VERHALEN

Het verhaal achter Simona Ghizzoni's portret van de vergeten jongeren in Napels

Martina, een jonge inwoonster van Scampia, in het noorden van Napels, is in gedachten verzonken op een zomerse dag in 2017. Simone heeft Martina ontmoet toen ze een fotografieworkshop gaf in de buurt. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Simona Ghizzoni

Martina, een jonge inwoonster van Scampia, in het noorden van Napels, is in gedachten verzonken op een zomerse dag in 2017. Canon Ambassador Simona Ghizzoni heeft Martina ontmoet toen ze een fotografieworkshop voor jongeren gaf in de buurt. Hier legt de documentairefotografe uit wat het verhaal is achter haar portret.

Jongvolwassenen gaan door een veelbewogen tijd, die nog veel stressvoller is voor degenen die in probleemwijken wonen. De buitenwijken van sommige grote steden in Italië worden steeds armer, wat zorgt voor sociaaleconomisch uitdagende omstandigheden voor kinderen in die wijken. Vanuit Scampia ben je met de trein in 40 minuten in het centrum van Napels, maar het ziet eruit als een andere stad. In het begin van de 21ste eeuw stond de wijk bekend om de drugshandel en was het bijna een no-gozone, maar daar komt langzaam verandering in volgens Simona.

"Deze foto maakt deel uit van een project waar ik afgelopen zomer mee begon, over jonge mensen die opgroeien in probleemgebieden in Italië. Het eerste hoofdstuk, Il Mare Non Bagna Napoli, werd in 2017 getoond tijdens het Photoreporter-festival in Saint-Brieuc, als onderdeel van een gezamenlijk project genaamd Unrest. Hier werkten fotografen van mijn agentschap, MAPS, aan mee."

A close-up, black and white, partly blurred shot of some flowers, taken in Scampia, Northern Naples.
Simona gaf creatieve workshops aan kinderen van 7 tot 17 jaar in de wijk Scampia in Napels. Tijdens deze workshops vroeg ze de kinderen om met haar camera dingen te fotograferen die zij leuk vonden in de wijk. Deze foto is door Martina genomen met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Simona Ghizzoni

"Ik heb Martina ontmoet dankzij een organisatie die kunstprojecten en educatieve projecten in de buurt runt. Ik gaf een fotografieworkshop, en zij was één van mijn leerlingen. Veel kinderen hebben smartphones, maar ze vonden het geweldig om een echte camera uit te proberen."

Ze had een uitdrukking op haar gezicht waardoor ze veel ouder leek — ze was helemaal in gedachten verzonken.

"Op een gegeven moment hield ik Martina gezelschap terwijl ze wachtte tot haar ouders haar ophaalden. Er gebeurde niet zoveel — ze verveelde zich een beetje, was een beetje moe en speelde met mijn camera. Toen werd ze ineens heel serieus. Ze had een uitdrukking op haar gezicht waardoor ze veel ouder leek — ze was helemaal in gedachten verzonken. Scampia is een probleemwijk. Veel kinderen die er wonen, hebben angsten en problemen die niet bij hun leeftijd passen. Ik nam wat foto's en toen veranderde haar stemming: ze sprong op en speelde weer verder.

"Ik gebruik bijna altijd mijn Canon EOS 5D Mark II. Hij is snel en heeft alle functies die ik nodig heb. Daarnaast kan ik er ook interviews mee vastleggen. Ik gebruik alleen vaste objectieven – 90% van de tijd gebruik ik een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. Het is belangrijk dat mijn apparatuur comfortabel is en niet te veel opvalt, zodat mensen zich kunnen ontspannen. Ik wil niet te veel hoeven nadenken over techniek — het gaat om de flow en wat er op dat moment gebeurt."

Op de productpagina vind je meer informatie over de nieuwste EOS 5D-camera, de Canon EOS 5D Mark IV.

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven