De Britse Rosie Hardy, aanstormend talent in de fotografiewereld en ambassadeur van Canon, maakt betoverende foto’s van mensen. © Rosie Hardy

Het Ambassadeursprogramma van Canon Europa werd gelanceerd in 2008. Het was een baanbrekend initiatief dat enkele van de beste fotografen en videografen uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) samenbracht om zich samen met Canon uit te leven in hun passie voor visuele verhalen.

Tien jaar later, in 2017, besloot Canon het programma te vernieuwen zodat het de huidige en toekomstige generaties fotografen en filmmakers beter vertegenwoordigt en steunt.

Siobhan Gaffan, hoofd van het Ambassadeursprogramma van Canon Europe: "Onze doelen zijn nog steeds dezelfde: we willen een band smeden tussen Canon en de professionele community en een antwoord bieden op de vragen waarmee ze worstelen. In 2008 was de verschuiving van analoog naar digitaal een van de belangrijkste aandachtspunten voor fotografen, maar vandaag hebben ze eerder vragen over hoe ze van stilstaande beelden naar video kunnen overstappen of hoe ze het best kunnen omgaan met de verschillende platformen die we vandaag kennen."

Uitdagingen en kansen

Francis Hodgson is professor Culture of Photography aan de universiteit van Brighton. Hij hielp bij het opzetten van het nieuwe Ambassadeursprogramma van Canon Europa en was panellid van het comité dat de huidige leden selecteerde. Hij vertelt dat professionele fotografen vandaag de dag voor heel wat uitdagingen worden gesteld: "Van ervaren stillevenfotografen wordt tegenwoordig verwacht dat ze ook video leveren, en vaak nog meer. Zo zijn deze mensen plots niet langer specialisten en komen hun gewoonten en hun manier van werken in het gedrang. Ze kunnen zich niet meer concentreren op wat ooit hun kernactiviteit was."

Fotoredactrice en curator Monica Allende is ook panellid voor het Ambassadeursprogramma van Canon Europe. Zij bevestigt: "Er zijn documentairemakers die foto’s maken, filmen en geluidsopnamen maken. Ze onderzoeken elk aspect van een scène en bekijken hun onderwerp vanuit meerdere perspectieven. Die verschillende invalshoeken worden dan voorgesteld als een documentaire-ervaring waarbij al je zintuigen betrokken zijn."

Van ervaren stillevenfotografen wordt tegenwoordig verwacht dat ze ook video leveren, en vaak nog meer.

Maar wat ze ook produceren, het blijft van cruciaal belang dat ze een verhaal kunnen vertellen dat blijft hangen. "Ik ben bezeten door verhalen," vertelt Monica. "Net zoals ik altijd heb gewerkt en nog steeds werk als curator, ben ik op zoek naar verhalen. Voor mij maakt het medium deel uit van de taal die je gebruikt om je verhaal tot leven te brengen. Maar ik verwacht ook van elk verhaal dat het diepgang heeft en goed doordacht is."

Volgens Francis zijn ook bepaalde wet- en regelgevingen tegenwoordig een uitdaging voor fotografen. "Als je in het Verenigd Koninkrijk een foto maakt op straat, gaan mensen ervan uit dat je de gebouwen fotografeert omdat het mag. In Frankrijk wordt steeds meer bekend dat architecten en vastgoedeigenaars intellectuele-eigendomsrecht hebben op de gevels van hun gebouwen. Je kunt niet zomaar fotograferen wat er op straat gebeurt zonder toestemming om de gevels van die gebouwen op je foto te hebben. In het ontwikkelde Westen wordt wat vroeger openbare ruimten waren, nu beschouwd als privé-eigendom. De wetten rond privacy, laster en intellectuele eigendom maken het moeilijker om je creativiteit te uiten."

Het is deze mix van uitdagingen en kansen, veroorzaakt door de razendsnelle evolutie van technologie en van de samenleving, waarop het Ambassadeursprogramma van Canon Europa zich wil richten.

how_the_ambassador_programme_works_2
De Zuid-Afrikaan Brent Stirton documenteert verschillende humanitaire kwesties met aangrijpende foto’s. © Brent Stirton/Reportage door Getty Images voor National Geographic.

Wie zijn de Ambassadeurs?

Sinds het programma werd gelanceerd, heeft het altijd gerenommeerde experts uit de branche en de beste fotografen en filmmakers ter wereld samengebracht. Dat verandert niet. Ze delen hun passie en technische kennis met andere professionals en met alle enthousiaste liefhebbers die hun vaardigheden verder willen ontwikkelen. Je kunt deze boegbeelden het hele jaar door vinden op diverse Canon-workshops, seminars en branche-evenementen in de EMEA-regio. De Ambassadeurs geven Canon ook advies bij de productontwikkeling. Ze testen nieuwe camera’s en objectieven en zorgen ervoor dat alle producten precies bieden wat de klanten van Canon nodig hebben.

"Canon wil niet alleen betere producten maken, het bedrijf wil ook graag de fotografen beter maken," zegt David Warner, Chief Creative Officer bij het creatieve bureau The Formery. Hij helpt al 25 jaar lang merken zoals Canon hun verhaal te vertellen met foto’s. David was ook panellid voor het Ambassadeursprogramma van Canon: "De oprichting van dit programma toont aan dat Canon luistert. Canon staat bekend als een merk dat creatieve mensen steunt. In die rol kan het bedrijf mensen die hun vaardigheden willen verbeteren, heel wat bijbrengen over het vak. Zo creëren en begeleiden ze hun community."

194 fotografen en filmmakers werden beoordeeld door een onafhankelijk panel, dat twee dagen lang vergaderde in het Europese hoofdkantoor van Canon Europa.

Keuze van de Ambassadeurs

Eind juni 2017 werden 194 fotografen en filmmakers beoordeeld door een onafhankelijk panel, dat twee dagen lang vergaderde in het Europese hoofdkantoor van Canon Europa in Stockley Park in Londen. Onder de mogelijke Ambassadeurs waren zowel huidige leden als nieuwe kandidaten die waren voorgesteld door lokale Canon-vestigingen. In de jury zaten drie vertegenwoordigers van Canon die alle categorieën beoordeelden. Voor elk genre werden ze bijgestaan door twee of drie externe experts uit de branche (zie hieronder). Als het werk van een fotograaf binnen meerdere specialisaties paste, werd hij of zij meerdere keren beoordeeld, zodat ze kans maakten in alle categorieën die van toepassing waren.

De eerste dag beoordeelden de panelleden de kandidaten op basis van hun genre. Ze namen de kwaliteit van hun werk en hun reputatie in de branche onder de loep. Op dag twee bespraken de panelleden elk genre afzonderlijk en stelde elk lid de kandidaten voor die ze een hoge score hadden gegeven. De rest van de groep luisterde dan naar de argumenten terwijl ze het werk van elke kandidaat bekeken. Op basis hiervan besloten ze samen wie in het Ambassadeursprogramma zou worden opgenomen.

Hoe word je ambassadeur van Canon?

Canon krijgt veel vragen over hoe je ambassadeur kunt worden. Siobhan Gaffan geeft enkele tips over hoe je lid wordt. "Ambassadeurs worden aanbevolen door lokale Canon-vestigingen. Het beste advies dat ik kan geven, is: stel een portfolio samen dat in het oog springt en neem contact op met je dichtstbijzijnde Canon-kantoor om jezelf voor te stellen. Na dat eerste contact bouw je een band met hen op, zodat de kans groter wordt dat ze je aanbevelen als mogelijke kandidaat wanneer er nieuwe leden voor het programma worden gezocht."

Maar als je ambassadeur van Canon wilt worden, heb je meer nodig dan contact met een kantoor. Je werk moet ook voldoen aan bepaalde normen. Enkele juryleden voor het programma vertellen wat zij zoeken in een fotograaf.

Francis Hodgson vindt de stem van de fotograaf erg belangrijk: "Foto’s zijn goedkoop en overal. Eigenlijk kun je er niet omheen. Je kunt elke dag wel honderden foto's zien zonder dat er sprake is van enige culturele interactie. Om je betrokken te voelen bij een foto, moet je iets voelen bij wat de fotograaf wil zeggen. Een stem is niet zomaar een stijlkunstje, het is een goed doordachte werkwijze."

David Warner is het ermee eens dat je meer nodig hebt dan alleen technische kennis om uit te blinken: "We zijn niet op zoek naar fotografen die alles weten over de droge technische aspecten van fotografie of die goed overweg kunnen met de verschillende functies van hun camera. Ze moeten ook een artistieke bijdrage leveren."

"Dit is slechts het begin van het Ambassadeursprogramma van Canon Europa. We blijven op zoek naar sterke, dynamische en veelzijdige creatievelingen uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika met wie we kunnen samenwerken," zegt Richard Shepherd, Professional Imaging Marketing Manager bij Canon Europa.

"Het programma slaat een belangrijke en sterke brug tussen Canon en de professionele community. Het bezorgt ons direct contact met en waardevolle feedback van vooraanstaande fotografen en filmmakers, zodat wij ervoor kunnen zorgen dat onze producten en services steeds aansluiten op wat onze klanten nodig hebben.

"Dankzij de expertise, ervaring en visie van deze professionals kunnen we via het programma inspiratie, informatie en advies geven aan opkomende visuele verhalenvertellers, die nog jarenlang hun belangrijke werkzaamheden zullen uitvoeren.

Juryleden:

categorie Reportage & Documentary

  • Ayperi Karabuda: redacteur documentairefotografie en strateeg, was tien jaar lang Vice President Pictures bij Thomson Reuters
  • Monica Allende: voormalig beeldredacteur voor The Sunday Times Magazine, curator, schrijver, docente, mentor

categorie Fashion & Portrait

  • Francis Hodgson: professor Culture of Photography aan de universiteit van Brighton
  • Monica Allende

categorie Fine Art & Architecture

  • Ayperi Karabuda
  • Francis Hodgson

categorie Nature & Wildlife / Travel & Landscape

  • Barbara Stauss-Liebmann: beeldredacteur, Mare
  • Magdalena Herrera: Director of Photography bij GEO France

categorie Sport

  • Gisle Oddstad: Head of Photography bij Verdens Gang
  • Pim Ras: meermaals bekroond sportfotograaf

categorie Wedding

  • Dario Righetto: Marketing Director bij Graphistudio
  • Hannah Lamacraft: beeldredacteur, Condé Nast International

categorie Advertising & Commercial / Video & Cinema

  • David Warner: Chief Creative Officer bij The Formery
  • Pim Ras: fotograaf voor het Algemeen Dagblad en winnaar van de Canon Sports Photo-prijs in 1998
  • Gisle Oddstad

Vertegenwoordigers van Canon
Richard Shepherd, Professional Imaging Marketing Manager, Canon Europa
Susie Donaldson, Marketing Director, Canon UK
Sara Marshall, PR-specialist, Canon Europa

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services