ARTIKEL

Gloedsurfers: een surfopname bij weinig licht met de Canon EOS-1D X Mark III

Wakesurfer Andy Schmahl rides a wave, illuminated by the the glow of an orange flare he is holding.
Surfer Andy Schmahl die over een golf scheert en wordt verlicht door de gloed van een fakkel. Richard Walch, fotograaf van extreme sporten, gebruikte de fakkels om de snelheid van de surfer te tonen. "Zo kun je de sport op een nieuwe manier in beeld brengen” legt hij uit. "Je wilt de snelheid van het water laten zien, maar je wilt ook een heel scherp beeld." Gemaakt met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 61 mm, 1/40 sec, f/8 en ISO250. © Richard Walch

Scherend over de top van een golf, badend in een onaardse rode gloed, wordt de surfer - bevroren in zijn beweging - vastgelegd. Maar hij bevindt zich niet op de oceaan - hij bevindt zich achter een boot op een meer. Het moment werd vastgelegd door Richard Walch, fotograaf van extreme sporten en Canon Ambassador die op zijn hurken in de boot zat vóór de surfer, en bijna zelf het water kon aanraken.

"Wakesurfers hebben een touw nodig om mee te beginnen, maar na een paar seconden kunnen ze dit loslaten," zegt hij, waarbij hij de nichesport vergelijkt met wakeboarden waarvoor continue een touw nodig is. "Surfers vinden het geweldig omdat ze op een constante rollende golf kunnen surfen."

Sidewake Wakeboard & Wakesurf Academy in Ferreira do Zêzere, Portugal.
Richard wilde de mogelijkheden van de Canon EOS-1D X Mark III testen om zelfs bij weinig licht zeer gedetailleerde beelden vast te leggen. Daarom nam hij de beste actiecamera van Canon om wakesurfers bij zonsopgang en zonsondergang te fotograferen in Ferreira do Zêzere, Portugal. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief ingesteld op 20mm, 1/125 sec, f/3,2 en ISO10000. © Richard Walch
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Richard heeft in zijn carrière veel tijd besteed aan het vastleggen van sportactiviteiten over de hele wereld, van snowboarden tot zeilen en hij heeft gewerkt voor merken als Apple en BMW. Fotograferen onder moeilijke omstandigheden is hem niet vreemd en toen hij de kans kreeg om de professionele actiecamera van Canon te testen, de Canon EOS-1D X Mark III, besloot hij tot het uiterste te gaan.

"Ik wilde de standaardfuncties van de Canon EOS-1D X Mark III testen," zegt hij. "Voor mij bestaan die uit een ongelooflijke beeldkwaliteit en AF-prestaties bij weinig licht. Ik heb die elementen samen in een tas gedaan, flink gehusseld en toen kwam dit project eruit."

Richard nam de Canon EOS-1D X Mark III mee naar de Sidewake Wakeboard & Wakesurf Academy in Ferreira do Zêzere, Portugal. Hier is een netwerk van rivieren veranderd in een meer dat als 'oneindige speelplaats' ruimte biedt aan surfliefhebbers die op zoek zijn naar sportieve avonturen.

Wakesurfer Andy Schmahl rides the crest of a wave, his arms outstretched.
De framerates op de Canon EOS-1D X Mark III van 16 fps zijn indrukwekkend, wanneer je opnamen maakt met de optische zoeker en 20 fps in de Live View-modus. Hierdoor heeft Richard meer kans om de perfecte opname vast te leggen in situaties waarbij het op de seconde aankomt. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief ingesteld op 16mm, 1/85 sec, f/6,3 en ISO500. © Richard Walch
Wakesurfer Andy Schmahl rides a wave holding a red flare in his hand.
De Canon EOS-1D X Mark III biedt een uitstekende beeldkwaliteit dankzij een DIGIC X-processor en een speciale sensor met 20 Megapixel. Ondanks de hoge ISO-waarde is deze opname nog steeds scherp en helder. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief ingesteld op 16mm, 1/1600 sec, f/3.2 en ISO12800. © Richard Walch

Spelen met vuur

Richard wilde de snelheid laten zien waarmee de surfers zich verplaatsen en daarom vroeg hij hen om tijdens het surfen signaalfakkels aan te steken. "Het idee was om vuur in het spel te brengen," zegt hij. "Ik speel graag met vuur."

Voor de perfecte opname moesten een aantal elementen samenkomen - golven, actie en licht - en dit samenspel werd nog ingewikkelder doordat Richard in een snelvarende boot zat die dicht op het water lag. "De surfer moest surfen en tegelijkertijd de fakkel aansteken, waardoor er zo'n 45 seconden overbleef voor de truc," aldus Richard. Bovendien had hij met een beperkte voorraad fakkels, elk met een brandtijd van maximaal een minuut, slechts vijf minuten de tijd om zijn visie vast te leggen. "Dat zette me wel een beetje onder druk," lacht hij. "Gelukkig maakt de Canon EOS-1D X Mark III opnamen met 20 fps."

Met snelheden van 16 fps met de optische zoeker en 20 fps in de Live View-modus zijn de framerates van de Canon EOS-1D X Mark III sneller dan die van zijn voorganger. "Het moment waarop het board, de surfer en de fakkel zich in de perfecte positie bevinden is heel erg kort - een fractie van een seconde," aldus Richard. "Maar als je kunt fotograferen met 20 fps, bingo - dan heb je de opname. Het moment waarop het licht van de fakkel zich achter het lichaam van de surfer bevond en zijn silhouet zich tegen de achtergrond aftekende, was magisch.”

A Canon EOS-1D X Mark III rigged for filming.

Een surffotoshoot filmen met de EOS-1D X Mark III

Hoe filmmaker Nick Kennedy de unieke filmmogelijkheden van Canons nieuwe DSLR gebruikte om snelle surfacties vast te leggen.

Verdubbel de ISO

Voor meer creatieve opties op het water gebruikte Richard ook een krachtige flitser op batterijen, in combinatie met een telezoomreflector die licht gaf tot wel 10 meter ver. "Door het licht bevriest het water en krijgt het een mooie glinstering,", legt hij uit. "Echt cool aan de Canon EOS-1D X Mark III is dat je achter elkaar flitsopnamen kunt maken met een snelheid tot 20 fps, wat uniek is."

Het fotograferen bij weinig licht zoals bij zonsopgang en zonsondergang betekende dat de waterwegen soms alleen werden verlicht door de fakkels, waardoor Richard de ISO moest verhogen. "Als je te hoog gaat met de ISO-waarde op sommige camera's, kunnen kleuren er dof uitzien en kan het beeld ruis vertonen," legt hij uit. Maar dat was hier geen probleem. "Ik gebruikte tussen ISO12000 en ISO24000 met de fakkels en de beelden zijn nog steeds scherp en de kleuren sprekend.

"Ik kan nu de dubbele ISO-waarde gebruiken van wat ik eerder kon. Daar waar ik eerder tevreden was met ISO6400, gebruik ik nu ISO12800 en dit betekent meer mogelijkheden."

Wakesurfer Andy Schmahl uses the wave as a ramp to jump into the air.
De Canon EOS-1D X Mark III is voorzien van deep learning-technologie voor AF. Dit betekent dat het onderwerp op dezelfde manier wordt beoordeeld als een fotograaf dat doet, waardoor het eenvoudiger wordt om opnamen te maken in snel bewegende situaties, zoals deze foto van surfster Noemi Kriz. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief ingesteld op 16mm, 1/320 sec, f/5.6 en ISO320. © Richard Walch

De sterkste body die er is

Naast het maken van opnamen in de burst-modus vanaf de boot, ongeveer drie meter vóór zijn onderwerp, maakte Richard ook afzonderlijke opnamen vanaf een tweede boot, op ongeveer 10-15 meter afstand van de actie. Voor het maken van opnamen vanaf verschillende afstanden vertrouwde hij op het "klassieke trio" onder de zoomlenzen: een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM.

Soms bevond Richard zich ongelooflijk dicht bij het water. "Ik zat nogal onderin in de boot, waardoor ik een erg lage hoek kon maken en de golven nog groter kon laten lijken," zegt hij. "De camera bevond zich op ongeveer 20 cm afstand van het water en hier en daar een waterspetter is dan niet te vermijden.

"De camera is er niet dol op, maar kan het hebben door de manier waarop de body is gemaakt en afgedicht. Er is geen sterkere body dan deze. Het is een geruststellend idee dat ik al mijn aandacht kan richten op het verleggen van grenzen met mijn fotografie."

Extreme sports photographer Richard Walch stands chest deep in a lake photographing a wakesurfer carrying a flare.
De heldere optische zoeker van de Canon EOS-1D X Mark III is ideaal voor sportfotografen die in extreme omgevingen werken. © Elias Maria/Richard Walch
Extreme sports photographer Richard Walch leans off the back of a boat holding the camera low to capture the wakesurfer following behind.
"Als er wat water op de Canon EOS-1D X Mark III terecht komt en je het water meteen weghaalt, kan de camera het aan," aldus Richard. "Het is de sterkste camerabody die er is." © Elias Maria/Richard Walch

Verbeterde AF-tracking

Met slechts enkele seconden om elke actie haarscherp te maken, merkte Richard dat de nieuwe AF-sensor van de camera met hoge resolutie - ongeveer 28x de resolutie van zijn voorganger - een aanzienlijke verbetering was. Met een verbeterde scherpstelling en de nieuwe slimme bedieningsmogelijkheid voor het selecteren van Af-punten die is ingebouwd in de AF-ON-knoppen, kon hij het focuspunt aanpassen terwijl hij onderwerpen sneller kon volgen dan ooit tevoren, zegt hij.

"Voorheen betekende het instellen van het AF-punt dat de kadrering werd vergrendeld, waardoor ik tijdens de actie het AF-punt niet kon aanpassen – ik zorgde dan dat ik de atleet in beeld had en volgde hem. Nu kan ik het AF-punt zo snel aanpassen dat kadreren en aanpassen van de AF-punten twee verschillende dingen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat je het AF-punt kunt veranderen terwijl de actie plaatsvindt, omdat het zo snel gaat."

Richard zag ook een duidelijke verbetering in de camera ten opzichte van zijn voorganger, in de verwerkingssnelheid bij het wegschrijven van gegevens naar de twee CFexpress-kaarten van de camera. "Zolang de fakkel brandde, kon ik onafgebroken plaatjes schieten en de beste opname selecteren. Dankzij de ontwikkelingen in deze camera kun je beelden vastleggen die eerder niet mogelijk waren."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Richard Walch

De essentiële uitrusting waarmee professionals actiefoto's vastleggen

Richard Walch shooting with the Canon EOS-1D X Mark III.

Camera

Canon EOS-1D X Mark III

Het leven zit vol unieke momenten. Leg er meer vast met de EOS-1D X Mark III en vertel je visuele verhaal aan de wereld. "Dankzij de ontwikkelingen in deze camera kun je foto's maken die je eerder niet kon maken," zegt Richard.

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie dat een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma.

Accessoire

Canon Extender 1.4x III

Deze compacte extender is ideaal voor pers-, sport- en natuurfotografie. Hij verlengt de brandpuntsafstand van de tele(zoom)lenzen uit Canon's L-serie met een factor 1.4x, met hogere AF-nauwkeurigheid en verbeterde communicatie tussen camera en objectief.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan