ARTIKEL

"Ik moet steeds de grenzen verleggen" –
wildlifefotografie over de hele wereld met Prime-lenzen van Canon

Two seals rear up and display to each other by the waterside in the Antarctic.
Reis- en wildlifefotografe Lucia Griggi is over de wereld naar afgelegen plekken gereisd, waaronder Antarctica, waar deze foto werd gemaakt. Hier onthult ze waarom de Prime-telelenzen van Canon haar eerste keus zijn. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-lens, ingesteld op 1/3200 sec, f/2.8 en ISO100. © Lucia Griggi

"Ik was in Fiji achter op een jetski aan het fotograferen toen één van de surfers onderuitging. We moesten eropaf om hem te redden, maar onze ski kieperde om. Voor ik het wist, werd ik in een golf van negen meter hoog over het rif gesleept terwijl er een massa water zo hoog als een huis op me af kwam."

Niemand kan Lucia Griggi van te veel voorzichtigheid betichten. "Ik leef op adrenaline", zegt de Brits-Italiaanse reis- en wildlifefotografe. "Ik moet steeds de grenzen verleggen om mezelf te dwingen resultaten te behalen." Lucia's fotografie brengt haar over de hele wereld. Hoewel ze nu de focus op wildlife legt, is ze begonnen als surffotografe. Onlangs verruilde ze de tropische stranden van Fiji en Hawaii voor de witte woestijnen van Alaska, Antarctica en Siberië.

Lucia is voortdurend op zoek naar de echte wildernis en verkent de laatste onontgonnen gebieden aan boord van expeditieschepen op trips die wel zes maanden kunnen duren. Haar onderwerpen mogen dan wild zijn, maar Lucia weet dat ze een weloverwogen aanpak moet kiezen om ze vast te leggen. In vijandige omgevingen, waar het gevaar op de loer ligt, moet ze er alles aan doen om de variabelen onder controle te houden.

De wildernis getemd met haar lens

Wilde dieren doen niet op commando wat je wilt. Lucia moet telkens snel denken en handelen, en om dat te kunnen doen moet ze de variabelen onder controle houden waar ze maar kan. "Prima bij portretten van wilde dieren, maar wat als een roofdier aanvalt? Wat doe je als een zeeluipaard op het punt staat een groep stormbandpinguïns te bespringen?" In die beslissende momenten is het essentieel dat Lucia intuïtief met haar kit kan werken.

Om deze reden kiest ze ervoor om te fotograferen met vaste brandpuntsafstanden met de Prime-lenzen van Canon. "Als ik fotografeer met Prime-telelenzen heb ik misschien niet de flexibiliteit om in of uit te zoomen op de situatie, maar het geeft mijn oog wel focus", zegt ze. "Ik zie graag meteen het kader en breng vervolgens wat ik nodig heb in de zoeker. Als het niet past, dan is het niet mijn foto."

Artistieke visie is wat een geweldige foto onderscheidt van een goede, en de jaren die Lucia heeft doorgebracht te midden van de golven op Hawaï en tussen de pinguïns op Antarctica hebben haar artistieke visie verfijnd. Haar meest opvallende wildlifefoto's brengen subtiel het drama van het landschap over, terwijl ze hun onderwerp in alle kracht en schoonheid in beeld brengen.

Om dit effect te bereiken is Lucia afhankelijk van de mogelijkheid om bij weinig licht te kunnen fotograferen. Daarom is haar voorkeurslens "een telelens met een diafragma van f/2.8, omdat ik afhankelijk ben van snelheid. Ik haal graag het licht weg rond mijn onderwerp door te onderbelichten en breng het vervolgens weer terug. Ik gebruik stroken natuurlijk licht om delen van mijn onderwerp uit te lichten om emotie vast te leggen."

A young seal rests its head on the snow by the waterside in the Antarctic.
Hoewel Lucia graag actie vastlegt, maakt ze ook graag beeldende portretten van wilde dieren. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 300mm f/2.8L IS USM-lens (nu opgevolgd door de Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM), ingesteld op 1/800 sec, f/7.1 en ISO200. © Lucia Griggi
A yellow-billed hornbill standing on a log and eating an insect.
De AF-tracking in de Canon EOS-1D X Mark III is ideaal voor het fotograferen van wilde dieren, vooral snelbewegende dieren zoals vliegende vogels of deze geelsnaveltok die net een insect heeft gevangen. Genomen met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 300mm f/2.8L IS USM-lens, ingesteld op 1/1000 sec, f/6.3 en ISO640. © Lucia Griggi

Door vanaf expeditieschepen te werken, heeft Lucia de luxe om veel fotoapparatuur te kunnen meenemen om op elke situatie te zijn voorbereid. Ze maakt doorgaans luchtfoto's op een Canon EOS 5DS, foto's onderwater op een Canon EOS 5D Mark IV met onderwaterbehuizing, en fotografeert wildlife op het land met een Canon EOS-1D X Mark III.

Maar als ze maar één lens zou moeten kiezen, "zou dat de Canon EF 300mm f/2.8L IS USM Prime zijn [nu opgevolgd door de Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM]," zegt ze. "Als wildlifefotograaf is het belangrijk om het wild niet te verstoren, en deze lens geeft me een goede balans. De brandpuntsafstand is groot genoeg, terwijl ik tegelijkertijd een deel van het landschap rond mijn onderwerp kan vastleggen."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Nadenkend over haar levensstijl, zegt Lucia: "Ik leg graag de schoonheid van de wereld vast, en op afgelegen locaties kan ik dat doen. Toegang hebben tot een aantal van deze plekken, werken vanaf expeditieschepen, werken op zee, het zijn allemaal platforms om me dichter te brengen bij wat ik echt het allerliefste fotografeer: wildlife."

Zelfs op de juiste plek, met de juiste kit, perfecte omstandigheden en een gewillig onderwerp, zijn er nog steeds dingen die Lucia niet onder controle heeft: "Ik volgde een poolvos op de Koerilen in het Russische Verre Oosten," zegt ze. "Ik lag in positie en was klaar om te fotograferen, toen de vos zich plotseling omdraaide en op me afkwam. Terwijl ik op de grond lag, kwam het dier naar me toe en legde het zijn neusje op mijn vingers, raakte mijn neus aan en viel in slaap.

"Heb ik de foto die ik wilde kunnen maken? Nee, die keer niet. Maar soms gaat het daar niet om. Het gaat erom jezelf onder te dompelen en het te ervaren."

A number of penguins waddle towards the edge of an ice shelf to dive into the water.
Geconfronteerd met een enorm aantal pinguïns in een kolonie op Antarctica moest Lucia haar compositie echt plannen voordat ze de foto kon maken. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 300mm f/2.8L IS USM-lens, ingesteld op 1/1000 sec, f/7.1 en ISO100. © Lucia Griggi
The tail of a humpback whale breaching the water, causing spray across the water.
Na weken plannen van een foto, kan het daadwerkelijke fotograferen in enkele seconden gebeurd zijn. Dankzij de snelheid en beeldstabilisatie van haar Canon-Prime-lenzen kon Lucia vastleggen hoe een walvis door het wateroppervlak brak. Genomen met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 800mm f/5.6L IS USM-lens, ingesteld op 1/4000 sec, f/5.6 en ISO400. © Lucia Griggi

Fotograferen in extreme omgevingen

Maanden aan boord van boten in enkele van de meest extreme omgevingen op aarde vereist toewijding en opoffering. Haar toewijding om de foto te maken heeft Lucia partnerschappen opgeleverd met merken als Red Bull, Patagonia en Jeep en plaatsing van haar foto's in National Geographic en Condé Nast Traveller.

Soms kan het echter overweldigend zijn. Over een van haar eerste reizen naar Antarctica om een kolonie keizerpinguïns te fotograferen, zegt ze bijvoorbeeld: "Er waren zoveel pinguïns en er gebeurde zo veel, ik wist niet waar ik moest beginnen." Omgeven door grote aantallen van deze dieren, bevroor Lucia. "Hoe vertel ik dit verhaal", dacht ze.

Het maken van de foto vereiste volledige concentratie op haar taak en de vastberadenheid om haar doel koste wat kost te bereiken. Op die dag werd het -40°C, vertelt ze. "Ik had slechts drie uur buiten moeten zitten, maar ik ging zo op in deze geweldige ervaring dat ik uiteindelijk 12 uur op het ijs heb doorgebracht en bijna onderkoeld raakte."

An emperor penguin standing next to a fluffy penguin chick.
Lucia, en haar kit, trotseerden extreme temperaturen van -40°C bij het fotograferen van een kolonie keizerpinguïns op Antarctica. Dit portret van een pinguïn en kuiken laat de zware omstandigheden zien waarin ze leven. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 800mm f/5.6L IS USM-lens, ingesteld op 1/1250 sec, f/5,6 en ISO320. © Lucia Griggi
Two otters swimming on their backs along a river.
Met behulp van een reeks Prime-telelenzen zorgde Lucia ervoor dat ze niet te dicht bij haar onderwerpen hoefde te komen om ze in hun natuurlijke omgeving te kunnen vastleggen. Genomen met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 800mm f/5.6L IS USM-lens, ingesteld op 1/5000 sec, f/5.6 en ISO800. © Lucia Griggi
A seal emerges from the water on its back, one paw raised as if in greeting.

Mijn zwaarste wildlifeshoot

Vijf topwildlifefotografen onthullen de verhalen achter hun meest uitdagende shoots en hoe ze er uiteindelijk in zijn geslaagd om de foto's te maken die ze wilden maken.

Na zoveel tijd en energie te hebben geïnvesteerd om in positie te komen en haar lichaam te hebben geriskeerd, kan Lucia het zich niet veroorloven dat de foto mislukt. "Het duurt één seconde om een geweldige foto te maken van die bultrugwalvis die door het wateroppervlak breekt. Maar het duurt dagen, weken, maanden om jezelf in de juiste positie te brengen om die foto überhaupt te kunnen maken. Ik heb een robuuste camera nodig en de betrouwbaarheid van de Canon EOS-1D X Mark III is fantastisch."

De technologie in Lucia's camera's en lenzen speelt een belangrijke rol in het succes van de autodidactisch fotografe. "Er gebeurt zo veel als je bezig bent een foto te maken en op het beslissende moment wacht, dat de IS en autofocus-tracking me in staat stellen de foto daadwerkelijk te nemen", zegt ze.

"Je kunt niet zoveel doen om je opnamen te stabiliseren als je op de oceaan bent, vooral niet als je met de grootste lensopening fotografeert en je scherpstelgebied flinterdun is. Als ik op zee ben, met een walvis die op het punt staat door het wateroppervlak te breken en de Canon EF 300mm f/2.8L IS II USMin handen houdt, weet ik dat de IS mij in staat zal stellen die foto te maken."

A sea lion on a rock in Alaska, outlined in the sunlight.
Lucia maakt graag opnamen bij weinig licht en houdt ervan haar onderwerp met natuurlijk licht te omgeven – zoals in dit beeld van een zeeleeuw – om haar wildlifefoto's emotie te geven. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 300mm f/2.8L IS USM-lens, ingesteld op 1/800 sec, f/2.8 en ISO160. © Lucia Griggi

Lucia maakt gebruik van AF-tracking om vluchtige momenten vast te leggen, zoals vogels die door de lucht vliegen. "Je wacht op het moment dat die vogel het nest uitvliegt en vervolgens moet je het dier volgen, waarbij je de focus op het oog houdt. Met AF-tracking kun je pannen en voorkomen dat de achtergrond scherp wordt of dat iets de opname belemmert.

"Doordat ik dat vertrouwen in deze technische capaciteiten heb, kan ik me richten op de creatieve kant van het verhaal, zoals hoe ik die foto wil kaderen, hoe ik dat beeld wil maken, in de wetenschap dat Canon de technische kant onder controle heeft."

Het is duidelijk dat fotografie voor Lucia meer is dan het maken van foto's. Fotografie geeft haar een doel, maar het doel van haar fotografie is om de wereld te informeren over het leven dat bestaat op de extreme plekken waar ze fotografeert. "Het is echt belangrijk dat je iets te zeggen hebt, en dat je de middelen hebt om het te zeggen," aldus Lucia. "Slechts weinig mensen hebben toegang tot deze afgelegen plekken, en aangezien ik dat voorrecht wel heb, is het mijn verantwoordelijkheid om dit vast te leggen en aan een breder publiek te laten zien."

Geschreven door Matthew Bowen


De uitrusting van Lucia Griggi

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Lucia Griggi with her Canon kit in front of a group of penguin chicks.

Camera's

Canon EOS-1D X Mark III

De opvolger van de camera die Lucia gebruikt. Het leven zit vol unieke momenten. Leg er meer van vast met de EOS-1D X Mark III en vertel je visuele verhaal aan de wereld. "Ik heb een robuuste camera nodig en de betrouwbaarheid van de Canon EOS-1D X Mark III is fantastisch," aldus Lucia.

Lenzen

Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM

De nieuwste versie van Lucia's voorkeurslens. De professionele supertelezoomlens voor sportfotografie met een groot diafragma van f/2.8 en Image Stabilizer. "Als ik op zee ben, met een walvis die op het punt staat door het wateroppervlak te breken en de Canon EF 300mm f/2.8L IS USMin handen houdt, weet ik dat de IS mij in staat zal stellen die foto te maken," zegt Lucia.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan