Of het nu gaat om een glanzende retailbrochure, folders voor de opening van een restaurant of een informatieve poster van een zorgverlener, drukwerk is een zeer belangrijk onderdeel van communicatiestrategieën in vele branches. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat in de detailhandel, de productiesector, de gezondheidszorg en de publieke sector 50% van het communicatiebudget wordt uitgegeven aan drukwerk1 en dat andere branches niet ver achter blijven.
Maar het maken van hoogwaardig geprint marketingmateriaal kan duur zijn, vooral omdat 95% van de organisaties het printen van marketingmaterialen uitbesteedt aan een gespecialiseerde dienstverlener. Dit doen zij meestal omdat ze op zoek zijn naar professionele kwaliteit en niet over de middelen beschikken om deze zelf te leveren.
Er moet over veel meer worden nagedacht dan alleen de uiteindelijke print. Als organisaties niet beschikken over een deskundig intern ontwerpteam kiezen ze er vaak voor om het volledige end-to-end proces uit te besteden, van ontwerp tot productie. Hoewel outsourcing schaalvoordelen kan opleveren, kunnen de productietijd en -kosten ergernis opwekken bij organisaties die snel en ad hoc materialen willen produceren.
Omdat marketingbudgetten krapper zijn dan ooit, staan organisaties onder druk om de kosten te verlagen. Dankzij nieuwe oplossingen op de markt, zoals PosterArtist, hoeven organisaties echter geen concessies te doen op het gebied van printwerk. Organisaties met een Canon-apparaat beschikken nu over betere tools voor het intern ontwerpen en produceren van marketingmaterialen, indien het niet rendabel is om dit uit te besteden.