ARTICLE

De zee in de spotlights: tips en technieken voor zeefotografie

A black-and-white image of a wave during a storm, with spray coming off the top of the wave.
Zeefotograaf Rachael Talibart gaf deze foto van een enorme stormgolf de naam Medusa. Rachael fotografeert de zee het liefst bij onstuimig weer, omdat ze de dramatische vormen van het water mooi vindt. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 160mm, 1/1000 sec, f/9 en ISO200. © Rachael Talibart

De kracht en de schoonheid van de oceaan vertalen naar een foto is een levenslange missie voor veel fotografen die zijn betoverd door de mysterie van de zee. Zeefotografie is niet alleen een eindeloze creatieve uitdaging, maar ook een manier om het belang en de kwetsbaarheid van onze oceanen en het zeeleven vast te leggen.

Hier delen topprofessionals hun verschillende benaderingen van zeefotografie, van dramatische stormachtige zeegezichten en abstracte portretten van de kust tot onderwaterfotografie en split-level onderwaterfotografie. Bovendien vertellen ze over hun favoriete methoden en aanbevelingen.

A black and white image of a wave during a storm.
Door de Canon EOS 5DS R met 50,6 Megapixel, waarmee je tot 5 fps kunt fotograferen, te combineren met een telezoomobjectief met snel diafragma, kon Rachael foto's maken met opmerkelijke helderheid en details, zelfs bij weinig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 200mm, 1/1000 sec, f/10 en ISO400. © Rachael Talibart

1. Leg dramatische stormachtige golven vast met teleobjectieven

Kunstfotografe Rachael Talibart werd geïnspireerd door haar fascinatie voor stormachtige zeeën en maakte fantastische opnamen die kijkers naar het midden van de oceaan vervoeren. Mensen zijn vaak verbaasd als ze horen dat Sirens, haar veelgeprezen serie stormgolffoto's, vanuit de kust van Newhaven in het Verenigd Koninkrijk is gemaakt met haar Canon EOS 5DS R met Canon-zoomobjectieven. "Vrijwel elke foto is uit de hand gemaakt met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, meestal terwijl ik op het strand lag of hurkte, wat mensen vaak verbaast omdat ze denken dat ik de foto vanaf zee heb gemaakt," legt ze uit.

"Ik maak deze foto's alleen tijdens grote stormen, omdat ik de golven nodig heb om grote vormen te maken. Ik heb harde wind en een hoog getij nodig. Je kunt niet de zee in gaan tijdens een storm met windkracht 10, maar met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief kun je toch vrij dichtbij komen. Ik heb langere zoomobjectieven, maar die zijn moeilijker stabiel te houden als je door de wind door elkaar wordt geschud. Dat gebeurt niet met de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, omdat deze relatief compact is voor een lang objectief."

Fotograferen onder dergelijke stormachtige omstandigheden kan een uitdaging zijn, maar door een objectief dat bestand is tegen omstandigheden met weinig licht te combineren met de weerbestendige bedieningselementen van de Canon EOS 5DS R, sluitertijden van ongeveer 1/1000 in te stellen en opnamen te maken in de supersnelle modus voor continue opnamen, wist Rachael krachtige, woeste golven in de lucht te isoleren.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Ik maak continue opnamen met hoge snelheid en veel bursts, soms wel zes uur lang. Ik heb waarschijnlijk een sluitertelling die je van een natuurfotograaf verwacht in plaats van van een landschapsfotograaf," legt Rachael uit. "Maar mijn camera is krachtig, betrouwbaar en levert beelden met een hoge resolutie. Mijn grootste markt is in de VS en ze houden daar van grote afdrukken – tot wel 180 cm breed."

Rachael zegt dat het kiezen van een camera met weerbestendige afdichting en een objectiefkap essentieel is voor het fotograferen van stormachtige zeeën. "Zelfs als het niet regent, is het water net als regen op stormachtige dagen," legt ze uit. "Zonder objectiefkap moet je voortdurend water van je objectief vegen, dus dat is een heel belangrijke functie. Een van de dingen die ik geweldig vind aan de objectieven uit de L-serie van Canon is dat er een objectiefkap wordt meegeleverd.

"Ik veeg de camera en het objectief altijd schoon, waarbij ik let op metalen onderdelen zoals de flitsschoen," zegt Rachael. "Het kan erg handig zijn, vooral als er zand in het spel is, om een zachte borstel te gebruiken om achter alle keuzewielen te vegen."

An abstract shot of a beach scene, the colours blurred.
Dit opvallende abstracte beeld is gemaakt met een combinatie van pannen en lange sluitertijden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 371mm, 0,3 sec, f/22 en ISO100. © Carla Regler
An abstract shot of a beach scene, with blurred mountains in the background.
Carla maakte panopnamen met een lange sluitertijd over de bergen om deze foto op het eiland Harris te maken. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 70mm, 0,4 sec, f/14 en ISO50. © Carla Regler
Six sperm whales surfacing for air, as freediver Guillaume Néry swims beneath them.

Sprong in het diepe: freediven in de oceaan

Het verhaal achter de adembenemende foto's van onderwaterfotograaf Franck Seguin met als onderwerp freediver Guillaume Néry die tussen de walvissen zwemt.

2. Probeer te pannen om beweging na te bootsen

De bekroonde landschaps- en zeefotograaf Carla Regler heeft een carrière opgebouwd door professionele fotoafdrukken te verkopen die zijn gemaakt in de kuststad Porthleven, Cornwall, het Verenigd Koninkrijk, waar ze voorheen woonde, en de Buiten-Hebriden, waar ze nu woont.

Carla, die meestal met een Canon EOS 5D Mark IV fotografeert, zegt dat haar populairste foto's van de golven de foto's zijn die tegen de klokkentoren van Porthleven slaan, maar ze probeert ook graag nieuwe technieken en staat bekend om haar fantasierijke, abstracte werken en haar experimentele pantechnieken. "Ik ben dol op de snelle actie van krachtige golven, maar tegelijkertijd houd ik ervan om naar het water te kijken voordat ik de slow-motion-effecten toepas," zegt ze.

De meer etherische foto's van Carla combineren vaak leuke, experimentele pantechnieken met lange sluitertijden. "Voor een rechte horizon draai ik snel van links naar rechts en richt ik de camera zo veel mogelijk op de horizon. Ik stel een sluitervertraging van twee seconden in, zodat de camera niet omhoog en omlaag beweegt als ik de sluiter indruk.

"Soms pan ik met meer bewuste bewegingen, waarbij ik bergen in de verte en de golven op de voorgrond gebruik om structuur en kruislingse waterbewegingen te creëren. Ik beweeg de camera met de golven van links naar rechts en omhoog en omlaag over de bergkammen."

Carla zegt dat haar Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief haar grote favoriet is en haar in staat stelt om vanaf een veilige afstand op wilde golven te focussen. "Het is mijn 'go-to'-objectief: ik gebruik het regelmatig. En ik kan het koppelen met de Canon Extender EF 1.4x III, die het verandert in een 560mm-objectief en me net dat beetje extra bereik geeft."

An underwater shot of a diver swimming through a cave of stalagmites and stalactites.
Robert Marc Lehmann gebruikt stroboscooplampen die zo ver mogelijk van de camera zijn geplaatst om deeltjes in het troebele water van de zijkant te verlichten en hun impact op de opname te verminderen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 11mm, 1/50 sec, f/8 en ISO1250. © Robert Marc Lehmann

3. Gebruik licht onder water op intelligente wijze

Natuurfotograaf en filmmaker Robert Marc Lehmann duikt al meer dan 10 jaar en heeft ervaring als maritiem bioloog. Hij wordt niet zozeer gedreven door het verlangen om prachtige foto's te maken, maar meer door het verlangen om de aandacht te vestigen op de wezens van de zeewereld.

Robert, die in 2015 werd uitgeroepen tot fotograaf van het jaar van National Geographic, zegt dat zelfs donkere, troebele wateren met een kleinschaliger zeeleven tot opvallende foto's kunnen leiden. Dit is met name het geval bij intelligent gebruik van stroboscoopverlichting, wat kan helpen terugstrooiing te voorkomen – deeltjes in het water die door de flitser van de camera worden verlicht.

"De belangrijkste factor is om onderwater te verlichten," legt hij uit. "In het gebied waar ik woon en fotografeer, duik ik 95% van de tijd in heel troebel water met sediment, waardoor de stroboscooptechniek erg belangrijk is. Je moet de stroboscopen zo ver mogelijk van de camera plaatsen, onder een hoek van 30 tot 40 graden, zodat ze de deeltjes vanaf de zijkant raken, in plaats van ze vanaf de voorzijde te verlichten."

Robert gebruikt een Canon EOS-1D X Mark III met een onderwaterbehuizing en stroboscooplampen, naast een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM- en Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief. Met deze brede objectieven kan hij vanuit de onderwateromgevingen zoveel mogelijk licht opnemen en die allesomvattende perspectieven bereiken. In combinatie met de verbeterde ISO-mogelijkheden van de Canon EOS-1D X Mark III (tot ISO 102400, uitbreidbaar tot 819200), kan hij uitdagende omgevingen, zoals donkere onderwatergrotten, toch verlichten.

A split-level image of a blue shark swimming under the water, and the clouds in the sky above it.
Deze split-level opname van een blauwe haai was een van de lastigste foto's die Robert heeft gemaakt. Hij moest er zeker van zijn dat er geen water op de onderwaterbehuizing zat dat de uiteindelijke foto onscherp zou maken. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV), ingesteld op 15mm, 1/160 sec, f/7.1 en ISO320. © Robert Marc Lehmann

4. Ga de uitdaging aan voor split-level opnamen

Snel bewegende onderwerpen onder water, zoals haaien en dolfijnen, maken de scherpe automatische scherpstelling en de functies voor continue opnamen met 20 fps van de Canon EOS-1D X Mark III essentieel voor Robert. Maar het zijn iconische split-level opnamen die het moeilijkst te perfectioneren zijn.

"Je wilt dat de niveaus gelijkmatig worden gesplitst, en de stroboscopen moeten worden verlicht met het rif of het dier op de voorgrond. Het is erg moeilijk om alles scherp te houden, dus een heel klein diafragma zoals f/22 is de juiste keuze.

"Het moeilijkste is om water uit de grote glazen ronde kap van de onderwaterbehuizing te verwijderen. Je moet de camera op de ronde kap plaatsen, hem in het water zetten en dan het water laten weglopen. Vervolgens heb je minder dan 1,5 seconde lang een duidelijk beeld om de sluiter in te drukken."

Geschreven door Lorna Dockerill


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan