ARTIKEL

De geschiedenis van twee broers: het verhaal achter 'Stump'

De film gaat over de gespannen relatie tussen twee broers; de ene heeft een sociale angststoornis, de andere verloor zijn benen bij een ongeval. Het is gefilmd met een Canon EOS C700 en de objectieven CN-E30-300mm T2.95-3.7 L SP, CN-E30-105mm T2.8 L S/SP en CN-E85mm T1.3 L F prime.

Elke filmmaker droomt ervan dat zijn werk kijkers engageert, tot nadenken stemt en doet uitkijken naar zijn volgende werk. Stigma Films, het team achter de korte film 'Stump' die 20 minuten duurt, wist dat het dit project slim moest aanpakken om hierin te slagen.

'Stump' is een aangrijpende korte film die werd gefilmd met een Canon EOS C700. De film gaat over de gespannen relatie tussen twee broers: een van hen zit in een rolstoel sinds hij beide benen verloor bij een ontploffing, de andere is fit en verslaafd aan hardlopen, maar kampt met een sociale angststoornis.

"Wie een non-fictiefilm wil maken, moet een onderwerp kiezen dat het publiek fascinerend vindt, dat onderwerp op een interessante manier of vanuit een boeiende invalshoek behandelen en het bronmateriaal waarheidsgetrouw weergeven," vertelt Matthew James Wilkinson, de producer van 'Stump'.

Het grootste deel van de film werd opgenomen in een klein appartementje in Zuidoost-Londen, dus was het belangrijk dat het gebruikte materiaal aanpasbaar en veelzijdig was en dat het goed zou filmen bij weinig licht. De oplossing die het team koos, was de EOS C700 met zijn 15 stops dynamisch bereik en een selectie Cinema EOS-objectieven, waaronder de CN-E30-300mm T2.95-3.7 L SP, CN-E30-105mm T2.8 L S/SP en CN-E85mm T1.3 L F prime.

Een gedeelde visie

"Ik nam contact op met creatief bureau OTM omdat ik een van hun ontwerpers, Ben Parker, ken," zegt Matthew over hoe hij begon aan 'Stump'. "Ik stelde enkele ideeën voor en zij vertelden me dat Canon een reeks projecten rond DoP's wilde maken." Matthew diende 'Stump' in als een van die projecten, met Laura Bellingham van de vrouwelijke filmgroep Illuminatrix als Director of Photography. OTM en Canon gaven allebei groen licht voor het project, zodat Matthew het nodige budget kon krijgen om een team rond zich te verzamelen.

"De film toont een zichtbare en een onzichtbare handicap," gaat hij verder. "We wilden de film intiem en natuurlijk maken en dankzij onze camera's zijn we daar meer dan behoorlijk in geslaagd. Maar het oog voor detail en de referenties van Laura en het feit dat regisseur Tommy Boulding het draaiboek en de scènes grondig voorbereidde, waren minstens even belangrijk."

Director of Photography Laura Bellingham was confident with the skin tones that she could achieve shooting with the C700, and detail she could capture in the lower lit apartment scenes. The behind-the-scenes film was shot on the Canon EOS C200.
Director of Photography Laura Bellingham kon met de C700 de huidtinten waarheidsgetrouw vastleggen en de kleinste details in beeld brengen, zelfs tijdens opnamen met weinig licht in het appartement. Het materiaal achter de schermen werd gefilmd met een Canon EOS C200.

Het voordeel van Cinema EOS

"Ik heb altijd al gewerkt met een Canon DSLR-camera en de EOS Mark II verlegt de grenzen voor iedereen, ook voor mij," zegt Tommy over hoe de Mark II met zijn 1080p HD video-opnamen kwaliteitsvol filmen toegankelijk heeft gemaakt voor een hele generatie creatives. "Ik blijf graag trouw aan één merk. Vroeger heb ik al beeldmateriaal van de EOS C300 bewerkt, dus wist ik al dat de kwaliteit van de EOS C700 goed zou zijn. Maar de beelden waren beter dan goed. Ze waren geweldig. De kleuren waren prachtig en zelfs bij weinig licht zag alles er mooi en filmisch uit."

Tijdens de preproductie namen Laura en haar eerste camera-assistent Kieron Ransch een dag de tijd om het Canon-systeem te leren kennen. "Een DoP is ook een beetje een technicus," vertelt ze. "Als de productie een nieuwe camera wil gebruiken, dan is het jouw taak om eropuit te trekken en deze te testen, zodat je leert hoe je het beste uit die camera kunt halen."

Filmen achter de schermen

Gewapend met een flexibele EOS C200 en een 4K professionele camcorder, de Canon XC15, was Ben Parker verantwoordelijk voor de productie van een 'achter de schermen'-documentaire over hoe de film werd gemaakt. "We moesten het proces dat de filmmakers volgden om het verhaal te vertellen, duidelijk in beeld brengen. Eigenlijk moesten we dus alles filmen wat de productiecrew op de set deed," vertelt Ben.

Wanneer je achter de schermen filmt, moet je beeldmateriaal verzamelen zonder de filmmakers te storen. "We werkten met een klein team dat indien nodig nog kon krimpen," zegt Ben. "We hadden het zelfs gekund met één camera die zowel beelden als geluid opnam."

"Door te filmen in 4K Cinema RAW Light konden we heel veel doen in de nabewerking om de belichting in balans te brengen," gaat Ben verder. "We moesten soms in donkere en dan weer in helder belichte omgevingen werken, dus was het van cruciaal belang dat we de lichtsterkte konden aanpassen. "We gebruikten de EOS C200 als A-camera en de XC15 als B-camera. Omdat de twee camera's een verschillend beeld- en kleurprofiel hebben, konden we met het RAW-materiaal van de EOS C200 de beelden van beide camera's naadloos op elkaar afstemmen."

'Stump' ging eerder deze maand in première op Camerimage, het jaarlijkse internationale filmfestival in Polen. De film is ook voorgesteld om in januari 2018 op het Sundance Festival in Utah te worden vertoond. De teams achter de productie hopen dat de juryleden even enthousiast zullen zijn als zijzelf over het intrigerende verhaal en de prachtige beelden. Canon houdt je op de hoogte.

Geschreven door David Corfield


Lees de productpagina voor meer informatie over de Canon EOS C700 of de Canon EOS C200.

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services