ARTIKEL

Til landschapsfotografie naar een hoger niveau met Canon-teleobjectieven

A snowy mountain rising above an autumnal forest. Taken by Vladimir Medvedev.
Met een Canon-teleobjectief voor deze landschapsfoto, maakte Vladimir Medvedev gebruik van de nevel en de lange afstand tussen de bergen om de aandacht van de kijker op de contrasterende voorgrond te richten, waardoor een interessant patroon in de dennenbomen ontstaat. Gemaakt met een Canon 5D Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-5D X Mark IV) met een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM) ingesteld op 1/200 sec, f/11 en ISO100. © Vladimir Medvedev

Associeer je landschapsfotografie al snel met groothoekobjectieven? Een goed teleobjectief kan een landschapsfotograaf aanzienlijk meer creativiteit bieden, of het nu gaat om het naar voren brengen van natuurlijke patronen die je minder duidelijk in beeld krijgt met een groothoekobjectief, of om de dichtheid van een tafereel mooier in beeld te brengen om een meer natuurlijk gevoel van schaal vast te leggen.

Landschapsfotograaf Vladimir Medvedev is van mening dat het gebruik van teleobjectieven voor landschapsfotografie niet zomaar even iets anders is, maar dat het essentieel is voor het maken van fantastische foto's. "Het gebruik van verschillende brandpuntsafstanden is een van de krachtigste artistieke technieken in het arsenaal van de fotograaf”, aldus Vladimir. "Met teleobjectieven kun je details benadrukken die je niet kunt vastleggen met groothoekobjectieven. Er bestaat geen nabewerking waarmee je de afwezigheid van een teleobjectief kan compenseren. Ik kan me niet voorstellen op expeditie te gaan zonder teleobjectief."

We onderzoeken de creatieve voordelen van het gebruik van teleobjectieven voor landschapsfotografie en bekijken de beste Canon-teleobjectieven die je kunt gebruiken, met inzichten van Vladimir en collega-landschapsfotografen David Noton en Radomir Jakubowski, plus expertise van Canon-productspecialist John Maurice.

A frosty autumnal morning, Minterne Magna, Dorset, England, UK. Taken by David Noton.
David Noton heeft de lagen bomen, glooiende heuvels en mist ter plekke gebruikt om een slaperig herfstlandschap te creëren. Hij heeft zich gericht op de bomen op de voorgrond om details zichtbaar te maken. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 100mm, 0,6 sec, f/11 en ISO100. © David Noton
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Isoleer details en verminder scherptediepte

David zegt dat het vermogen van objectieven met een lange brandpuntsafstand om details te isoleren, bijzonder nuttig is om het gevoel van schaal te versterken. Hij gebruikt deze techniek vaak om één onderwerp uit een grotere achtergrond te halen. "Het fotograferen van landschappen in close-up is vooral aantrekkelijk voor mij wanneer ik de grootsheid van een landschap wil laten zien", aldus David. "Alles in één foto vastleggen lukt nooit, maar het focussen op een enkele boom tegen de indrukwekkende achtergrond van een berg, werkt wel."

Radomir gebruikt deze techniek ook - en maakt ook gebruik van de kleinere scherptediepte die inherent is aan teleobjectieven. "Met een groothoekobjectief is de voorgrond scherp en lijkt alles op de achtergrond klein en onbelangrijk", aldus Radomir. "Met het teleobjectief worden de elementen in het beeld zichtbaar naar elkaar toe geduwd. Voor mijn werk kan ik met een teleobjectief landschapsfoto's maken die intiemer zijn."

Voor landschapsfotografen die naar een groot bereik in een kleine formaat op zoek zijn, raadt John Maurice, European Product Marketing Manager bij Canon Europe, het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief aan. "De 100-400 mm is perfect voor iedereen die op zoek is naar een draagbaar, professioneel teleobjectief met groot bereik", aldus John.

