Persoonlijk en premium
De tijd waarin één boek werd geproduceerd en via de boekhandel gedistribueerd, is voorbij. Veel klanten willen geen standaardproduct meer. Lezers willen nu worden behandeld als individuele personen en content aangeboden krijgen die hun persoonlijkheid weerspiegelt en hun trouw erkent. En ze zijn bereid om meer te betalen voor iets persoonlijkers.
Het goede nieuws? Digitale productiemodellen maken zeer kleine oplagen en enkele edities economisch rendabel, waardoor er interessante nieuwe inkomstenstromen ontstaan door verkoop met hoge marges. Van beperkte oplagen en vroege-vogelacties tot meer aangepaste content, zoals verfraaide of gepersonaliseerde edities, of content die speciaal voor micro-community's is samengesteld.
Als uitgevers in de toekomst willen slagen, moeten ze klantenkennis inzetten om gerichte producten op de markt te brengen die de ervaring van lezers verrijken. En er is een enorme, onbenutte kans om exclusieve, intelligente content aan te bieden aan individuele personen binnen nichecommunity's. Waar wacht u nog op? Hoogste tijd om persoonlijk te worden!