ARTIKEL

Een reclamespot voor een luxueus rivierjacht filmen met de EOS C700

De Canon EOS C700 was de eerste keuze van de filmploeg die moest vastleggen hoe een luxueus rivierjacht ‘s nachts over de Theems gleed. Filmmaker Steve Lawes en eerste cameraman Ben Margitich filmen hier op het water.

In een wereld die steeds visueler wordt, zijn kwaliteitsvolle beelden van levensbelang om een merk te promoten. Toen het luxueuze rivierjachtbedrijf Woods' Silver Fleet de opdracht gaf om een promofilm te maken over zijn paradepaardje, de Silver Sturgeon, wilden ze er iets speciaals van maken.

'Woods' wilde dat we duidelijk lieten zien dat de Silver Sturgeon niet zomaar een toeristenboot is. We moesten laten zien dat een tochtje op dit jacht een luxueuze ervaring is," vertelt James Bennett, filmproducer en regisseur bij marketingbedrijf Televisual Creative.

"Om hierin te slagen, wilden we de film een cinematische en droomachtige uitstraling. De advertentie mocht geen stukje typische bedrijfsmarketing zijn, vol lachende mensen met een drankje in hun hand die selfies nemen. Deze film moest de essentie weergeven van wat het betekent om mee te varen met dit rivierjacht."

Het team kon slechts op één manier voldoen aan de wensen van de klant: door te filmen in 4K. Om HDR-opnamen te maken, zowel bij helder daglicht als ‘s nachts, deed het team een beroep op de Canon EOS C700 met zijn 15 stops dynamisch bereik. "We kozen ervoor Codex RAW te gebruiken, zodat we de breedst mogelijke kleurruimte zouden hebben voor een ACES-werkwijze," gaat Bennett verder. "Ik wilde graag zien hoe een P3-cinemabeeld voor een HDR-project er zou uitzien met de C700. De 50p luchtopnamen in het bijzonder zijn prachtig geworden."

Neem een kijkje achter de schermen van de opnamen langs de Theems en ontdek wat de filmploeg dacht over de prestaties van de camera.

Bij het samenstellen van zijn creatieve team nam Bennett de ervaren cameraregisseur Brett Danton mee aan boord, die al verschillende films had gemaakt met de C700 sinds het apparaat eind 2016 op de markt kwam. De opnamen duurden drie dagen en nachten en werden gemaakt vanaf de rivier en vanuit een helikopter. Het eerste team bestond uit de bekroonde cineast Steve Lawes, die zijn sporen heeft verdiend met de veelgeprezen BBC-reeksen 'Sherlock', 'Silent Witness' en 'Death Comes to Pemberley', en eerste cameraman Ben Margitich. De gespecialiseerde luchtcameraman Jim Swanson vulde het team in de helikopter aan. De camera moest verschillende omgevingen, opstellingen en erg uiteenlopende lichtomstandigheden de baas kunnen.

"Ik had de camera nog nooit ‘s nachts gebruikt," vertelt Danton, "dus voerden we voor het filmen enkele tests met weinig licht uit, diep in een bos. Daar werkten we met het equivalent van ongeveer ISO 12800, tot 50 fps. Na die tests wisten we het zeker: deze camera was ideaal voor onze nachtopnamen."

Voor het filmen voerden we enkele tests met weinig licht uit, diep in een bos. Na die tests wisten we het zeker: deze camera was ideaal voor onze nachtopnamen.

Danton beschrijft de camera als een 'robuust en stevig apparaat' en vindt dat deze nog gebruiksvriendelijker wordt als je deze in één eenheid combineert met de geïntegreerde Codex RAW-recorder. De verschillende opname-opties, naadloze werkwijze en gebruiksvriendelijkheid zijn allemaal belangrijke troeven. Bovendien vindt Danton dat de camera over een van de beste zoekers op de markt beschikt. Volgens hem zie je door de zoeker een uiterst trouwe weergave van wat je filmt. "Het voelt aan alsof er geen enkele scheiding is tussen jezelf en het beeld. Die helderheid is ongelooflijk."

The Canon EOS C700 captures a row of elegantly-laid tables on board the Silver Sturgeon luxury river yacht.
De Canon EOS C700 legde de sfeervolle interieurs haarfijn gedetailleerd vast. De beelden geven weer hoe de passagiers genieten van hun vorstelijke diner aan boord van de Silver Sturgeon.

De uiteindelijke films, 'Day' en 'Night', bevatten betoverende HDR-beelden van de Silver Sturgeon die over de Theems glijdt langs iconische bezienswaardigheden in Londen, zoals de Tower Bridge, St. Paul’s Cathedral en de London Eye. Deze plekken zijn essentieel in de reis die in deze films wordt afgelegd, terwijl ook de grandeur van het jacht zelf wordt getoond. Luchtopnamen worden naadloos verweven met gedetailleerde, sfeervolle interieurbeelden van een luxueus diner aan boord.

De luchtopnamen werden gefilmd door de specialisten van Helicopter Film Services. Er werd een Canon CN-E 30-300mm cinema-objectief gemonteerd op de C700 in een Shotover K1-installatie op de neus van de helikopter, die voor het nodige brandpuntsbereik zorgde. Het filmen aan 4K DCI 50p tijdens het 'gouden uur' leverde enkele adembenemende beelden op.

"Op dat tijdstip stadspanorama’s filmen is de vuurproef voor de HDR-capaciteiten van een camera,"legt Bennett uit. "Donkere schaduwen mengen zich met spectaculaire lichte delen, terwijl de camera ook complexe details en nuances in de lucht en het water moet vastleggen."

Voor Bennett toont de ontwikkeling van de C700 met zijn uiteenlopende beeldverbeteringsfuncties aan dat digitale cinemacamera’s nu echt volwassen worden. "Toen deze camera’s net op de markt kwamen, maakten de meeste modellen dure beloftes, maar waren de beelden die ze echt produceerden, helemaal niet zo sterk en organisch," vertelt hij. "Oudere digitale opnamen waren platter, minder genuanceerd en minder levendig dan bioscoopfilms. Nu leggen camera’s meer cinematische beelden vast en naderen we het moment dat we opnamen kunnen maken met de kwaliteit van een 35mm-film.”

A technician checks the camera rig mounted on the nose of a helicopter as it readies for take-off to film aerial shots of the City of London with the Canon EOS C700.
Met een op een helikopter bevestigde camera-installatie konden ze de horizon van Londen filmen en luchtopnamen maken van de Silver Sturgeon terwijl deze over de Theems gleed.

Omdat de bestanden gigantisch zijn door de vele details die de camera vastlegt, wordt de RAW-output van de C700 ongecomprimeerd opgenomen op de 1 en 2 TB grote Capture Drives van Codex. Het materiaal wordt dan opgeslagen, verwerkt, getranscodeerd en beheerd via het Codex Vault XL-systeem. De Codex RAW-recorder is cruciaal om het volledige potentieel van de camera te kunnen gebruiken: deze zorgt ervoor dat de camera 4K-opnamen kan maken tot 120 fps. De beelden hebben een breed kleurenspectrum en de best mogelijke resolutie. Ook zijn ze veelzijdiger bewerkbaar tijdens de nabewerking, zodat het resultaat optimaal is.

Bennett merkt op dat klanten de laatste jaren steeds minder willen uitgeven aan de productie van videomateriaal om hun marketingprogramma’s te ondersteunen. Maar met camera’s zoals de C700 wordt het makkelijker en minder duur om video-opnamen van topkwaliteit te maken. Hij gelooft dat de vraag naar 4K HDR-video’s daardoor zal toenemen. "Persoonlijk vind ik dat het high-end marketingsegment HDR moeten omarmen,"zegt hij.

"Voor een merk is het een voordeel als ze worden gelinkt aan hogere productiewaarden, dus is HDR een niet te missen kans voor slimme productiebedrijven. Digitale cinemacamera’s zoals de C700 zullen de productiewaarden doen stijgen, waardoor teams die deze camera’s gebruiken, meer wind in de zeilen krijgen dan alle anderen.”

Bekijk hieronder de twee video’s die met de C700 zijn gefilmd: 'Day' en 'Night'.

Geschreven door David Clark


Neem een kijkje op de productpagina van de Canon EOS C700 voor meer informatie over de camera.

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services