Hoe de culinaire experts van Miele creators werden met behulp van Canon

Van voor de camera's tot achter de controller, ontdek hoe keukengigant Miele zijn chef-koks verandert in kostenbesparende creators dankzij Canon-oplossingen die speciaal zijn gemaakt voor hun in-house studio.

De hemel op aarde voor foodlovers

Stel je je droomkeuken voor. Er is een grote kans dat daar een Miele-product in staat. Miele, een familiebedrijf dat bekend staat om zijn bekroonde, hoogwaardige apparaten, is sinds 1899 een grote internationale fabrikant. Voor een 100 jaar oud merk met een uitstekende reputatie op het gebied van ontwerp is imago enorm belangrijk bij elke interactie met klanten, inclusief hun online contentprogramma.

Om de mogelijkheden van digitale content naar een hoger niveau te tillen, wilde het culinaire team in Zwitserland een serie livestreams uitrollen waarin klanten door middel van kookdemo's en tutorials konden ontdekken hoe ze hun producten het beste konden gebruiken; vergelijkbaar met wat je op TV ziet. Hun professionele studio op locatie, met ruimte voor live publiek in een intieme setting, had een permanente multi-cam oplossing nodig die ook door niet-technisch personeel kon worden bediend. Dit omdat ze alle productie intern wilden houden.

Voorheen vertrouwden ze bij het maken van content, zoals kook- en productdemonstraties op bureaus, wat leidde tot hoge kosten, complexe herconfiguraties en lange doorlooptijden.

"Met Canon hebben we de tool gevonden die voldoet aan onze behoeften in video- en fotografie", zegt Barbara Märkli, hoofd Culinary Experience, Miele AG. "We besparen tienduizenden euro's op uitbestedingskosten en we verwachten de investering in onze studio binnen drie jaar terug te verdienen."

Klant: Miele AG
Plaats: Spreitenbach, Zwitserland

"De meest overtuigende factoren voor Miele waren de kleurnauwkeurigheid en cameraprestaties. Het is een organisatie die op culinaire content is gericht en hoge eisen stelt aan beeldkwaliteit.

De uitdaging

Miele Zwitserland wilde de productie van content in-house houden en daarom heeft het bedrijf contact opgenomen met de systeemintegrator Ganz Supravision om een efficiëntere AV-oplossing te vinden. Omdat ze foodcontent maken, waren de professionele beeldkwaliteit en kleurnauwkeurigheid van groot belang. Miele maakte meerdere video's per maand. Men wilde creatieve controle en gebruikmaken van het interne talent van culinaire experts en productexperts. De technologie moest dus eenvoudig te adopteren zijn. Voordat ze met Canon in zee gingen, vertrouwden ze op productieondersteuning van derden die ten minste één dag nodig hadden voor de opbouw en een halve dag voor de afbouw.

De oplossing

Met ondersteuning van Ganz Supravision onder leiding van Christian Mossner, koos Miele voor een uitgebreid pakket van Cinema (C70)-, Hybrid (R5C)- en PTZ-camera's (CR-N300 en CR-N500) van Canon, evenals een RC-IP100-controller. Verbonden via NDI en met vereenvoudigde bekabeling is de camerabesturing gecentraliseerd en volledig ondersteund door Canon. Dankzij gedeelde waarden met betrekking tot uitzonderlijke kwaliteit en intuïtieve technologie, was Canon de perfecte match voor Miele.

"We besparen tienduizenden euro's op outsourcingkosten."

Van snijden naar monteren

"Eerst stond ik voor de camera als chef-kok en vond ik het spannend om met een professionele camera aan de slag te gaan", zegt Benoît Croset. "Maar nu, na de training met Christian, werk ik graag met de PTZ-camera. Hij is erg gebruiksvriendelijk."

Benoît is een van de productspecialisten en chef-koks bij Miele en hij regisseert en produceert nu de kookprogramma's van achter de camera samen met collega-chef Marco.

Ze hebben zelf kookdemo's gemaakt, dus ze weten precies wat er in de hoofden van de presentatoren gebeurt en hoe de productie flexibel genoeg moet zijn om om hen heen te werken, terwijl de apparatuur nog steeds centraal moet staan als onderdeel van het kookproces.

Live koken is onvoorspelbaar. Het team heeft apparatuur nodig waarmee ze instinctief kunnen reageren als er wordt afgeweken van het script. Als het in de oven niet zo gaat als gepland, is het bijvoorbeeld belangrijk om eenvoudig met een PTZ-camera te kunnen schakelen naar een ander gebied. Niemand wil die verbrande pizza in macro zien.

"Ik wil graag de geavanceerde technologie, de uitstekende bediening en de betrouwbare prestaties van Canon benadrukken."

We eten met onze ogen

Volgens Christian Mossner, mede-CEO van Ganz Supravision AG, komt de authenticiteit van het merk meer naar voren met intern talent dat het verhaal, de technologie en het proces van binnenuit kent. Hij legde uit: "De meest overtuigende factoren voor Miele waren de kleurnauwkeurigheid en cameraprestaties. Het is een organisatie die culinaire content is gericht en hoge eisen heeft wat betreft beeldkwaliteit.

Het resultaat? Kookshows van televisieniveau, allemaal in-house geproduceerd door chef-koks die creators zijn geworden. Of het nu voor of achter de lens is, het Zwitserse team van Miele bewijst dat interne videoproductie nu realiteit is. Christian is van mening dat "vele andere organisaties zullen volgen en geïnspireerd zullen raken door Miele".

De kers op de taart is voor Barbara "de geavanceerde technologie, de uitstekende bediening en de betrouwbare prestaties van Canon".