A rocky canyon in the middle of the Gobi desert. Taken by Vladimir Medvedev.
In het Mongoolse ravijn in het midden van de Gobi-woestijn schieten er rotspartijen uit het zand, als de muren van een oude stad. Vladimir heeft een Canon-teleobjectief gebruikt om scherp te stellen op de muren van steen op de voorgrond en op die manier prachtige details vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 116mm, 1/125 sec, f/9 en ISO200. © Vladimir Medvedev

John wijst er ook op dat voor gebruikers van het Canon EOS R System, het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief – het derde van het Canon-trio teleobjectieven met RF-vatting en een constant diafragma van f/2.8 – uitzonderlijke beeldkwaliteit biedt in een compacte behuizing die echt opvalt in vergelijking met andere f/2.8-objectieven. "Dankzij de compacte aard van deze f/2.8 zoom is hij opmerkelijk draagbaar in vergelijking met vergelijkbare objectieven", vervolgt hij, "en dankzij het grote diafragma kun je onderwerpen isoleren en tegelijkertijd compressie toevoegen bij het vastleggen van landschapstaferelen.”

Hoewel teleobjectieven meestal vooral uitblinken als het om het zoombereik gaat, kan een vast teleobjectief zoals de Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM meer scherpte en een groter diafragma bieden, wat beter kan werken bij weinig licht. John: "Dit is een verbluffend teleobjectief dat foto's maakt die echt indruk maken met een geïsoleerde scherptediepte en haarscherpe resultaten, zelfs bij f/2.8, of met teleconverters voor extra bereik."

A misty morning over The Gallup from East Hill, near Milborne Port, Somerset. Taken by David Noton.
David heeft een teleobjectief gebruikt om scherp te stellen op belangrijke elementen op de voorgrond van dit tafereel, zoals de takken van de bomen. Het uiteindelijke product is deze landschapsfoto in pasteltinten, met een mistige dageraad over The Gallup vanaf East Hill, in de buurt van Milborne Port, Somerset. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 100mm, 3,2 sec, f/11 en ISO100. © David Noton

Verschillende composities vanaf één plek

De flexibiliteit van de brandpuntsafstand bij een teleobjectief biedt fotografen de mogelijkheid om hun landschapsfoto's op een andere manier op te bouwen zonder van positie te hoeven veranderen. Bij het fotograferen van landschappen heeft David een voorkeur voor teleobjectieven vanwege hun duurzaamheid en flexibiliteit bij de compositie.

"Zowel het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief als het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief zijn optisch superieure objectieven met een handig focusbereik. Bovendien zijn ze draagbaar, robuust en weerbestendig", aldus David. "Door te werken met een zoom kan ik nauwkeurig composities samen stellen zonder dat ik moet bijsnijden. Elke pixel is tenslotte kostbaar."

A ship on still waters, with kayaks rowing past.

Zeven manieren om geld te verdienen met wildlifefotografie

Wildlifefotografen Marina Cano, Vladimir Medvedev en Radomir Jakubowski vertellen hoe ze geld verdienen met het fotograferen van de natuur.

David voegt daaraan toe dat wanneer je landschappen wilt vastleggen met lange lenzen, de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM- en Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectieven uit de L-serie krachtige functies hebben die het fotograferen eenvoudiger maken. "Wind is een veelvoorkomend probleem bij landschapsfotografie en zelfs het meest robuuste statief ter wereld houdt geen teleobjectief stabiel bij harde wind", aldus David. "In dergelijke situaties kan ik eigenlijk alleen opnamen uit de hand maken, met zo nodig een hogere ISO-waarde, en om zo veel als ik kan te vertrouwen op de beeldstabilisatie (IS) van het objectief — dat is van essentieel belang voor landschapsfotografie."

Radomir bevestigt dat hij ook een teleobjectief met beeldstabilisatie nodig heeft, omdat hij veel landschapsfoto's uit de hand maakt. "Ik maak graag opnamen zonder statief en met beeldstabilisatie, omdat ik dat gemakkelijker vind om scherpe resultaten te krijgen en langere belichtingstijden kan gebruiken zonder dat er bewegingsonscherpte optreed", aldus Radomir. "Als ik echter een statief gebruik met de ontspanknop op afstand, schakel ik de beeldstabilisatie uit [omdat de sluiter op afstand het risico op bewegingsonscherpte vermindert]."

John raadt ook het Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM-objectief aan, dat gunstig geprijsd is en tevens voorzien van een 3-stops beeldstabilisator. "De 70-300 mm is zowel praktisch als hoogwaardig en heeft een uitstekend bereik", aldus John. "Het lichte gewicht van dit objectief maakt het een goede keuze voor mensen die er graag op uit trekken, wandelaars in het bijzonder."

Mist coming down the mountainside into the forest below. Taken by Radomir Jakubowski.
"Elk jaar ga ik naar Zwitserland en gebruik ik voornamelijk teleobjectieven om de veranderende seizoenen vast te leggen", aldus Radomir. "In 2019 was het dagenlang aan het regenen, maar plotseling trokken de wolken op door de vallei en kon ik dit herfsttafereel vastleggen." Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM ingesteld op 5 seconden, f/11 en ISO160. © Radomir Jakubowski

Leg rijke kleuren vast

Vladimir zegt dat teleobjectieven vooral handig zijn wanneer je opnamen maakt van donkere locaties of wanneer er weinig uitkijkpunten zijn. Hij vindt ook dat teleobjectieven voor landschapsfoto's vaak een beter contrast en een betere kleurcorrectheid leveren dan groothoekobjectieven, omdat de objectiefkappen van teleobjectieven meestal langer zijn, wat de overstraling van zonlicht beter blokkeert.

"Bij foto's met een teleobjectief gebruik ik altijd een objectiefkap", aldus Vladimir. "Dat verhoogt het microcontrast, voorkomt onnodige overstraling en biedt zelfs bescherming voor het optische glas. Objectiefkappen op teleobjectieven zijn voor mij het meest effectief en bieden de mogelijkheid om zelfs tegen de zon in opnamen te maken, met realistische, rijke kleuren."

A bright orange sky peeks over a dark and shadowy mountaintop.  Taken by Radomir Jakubowski.
"Vroeg in de ochtend zocht ik naar een alpensneeuwhoen toen me opviel dat de wolken en de bergen er uitzagen als Mordor in The Lord of the Rings", aldus Radomir. Hij gebruikte een teleobjectief om in te zoomen op het meest dramatische deel van het tafereel. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM, ingesteld op 1/80 sec, f/6.3 en ISO200. © Radomir Jakubowski

Maak foto's tijdens het gouden uur

De twee favoriete tijden om landschappen vast te leggen zijn rond de gouden uren van zonsopgang en zonsondergang, waarbij de schemering zorgt voor serene, diepe blauwtinten die de hemel overspoelen. Maar lagere lichtniveaus brengen een probleem met zich mee: langere belichtingstijd. Om eventuele resulterende cameraonscherpte tegen te gaan, opent Radomir het diafragma wijd om zo veel mogelijk licht binnen te laten. “Ik gebruik 's avonds liever een snel objectief zoals het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief", aldus Radomir. "Je hebt een extra groot diafragma van f/2.8 nodig om meer licht binnen te laten en om iets in het donker door de zoeker te kunnen zien."

John is het daarmee eens. "Het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief staat bekend om zijn betrouwbaarheid en constante f/2.8-diafragma", zegt hij. "Het is veelzijdig en biedt krachtige beeldstabilisatie en scherpte."

Radomir wijst er echter op andere teleobjectieven met een grootste diafragma van f/4 en meer ook goed bruikbaar zijn. Het hangt allemaal af van het licht dat beschikbaar is tijdens de opnamen. "Als je het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief wijd open zet met f/4.5 bij opnamen met weinig licht en 's avonds, moet je er wel voor zorgen dat er voldoende maanlicht is om door de zoeker te kijken”, aldus Radomir.

David heeft gemerkt dat fotograferen in de schemering, tijdens lange perioden met weinig licht, zijn favoriete landschapsfoto's oplevert. "Tijdens de sfeervolle blauwe en gouden uren sta ik daar, naast mijn statief, wachtend op het licht", zegt hij. “Er is ‘s avonds van alles mogelijk. Fotograferen bij weinig licht is niet eenvoudig, maar een snel diafragma en een gevoelige automatische scherpstelling helpen."

Geschreven door Jason Parnell-Brookes


De uitrusting van Vladimir Medvedev

De essentiële teleobjectieven waarmee professionals landschappen fotograferen

Vladimir Medvedev shooting with a Canon camera and lens by a stream with mountains in the background. © Vladimir Medvedev

Objectieven

Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM

"Een verbluffend teleobjectief waarmee je foto's maakt die echt indruk maken, met een geïsoleerde scherptediepte en haarscherpe resultaten, zelfs bij f/2.8", aldus John.

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Een veelzijdig teleobjectief voor gebruikers van Canon EOS R System-camera's. "De compacte aard van deze f/2.8 zoom maakt hem opmerkelijk draagbaar in vergelijking met vergelijkbare objectieven", aldus John.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan