ARTIKEL

De vijf tips van wildlife-fotograaf Marina Cano bij de keuze van een tele-objectief

A close-up of a newborn elephant. Photo by Marina Cano.
Het is een kenmerk van de wildlife-fotografie van Marina Cano dat ze zo dicht mogelijk bij het onderwerp komt. Met het Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief kan ze details zoals de haren en de huidtextuur van deze pasgeboren olifant uiterst gedetailleerd vastleggen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II, ingesteld op 1/1000 sec, f/4 en ISO1600. © Marina Cano

Tele-objectieven zijn voor veel fotografen onmisbaar, met name voor wildlife, sport of nieuws, maar ze vergen vaak een flinke investering. Je moet goed bedenken wat je ervan verwacht – nu en in de toekomst – om de juiste keuze te maken, zodat je ook bij uitbreiding van je werkgebied over het gereedschap beschikt om de gewenste beelden vast te leggen.

Voor de Spaanse wildlife-fotograaf en Canon-ambassadeur Marina Cano vormen tele-objectieven de kern van haar uitrusting. Haar meer dan 16 jaar ervaring met natuurfotografie heeft Marina geleerd wat ze nodig heeft van haar objectieven – of ze nu fotografeert in het natuurpark Cabárceno bij haar huis in Santander, Spanje, of leiding geeft aan een fotosafari in Namibië of Kenia. Dankzij het betrouwbare, veelzijdige glas kan ze gevoelige momenten in het wild vastleggen in de verfijnde portretstijl waarom ze bekend staat, en deze delen met haar 28.000 Instagram-volgers.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Marina's favoriete objectieven uit de L-serie moeten draagbaar en weerbestendig zijn, met een snelle autofocus. Er zijn nog meer dingen om op te letten bij de keuze van een objectief. "Eerst kijk ik hoe ver het onderwerp bij me vandaan is", legt ze uit. "Ten tweede moet het glas goed genoeg zijn voor de gedetailleerdheid die ik wil. Ten derde beïnvloedt mijn persoonlijke stijl welke lenzen ik gebruik, op basis van hun optische kenmerken."

Hier legt de wildlife-professional uit waarop ze let bij de keuze van een tele-objectief en waarom ze voor haar uitrusting heeft gekozen.

Wildlife photographer Marina Cano sitting on the bonnet of a 4x4 vehicle holding a Canon camera with a long lens attached to it.
Dankzij de robuuste, waterbestendige objectieven kan Marina blijven fotograferen, ongeacht de omgeving.

1. Kies wat je nodig hebt voor je onderwerpen

Bij de keuze van een objectief voor wildlife-fotografie, moet je bedenken wat je waarschijnlijk gaat fotograferen, zegt Marina. Hoe groot is de afstand tot je onderwerpen? Staan ze stil of bewegen ze? "Je bestemming geeft je een idee hoe groot de afstand tot de onderwerpen zal zijn, en dat bepaalt de brandpuntsafstand", zegt ze. "Jouw stijl en de kwaliteit van je objectief zijn bepalend voor de keuze van je objectief."

Als je fotografeert vanaf een statische locatie, zoals een schuilhut, moet je rekening houden met de minimale scherpstelafstand van een vast teleobjectief, om zeker te weten dat je kunt blijven fotograferen. Het Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief stelt bijvoorbeeld scherp tot op twee meter afstand, het Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief slechts tot op meer dan twee keer zo ver (4,2 meter). Als een dier op je af komt, is een 300mm-objectief handiger.

Marina waardeert de flexibiliteit van tele-objectieven en moedigt haar fotostudenten aan om ze te gebruiken omdat ze daarmee eenvoudiger snel bewegende onderwerpen in beeld kunnen brengen. "Met het Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief krijg je de optische kwaliteit van een objectief met een vaste brandpuntsafstand, gecombineerd met de veelzijdigheid van een zoomobjectief", zegt ze. "Met het zoomobjectief heb je meer mogelijkheden om een goede compositie maken, vooral als je zelf niet van je plaats kunt, bijvoorbeeld in een auto op safari, of als je onderwerp van je af gaat of naar je toe komt."

A young zebra and its mother with their faces touching. Photo by Marina Cano.
Met de ingebouwde beeldstabilisatie in haar Canon-objectieven kan Marina de actie bijhouden en de effecten van bewegingsonscherpte minimaliseren. Bij grote brandpuntsafstanden zijn die effecten sterker. Hier neust een jonge zebra met zijn moeder. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/1600 sec, f/4, ISO1250. © Marina Cano

2. Houd rekening met gewicht en grootte

Tele-objectieven zijn berucht om hun logheid. Van oudsher zijn ze groot en zwaar en vindt men ze moeilijk mee te nemen en te gebruiken. Tele-objectieven kunnen echter flink variëren in brandpuntsafstand en navenant gewicht. Naarmate de optische technologie vordert, worden de objectieven kleiner, terwijl ze beter presteren dan eerdere versies.

A lioness yawning, jaws open wide. Photographed by Jonathan and Angela Scott on a Canon EOS-1D X Mark II.

De beste Canon-apparatuur voor wildlifefotografie

Jonathan en Angela Scott, het presentatieduo van Big Cat Tales, laten ons hun uitrusting zien en onthullen de beste Canon-camera's en -objectieven voor wildlifefotografie.

Afhankelijk van wat en hoe je fotografeert, kan het nuttig zijn om lichtere en kleinere teleobjectieven te overwegen, zoals het Canon EF 600 mm f/4L IS III USM-objectief. Dit weegt slechts 3050 g. Dat is 870 g lichter dan de vorige versie.

"Doordat dit objectief bijna 1 kg lichter is dan de vorige versie, kun je het gemakkelijk een paar minuten in de hand houden", zegt Marina. "Ik kan vrij bewegen en het overal meenemen. Voordat ik dit objectief had, moest ik twee keer nadenken over een 600 mm f/4L vanwege het gewicht. Nu is dat geen probleem meer."

Zoomobjectieven zijn zwaarder, doordat er meer glas in de lenstubus zit, maar er zijn kleinere draagbare opties. "Voor mijn wildlife-workshops in Cabárceno, het grootste natuurpark van Europa, neem ik meestal mijn Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief mee voor mijn studenten, omdat het uitstekende resultaten geeft en licht en klein is", aldus Marina. Dit objectief is slechts 193 mm lang en dus vrij klein. Het past in de meeste draagtassen en camerarugzakken.

3. Beeldstabilisatie heb je nodig voor scherpere opnamen uit de hand

Tele-objectieven worden steeds kleiner en lichter en daarmee zijn opnamen uit de hand beter haalbaar. Ze zijn nog wel zo groot dat bewegingsonscherpte een serieus probleem blijft. Dit effect is sterker bij langere brandpuntsafstanden. Daarom is goede beeldstabilisatie essentieel voor maximale scherpte.

"Stabilisatie is echt belangrijk wanneer je supertele-objectieven met de hand vasthoudt, bijv. het Canon EF 600mm f/4L III USM-objectief, of bij weinig licht, wanneer de maximale sluitertijd omgekeerd evenredig is aan de brandpuntsafstand, zoals 1/600 sec voor een 600 mm-objectief", zegt Marina. Met de krachtige beeldstabilisatie in professionele tele-objectieven, zoals de objectieven uit de L-serie van Canon, kunnen wildlife-fotografen verschillende modi selecteren, al naar gelang ze stilstaande dieren fotograferen of bewegende onderwerpen volgen.

Het Canon EF 600mm f/4L III USM-objectief heeft 5-stops beeldstabilisatie om alles scherp te houden, de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x heeft 4-stops beeldstabilisatie ingebouwd, en het Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief heeft 3,5-stops beeldstabilisatie.* Dit is vooral handig bij het fotograferen van dieren die actief zijn in de ochtend- en avondschemering. Bij weinig licht heb je langere sluitertijden nodig voor een goede belichting. Daarmee neemt de kans op bewegingsonscherpte toe.

Dankzij de beeldstabilisatie in deze objectieven, in combinatie met de snelle autofocus van de ringvormige ultrasone motoren, kun je snelle actie eenvoudig bijhouden. "De Canon EF 600mm f/4L III USM en Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM zijn de objectieven die ik het meest gebruik", zegt Marina. "De automatische scherpstelling is nauwkeurig en heel snel. "En de weergave van de achtergrondonscherpte bij deze objectieven vind ik ook geweldig."

A lynx looks directly at the camera, while the background is blurred. Photo by Marina Cano.
De objectieven uit de L-serie hebben een diafragma met negen lamellen, wat zorgt voor een vloeiender bokeh in onscherpe gebieden op de voor- en achtergrond. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief ingesteld op 1/2000 sec, f/4 en ISO1000. © Marina Cano

4. Scherpte van het centrum tot de randen

Marina legt in haar wildlife-fotografie veel details vast, van de rimpel op de hand van een gorilla tot de fijne haren op de romp van een olifant. Het is van belang hoe dicht ze het onderwerp kan benaderen, en met welke gedetailleerdheid ze kan scherpstellen. Deze kleine details op de huid van een dier maken de foto's intiem. Je moet dus een objectief hebben dat die kleine details nauwkeurig kan vastleggen.

"Kwaliteit en nabijheid zijn essentieel voor mijn werk", zegt ze. "Met het Canon EF 600mm f/4L III USM-objectief kan ik details zoals haren en huidtextuur prima vastleggen. De belangrijkste factor bij dit objectief is dat het zorgt voor nabijheid."

Met Super Spectra-coating (SSC) en Air Sphere Coatings (ASC) kan het Canon EF 600mm f/4L III USM-objectief overstraling en reflecties op de lenselementen minimaliseren, resulterend in een enorm hoge gedetailleerdheid van het beeld. De Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM voorkomt ongewenste reflecties en overstraling met SubWavelength Coating (SWC). Bovendien zorgt het diafragma met 9 lamellen in beide objectieven voor een vloeiende bokeh in onscherpe gebieden op de voor- en achtergrond, zodat het scherpe onderwerp er prachtig uitspringt.

A young bear and its mother on a rock, lit from behind by the sun. Photo by Marina Cano.
Het Canon EF 600mm f/4L III USM-objectief heeft 5-stops beeldstabilisatie om alles scherp te houden, ongeacht hoe weinig licht er is wanneer het onderwerp verschijnt. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 600mm f/4L IS III USM en een EF 1.4x III Extender-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/5.6 en ISO800. © Marina Cano

5. Wees op alles voorbereid met weerbestendige afdichting en een robuuste bouw

Natuurfotografie doe je buiten, in alle ongunstige omstandigheden die dit soms met zich meebrengt. Zandstormen in de woestijn, stof en regen op de savanne, of koude op de Noordpool – wildlife-fotografen moeten investeren in robuuste objectieven die bestand zijn tegen de elementen.

De weerbestendige afdichting wil Marina niet meer missen. Daar let ze altijd op als ze haar objectieven kiest. Met een waterbestendige uitrusting kan ze langer kan fotograferen als het weer omslaat, en foto's maken van onderwerpen die vooral in een natte omgeving opduiken. "Ik fotografeerde beren met hun jongen in het voorjaar met mijn Canon EF 600mm f/4L III USM-objectief en toen begon het te regenen", herinnert ze zich. "Ik hoefde me geen zorgen te maken dat het objectief nat zou worden, dus ik kon blijven fotograferen."

Dankzij de fluorcoating op de voor- en achterelementen van de tele-objectieven uit de L-serie van Canon kun je gemakkelijk stof en andere deeltjes afvegen. Dit is handig als je in stoffige, droge omgevingen werkt. Een sterke rubberen ring rond de vatting, zoals op het Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief, voorkomt ook dat stof en vuil de camera binnendringen.

*Beeldstabilisatie-cijfers gebaseerd op CIPA-tests.

Geschreven door Jason Parnell-Brookes


De uitrusting van Marina Cano

De essentiële kit waarmee professionals wildlife-foto's maken

A selection of Canon cameras, lenses and accessories.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

De beste professionele DSLR van Canon heeft een 20,2 Megapixel full-frame sensor, een AF-systeem met 61 scherpstelpunten en een ISO-bereik tot 409600. Hij kan tot 14 fps vastleggen. Marina zegt: "Dit is momenteel de beste camera ter wereld, met buitenaards goede ISO-prestaties."

Objectieven

Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM

Hoogwaardig supertele-objectief uit de L-serie met 3,5-stops beeldstabilisatie (3 modi), ideaal voor allerlei soorten actiefotografie. Dit objectief biedt een uitstekende beeldkwaliteit in een robuust, licht ontwerp. "Het is klein, eenvoudig mee te nemen, licht, scherp en van de beste kwaliteit", zegt Marina. "En de weergave van de achtergrondonscherpte vind ik ook geweldig."

Objectieven

Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

Een professioneel 200-400 mm f/4-objectief met ingebouwde 1,4x-extender die de brandpuntsafstand vergroot tot 280-560 mm. "Dit biedt de optische kwaliteit van een objectief met een vaste brandpuntsafstand en de veelzijdigheid van een zoomobjectief", aldus Marina.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan