ARTIKEL

De ontwikkelaars van het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief beantwoorden 10 vragen

A photographer holds a Canon EOS R with an RF 85mm F1.2L USM lens.
Enkele ontwikkelaars achter het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief vertelden alles over het ontwerp en de prestaties. © Fergus Kennedy

Waarom is het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief langer dan zijn EF-tegenhanger, de Canon EF 85mm f/1.2L II USM? Wat is er zo anders aan de bokeh? En hoe kun je dit objectief gebruiken om je workflow te optimaliseren?

Hier beantwoordt het ontwikkelingsteam van het Canon-objectief deze en andere prangende vragen over het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief. Ook legt het team uit hoe de zoektocht naar het ideale portretobjectief heeft geleid tot een veelzijdig product boordevol functies.

We spraken met Product Planning Expert Kaishi Kawai van de Image Communication Business Operations (IBC) Optical Business Group van Canon; optisch ontwerpprofessional Satoshi Maetaki, manager van het ICB Optical Products Development Center van Canon; elektrotechnisch ontwerper Masoni Ichinose, hoofdingenieur bij het ICB Optical Products Development Center; Yasushi Murakami, mechanisch ontwerper bij het ICB Products Development Center en Tomohiko Ishibashi, DS Coating Design Expert bij het Optics Technology R&D Center.

Lees verder en ontdek waarom het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief de beste optie is voor portretfotografen en bekijk hoe het de vergelijking doorstaat met zijn EF-tegenhanger, het Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief.

Two of the developers of the Canon RF 85mm F1.2L USM lens.
Tomohiko Ishibashi en Satoshi Maetaki spraken over het optische ontwerp en de coatings van het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief. © Canon Photo Production Dept
Kaishi Kawai, of Canon ICB Optical Business Group, with a Canon RF 85mm F1.2L USM lens.
Kaishi Kawai, Product Planning Expert bij Canon, vertelde dat f/1.2 een populair diafragma is onder portretfotografen die werken met Canon. © Canon Photo Production Dept

Waarom heb je een diafragma van f/1.2 gekozen in plaats van f/1.4?

Satoshi: "Hoewel f/1.2 weinig lijkt te verschillen van f/1.4 als je naar de cijfers kijkt, verschilt de helderheid bijna een een halve stop. Er komt bijna 1,4 keer meer licht binnen, wat leidt tot veel complexere ontwerpproblemen. Een half stopverschil lijkt misschien niet veel, maar bij het ontwerpen van objectieven met een groot diafragma van f/1.2 of f/1.4, maakt deze halve stop een enorm verschil wat betreft ontwerpproblemen."

Kaishi: "De combinatie van verbluffende scherpte in de scherpgestelde gebieden en de extreem geringe scherptediepte van f/1.2 levert ongekend mooie foto's op. Portretten met een geringe scherptediepte van f/1.2 zijn van een weergaloze schoonheid. De grootste diafragma-instelling op de RF 85mm F1.2L USM biedt een prachtige bokeh-kwaliteit, die je niet aantreft op andere objectieven, en een verbluffende resolutie, die een nieuwe vorm van beeldexpressie bij portretfotografie met zich meebrengt. Daarom is er gekozen voor f/1.2."


Wat is het verschil in bokeh met zijn EF-tegenhanger?

Kaishi: "Wat de bokeh betreft, is het belangrijk dat de minimale scherpstelafstand dichterbij is dan die van de Canon EF 85mm f/1.2L II USM. De sterke bokeh die f/1.2 creëert, kan worden gebruikt voor nieuwe soorten beeldexpressies, zoals close-ups van juwelen."

Satoshi: "We proberen ervoor te zorgen dat de bokeh-vorm rond blijft aan de rand van het frame. Bij zo'n groot diafragma moet het objectief aanzienlijk groter zijn. Ik geloof dat gebruikers tot op zekere hoogte de verbeteringen kunnen zien in de bokeh-vorm die aan de randen is uitgesneden [vergeleken met de vorm op een DSLR]. Dat komt doordat de Canon EOS R geen spiegelconstructie heeft om de lichtstralen te blokkeren, wat een van de oorzaken van dit fenomeen is."

Portrait of a woman at night, city lights blurred, taken by Felicia Sisco with a Canon RF 85mm F1.2L USM lens.
Portretfotograaf Félicia Sisco gebruikte het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief voor een moderne bruidsreportage en vond de bokeh geweldig. "De bokeh die het aan de foto's geeft, is gewoon ongelooflijk!", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/1.2 en ISO1000. © Félicia Sisco

Kan de bokeh nog zachter?

Tomohiko: "Een van de kenmerken van het objectief is de sterke bokeh die wordt gecreëerd door het grote diafragma van de Canon RF 85mm F1.2L USM. Objectieven met een aanzienlijke vermindering van chromatische aberratie hebben echter vaak iets duidelijkere bokeh-contouren.

“Sommige gebruikers zijn niet zo dol op deze mate van helderheid in de bokeh, bijvoorbeeld wanneer de bladeren van een boom elkaar overlappen buiten het scherptegebied. Daarom wilden we een uniek objectief creëren met een vloeiendere bokeh-kwaliteit, en zijn we begonnen aan de ontwikkeling van de RF 85mm F1.2L USM DS met Defocus Smoothing (DS)-coating. Hoewel de specificaties van de Canon RF 85mm F1.2L USM in principe hetzelfde zijn, biedt de DS-coating gebruikers een zachtere bokeh-kwaliteit."


Hoe heb je een groot maximaal diafragma van f/1.2 toegevoegd zonder dat er kleurafwijkingen zijn ontstaan?

Kaishi: "Ik maak soms bruidsreportages en ik heb altijd het idee gehad dat mensen op zo'n speciale dag geen kleurafwijking in hun witte kleding willen zien in een portret. Daarom hebben we besloten om gebruik te maken van de grotere ontwerpvrijheid die we hadden dankzij de RF-objectiefvatting."

Tomohiko:"Het belangrijkste onderdeel bij het reduceren van chromatische aberratie voor de Canon RF 85mm F1.2L USM is het optische BR-element." Dit is het tweede objectief met een optisch BR-element na de EF 35mm f/1.4L II USM. Canon beschikt over verschillende optische materialen, zoals fluoriet, DO-objectieven en UD-objectieven, die verschillende soorten chromatische aberratie corrigeren. Daarnaast bepalen we welk materiaal het beste past bij het optische systeem van elk objectief. Het optische element BR heeft buitengewone dispersie-kenmerken in vergelijking met conventionele optische materialen en biedt voldoende chromatische aberratie-effecten. Hierdoor waren we in staat een topprestatie te leveren. Zonder het optische BR-element zouden we het aantal objectiefelementen in het ontwerp moeten verhogen, waardoor het objectief veel te groot zou worden.

Satoshi: "[Ook] op dit objectief wordt, naast de gebruikelijke meerlaagse coating, Air Sphere Coating (ASC) gebruikt om reflecties en overstraling te onderdrukken."

A diagram showing how chromatic aberration is produced in a typical lens.
Zo werkt de BR-optica van Canon in het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief. Hier zien we hoe chromatische aberratie tot stand komt in een standaardobjectief zonder een optisch BR-element … © Productieafdeling Canon Photo
A diagram showing how Canon's BR optical element prevents chromatic aberration.
En hier zien we hoe het optische BR-element in het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief kleurafwijkingen voorkomt. © Canon Photo Production Dept

Voldoet de automatische scherpstelling aan de objectiefnormen van de L-serie?

Masami: "Het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief maakt gebruik van dezelfde ringvormige ultrasone motor (USM) als de super telefoto-objectieven, die het krachtigste koppel hebben van elk Canon-objectief. Hierdoor is het mogelijk om uiterst snel scherp te stellen ondanks de grote optica."

Yasushi: "De snelheid van de AF-aandrijving van close-up tot oneindig is ongeveer gelijk aan die van conventionele modellen. Door echter een scherpstelschakelaar voor de afstandskeuze toe te voegen, wordt de scherpsteltijd verminderd voor normale opnamen, zoals portretten. Hierdoor is het objectief gebruiksvriendelijker."

Three of the developers of the Canon RF 85mm F1.2L USM lens.
Masoni Ichinose en Yasushi Murakami spraken over het mechanische en elektronische ontwerp van het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief. © Canon Photo Production Dept
A diagram showing some of the internal workings of the Canon RF 85mm F1.2L USM lens.
Een blik op het binnenwerk van de ringvormige ultrasone motor en de scherpstelling van het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief. © Canon Photo Production Dept

Waarom is de Canon RF 85mm f/1.2L USM langer dan zijn EF-tegenhanger?

Satoshi: "Wat optisch ontwerp betreft, wordt de totale lengte gemeten vanaf het brandpuntsvlak (de positie van de beeldsensor of film). In vergelijking met de EF-vatting bevindt de objectiefvatting zich bij de RF-objectiefvatting dichter bij de sensor. Hierdoor kan de EF-versie van sommige objectieven korter zijn, omdat de extra afstand wegvalt door de grotere afstand tussen de objectiefvatting en de sensor in een DSLR-camera. Dit maakt de totale lengte van de RF-versie natuurlijk langer om het verschil in lengte tussen de sensor en de vatting te compenseren. Dit zie je beter als je het formaat van de Canon RF 85mm F1.2L USM vergelijkt met de Canon EF 85mm f/1.2L II USM waarop je de vattingsadapter EF-EOS R hebt bevestigd. Het verschil is nu kleiner en dit is precies het verschil dat je ziet wanneer je de twee objectieven op dezelfde Canon EOS R-camera bevestigt."

A night portrait of a boy with a sparkler, lights blurring, taken by Rosie Hardy with a Canon RF 85mm F1.2L USM lens.
Rosie Hardy gebruikte het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief voor twee portretfoto's in de buitenlucht. "Het f/1.2-diafragma van het objectief werkte uitstekend voor portretten bij weinig licht,” aldus Rosie. Gefotografeerd met eenCanon EOS R en een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/20 sec, f/1.2 en ISO320. © Rosie Hardy
A sunny portrait of a woman surrounded by flowers, taken by Rosie Hardy with a Canon RF 85mm F1.2L USM lens.
"Persoonlijk heb ik een zwak voor objectieven met een groot diafragma," zegt Rosie. "Ik vind het geweldig als iets zelfs f/1.2 aankan. De zachtheid en de bokeh zijn ongekend en iets wat je nooit zult bereiken met een f/4-objectief. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief. © Rosie Hardy

Welke andere aangepaste functies bevat dit objectief?

Yasushi: "We hebben een control ring toegevoegd, die uniek is voor RF-objectieven. Net als bij de andere RF-objectieven kunnen diafragma, sluitertijd en andere functies worden toegewezen aan de control ring. De control ring is aan de voorzijde geplaatst, net als bij eerdere RF-lenzen. Hierbij is rekening gehouden met de balans tijdens opnamen zonder statief en met het gebruiksgemak."


Hoe kunnen fotografen dit objectief gebruiken om hun workflow te optimaliseren?

Kaishi: "We raden gebruikers aan om bij portretfotografie belichtingscompensatie toe te wijzen aan de control ring. Als je bijvoorbeeld buiten portretten fotografeert en de lichtomstandigheden veranderen plotseling, dan kun je met je linkerhand de control ring bedienen en de belichtingscompensatie aanpassen terwijl je tegelijkertijd de ontspanknop bedient met je rechterhand."

A developer holds a Canon RF 85mm F1.2L USM lens.
De duurzaamheid van het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief is net zo indrukwekkend als die van de EF-vattingen uit de L-serie. © Canon Photo Production Dept

Hoe duurzaam is de RF 85mm F1.2L USM?

Kashi: "We wilden niet inleveren op professionele specificaties als robuustheid en duurzaamheid, waarover een objectief uit de L-serie moet beschikken. We willen dat professionals en liefhebbers dit objectief zonder problemen lang kunnen vasthouden en gebruiken. De voor- en achterzijde van de objectiefoppervlakken zijn gecoat met fluor, waardoor het onderhoud eenvoudiger wordt dan van de Canon EF 85mm f/1.2L II USM. Olie en vocht worden afgestoten en olie kan gemakkelijk met een droge doek worden afgeveegd zonder oplosmiddelen te gebruiken."


Hoe scherp is het objectief eigenlijk?

Kaishi: "Toen we dit objectief ontwikkelden, zijn er herhaaldelijk vele prestatietests uitgevoerd op een prototype. Tijdens het fotograferen van portretten met het grootste diafragma en Eye Detection AF, lieten onze testfotografen duidelijk merken hoe enthousiast ze waren over de scherpte van de foto's. 

"De Canon RF 85mm F1.2L USM onderdrukt chromatische aberratie uitstekend en levert foto's met een hoge resolutie en hoog contrast in de scherpgestelde gebieden. Wij zijn van mening dat de grootste diafragmaopening het aantrekkelijkste kenmerk is van dit objectief. We hopen dat gebruikers die zich altijd een beetje geremd hebben gevoeld tijdens het fotograferen, nu kunnen genieten van de foto's die ze maken met f/1.2."

Geschreven door Jason Parnell-Brookes


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan