornitografieën?
"Het doel van dit project is om de schoonheid van de vogelvlucht, die onzichtbaar is voor het blote oog, zichtbaar te maken en zo de focus op de natuur te leggen. Het is een oproep voor mensen om omhoog te kijken en te genieten van dit spektakel dat ons gelukkig nog altijd omringt. Je hoeft niet ver weg te gaan om veel van de spektakelstukken te bekijken die ik in mijn foto's laat zien - we moeten gewoon meer aandacht besteden aan wat de natuur ons te bieden heeft en daarvan genieten."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
De EOS-1D X Mark III is de opvolger van de EOS-1D X Mark II die Xavi gebruikte. De EOS-1D X Mark III laat de schoonheid van perfectie zien en omvat 4K-video bij 60 fps.
Een moderne klassieker: dit telezoomobjectief met snel diafragma is favoriet bij fotografen in vrijwel elk genre. De lens werkt nu nog beter bij fel licht en is ontworpen om te presteren onder de meest uitdagende omstandigheden.
Een vaste lens van 35 mm met een vierstops Image Stabilizer en het f/2 grootste diafragma: ideaal voor fotografie bij weinig licht. Ultrasoon AF is snel en nauwkeurig en een asferisch lenselement levert een betere beeldkwaliteit.
Dit is een compact, hoogwaardig standaardobjectief dat dankzij het snelle, grootste diafragma en snelle scherpstelsysteem uitstekende prestaties levert bij elk type fotografie.
Dit is een standaard zoomobjectief met net iets meer mogelijkheden, of je nu fotografeert of filmt. Dit objectief is ideaal om uitzonderlijke beeldkwaliteit vast te leggen, en is licht van gewicht.
ARTIKEL
De vijf tips van wildlife-fotograaf Marina Cano bij de keuze van een professioneel tele-objectief.
ARTIKEL
"Elk merk wil met film werken," zegt Javier Cortés. Bekijk hoe hij hoogwaardige fashionfilms en -foto's maakt met een Canon EOS 5D Mark IV.
ARTIKEL
Jonathan en Angela Scott, het presentatieduo van Big Cat Tales, laten ons hun uitrusting zien en onthullen de beste Canon-camera's en -objectieven voor wildlifefotografie.
ARTIKEL
De wetenschapper, wildlifefotograaf en Canon Ambassador vertelt ons hoe hij zijn ongelofelijke zee- en bergfoto's van de Noordse natuur maakt.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro