A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

FESTIVALFOTOGRAFIE

Fotograaf van beroemde rocksterren, Bart Heemskerk, over het vastleggen van het gevoel van een festival

"Muziek is de liefde en fotografie is het hulpmiddel", zegt Nederlandse muziekfotograaf Bart Heemskerk. Hij fotografeert op grote festivals en concerten in heel Europa en legt beroemde sterren vast, waaronder Nick Cave, Lana Del Rey en Dua Lipa. Dit portfolio leidde tot een jaloersmakende uitnodiging om de Rolling Stones te fotograferen.

Deze zomer fotografeert hij op 40 festivals, gedreven door zijn passie voor muziek. Hier vertelt hij zijn inspirerende verhaal, boordevol tips die je deze zomer kunt uitproberen met een compact camera tijdens buitenevenementen.

"Ik luisterde altijd naar de radio en nam als kind altijd de hitparade op. Later ging ik met mijn vader naar optredens en werd ik verliefd op festivals toen ik op mijn vijftiende op Pinkpop was", zegt de 33-jarige fotograaf.

Een paar jaar na zijn eerste festivalervaring kreeg Bart de kans om een Canon EOS 400D (een eerdere versie van de Canon EOS 800D) te lenen. Hij besefte al snel dat je met een camera nog meer van je tijd op festivals kunt genieten door het plezier verder weg van het podium vast te leggen en creatieve opnamen te maken van 's werelds beste live optredens.

Nadat hij een portfolio had opgebouwd door vrijwillig muziekevenementen te fotograferen, stopte hij met werken als leraar om carrière te maken als fotograaf: "Tien jaar na mijn eerste festival ging ik terug naar Pinkpop waar ik was ingehuurd door de band Kensington om hen te fotograferen. Ik had de band leren kennen door hen eerst gratis te fotograferen in ruil voor toegang tot meer optredens", zegt Bart. Het jaar daarop kreeg hij een telefoontje dat hij nooit had verwacht — van internationale rocklegendes de Rolling Stones, die hem vroegen hen te fotograferen.

"De Rolling Stones gingen in 2014 op tournee en ze hadden me online gevonden — ze waren op zoek naar fotografen in Nederland. Ze hadden contact opgenomen met het Pinkpop-festival en vroegen naar mij. Dat was echt onwerkelijk!"

De band nodigde hem uit om hun Europese tour te fotograferen, waardoor hij toegang kreeg tot een aantal van de beroemdste muzikanten ter wereld. "Toeren met de Stones voelde als familie," zegt Bart. "We hebben lol gehad. Keith [Richards] was het leukste om mee te werken. Hij was zo grappig. Ik moest de meet-and-greets met fans en boekers vastleggen en ik kreeg een passe-partout, zodat ik overal kon komen - backstage, voor het podium. Ik maakte deel uit van de crew en at samen met iedereen, ging naar de soundchecks, enzovoort."

Daarna hield Bart contact met de Rolling Stones en nam hij in 2017 zelfs weer deel aan hun tour.

Gerelateerde artikelen
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

FESTIVALFOTOGRAFIE

Hippe outfits, zon en rock-'n-roll: 10 Tips & Tricks voor festivalfotografie

Festivalfotograaf Ben Morse vertelt hoe je foto's van muziekfestivals maakt die een rockster waard zijn en waarom de compacte Canon PowerShot SX740 HS jouw ideale festivalcamera zou kunnen zijn.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

PARTYFOTOGRAFIE

Maak creatievere partyfoto's

Wil je de opwinding van party's en feesten vastleggen? Leer hoe je al die vrolijke momenten op creatieve manieren vastlegt.

Zoek het licht en werk ermee

"Je weet nooit hoe de verlichting eruit gaat zien en dat is een van de leukste aan het werk van concertfotografen. Je moet gewoon werken met het licht dat er is," zegt Bart.

Om optimaal te profiteren van de verlichting, raadt hij aan om te bewegen in plaats van op één plek te blijven. "Als het licht van bovenaf op iemands gezicht schijnt, is het anders van de linkerkant dan wanneer je voor hem staat of verder naar achteren loopt," zegt hij.

"Lichtstralen worden herhaald. Als een artiest achter zijn microfoon staat en ik zie een mooie gele, witte of blauwe lichtstraal steeds weer op zijn gezicht vallen en hij in en uit het licht beweegt, maak ik de foto wanneer de lichtstraal op zijn gezicht valt of ga ik voor een mooi silhouet wanneer het licht naast de artiest valt."

Als je een bekende artiest fotografeert, kun je eerdere live optredens online bekijken om je voor te bereiden op wat er gaat komen. "Soms zie je dat een artiest tijdens het tweede nummer in de menigte springt en bij een andere show weer, en weer. Je weet dus waar en wanneer het gebeurt. Je hoeft dan alleen nog maar je plek te kiezen."

Lees Canon's tips voor festivalfotografie voor camera-instellingen en tips over fotograferen onder verschillende lichtomstandigheden.

Varieer met je compositie

Als het gaat om het fotograferen van concerten en muziekfestivals, "plaatsen mensen het onderwerp vaak in het midden van het beeld en nemen ze veel foto's van hetzelfde onderwerp, net ingezoomd op de hoofdartiest. Dat kan saai worden", zegt Bart.

Hij adviseert om in plaats daarvan te variëren met je composities en bijvoorbeeld je onderwerpen links of rechts van de foto te kaderen. "Maak een coole opname van één artiest, kies er één of twee en maak vervolgens een brede foto of leg de interactie met het publiek vast. Als je je onderwerp toch in het midden wilt plaatsen, moet wel er iets gebeuren, bijvoorbeeld wanneer de artiest springt, met wijd gespreide armen staat of recht in de camera kijkt."

"Je wilt het gevoel van het festival vastleggen en elk festival heeft zijn unieke sfeer."

Mis het hoogtepunt van een concert niet

"Camera's kunnen tegenwoordig zo goed scherpstellen, dus als een artiest heen en weer beweegt, gebruik ik liever automatische scherpstelling in plaats van handmatig scherpstellen," zegt Bart. Door de juiste autofocuspunten te selecteren, kan hij zijn onderwerpen scherp in beeld houden, zelfs wanneer ze over het podium racen, crowdsurfen of even een stukje dansen.

Als je op een compact camera zoals de Canon PowerShot SX740 HS op de menuknop aan de achterkant van je camera klikt, kun je een autofocus-stand selecteren onder Opname-instellingen. Tracking AF volgt je onderwerp, bijvoorbeeld een zanger die op het podium rondloopt, zodat je de actie kunt vastleggen zonder je zorgen te maken over onscherpe opnamen.

Onder Opname-instellingen kun je ook de transportmodi selecteren en de modus High-speed continue opname selecteren. Hierdoor kun je foto's blijven maken zolang je de ontspanknop ingedrukt houdt.

"Ik gebruik de modus voor continue opnamen normaal gesproken voor het geval dat een hand voor mijn camera komt of de zanger zijn ogen dicht heeft," zegt Bart. "Een sprong van Eddie Vedder van Pearl Jam duurt bijvoorbeeld slechts een seconde en je wilt het echt vastleggen. Maar als het een singer-songwriter is of iemand achter de piano of een artiest die achter de microfoon staat, kun je de enkele opname gebruiken. Je moet dan gewoon het juiste moment afwachten."

De beste camera voor festivalfotografie

Bij veel festivals kun je geen grote DSLR's meenemen, tenzij je een perspas hebt. Het is dus handig om een kleine camera met een zoomfunctie, zoals de Canon PowerShot SX740 HS, te hebben, adviseert Bart.

"Je staat in een menigte, dus het is een goed idee om een camera te hebben met een kantelbaar scherm [zodat je vanuit meerdere hoeken kunt fotograferen]. Het is ook handig om een camera met beeldstabilisatie te hebben, zoals de 5-assige stabilisatie op de PowerShot SX740 HS. Er bewegen veel mensen om je heen tijdens evenementen [vooral als je je camera hoog of schuin houdt] en beeldstabilisatie kan een groot verschil maken bij het voorkomen van camerabewegingen."

Als je een camera met verwisselbare lenzen gebruikt, zoals de Canon EOS M50, raadt Bart je aan om slechts twee lenzen mee te nemen naar evenementen. "Ik neem één groothoeklens en één telezoomlens mee, zodat je de groothoekopnamen en actie kunt vastleggen op verschillende afstanden of brandpuntsafstanden," zegt hij.

Een vaste lens zoals de Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-lens heeft een groter diafragma, zodat je meer licht in je opnamen krijgt en kortere belichtingstijden hebt. Met de Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-lens kun je in- en uitzoomen.

Dé manier om interessante festivalfoto's te maken

"Ik zeg altijd dat je een festival moet fotograferen op de manier waarop het publiek het ervaart, niet op de manier waarop een fotograaf het ziet," zegt Bart. "Tegenwoordig is er op elk festival iets te vinden rondom het hoofdpodium, zoals eetstalletjes. Je wilt het gevoel van het festival vastleggen en elk festival heeft zijn unieke sfeer om te fotograferen. Misschien wil je een mooie, gele zonsondergang met mensen die op het gras liggen, zich ontspannen en genieten van de muziek. Misschien doen sommige mensen yoga of spelen ze met een hoepel. Deze momenten zijn zo waardevol.

"Als je op een groot reuzenrad zit of als je boven in een van de kranen die uitkijken over het festival zit, leent de groothoeklens zich goed om het hele festival te overzien. Een zoomlens is hierbij niet handig, omdat je daarmee maar een klein deel van het festival in het kader krijgt."

Heeft Bart na het fotograferen van zoveel ongelooflijke optredens op sfeervolle shows een favoriete foto? "Ik denk dat dat de foto's zijn van de show van 2013 met Kensington bij Pinkpop", zegt hij. "Het was de eerste keer dat ik op het podium fotografeerde op zo'n groot festival. Ik word nog steeds emotioneel wanneer ik een van die foto's zie. Maar ik tour ook regelmatig met de DJ Armin van Buuren en een paar jaar geleden heb ik een geweldige foto van hem gemaakt in Miami tijdens het Ultra Music Festival. Na de show zag hij de foto en zei hij: “Deze foto vat mij helemaal samen.' Als de artiest zoiets tegen je zegt, is dat geweldig, toch?”

Geschreven door Lucy Fulford

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen



Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, aankoopgidsen en leerrijke interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.

Terug naar alle verhalen