Nollywood-filmmaker Daniel Ehimen startte zijn carrière in de geluidsproductie voor live-evenementen, maar realiseerde zich dat 'het salaris dat hij kreeg voor het sjouwen met de grote aantallen luidsprekers die nodig waren om een stadion van geluid te voorzien, niet paste bij het werk dat hij verzette'. Hij perfectioneerde zijn oog voor composities in de fashionfotografie, voordat hij tijdens een mentorschapsprogramma de ins en outs van het filmen leerde. © Daniel Ehimen
Er gaat veel geld om in de Nigeriaanse filmindustrie. Volgens een rapport van het UNESCO Institute for Statistics waren ontwikkelingslanden verantwoordelijk voor 59% van de wereldwijde filmproducties in 2015, een ontwikkeling waarbij de bloeiende filmindustrie in Nigeria een belangrijke rol speelde. In 2010 werden er in één jaar 1074 films gemaakt, wat de Nigeriaanse filmindustrie tot een van de productiefste ter wereld maakt. Het is niet voor niets dat de industrie bekendstaat als Nollywood — na Bollywood een goede tweede in het aantal films dat wordt geproduceerd.
Maar wat zit er achter dit succes? Hoe houden filmmakers in Nigeria dit zeer hoge productietempo vol? En wat betekent de term Nollywood eigenlijk voor de mensen die in deze industrie werken?
"Ik zou het omschrijven als een collectief bewustzijn", zegt Daniel Ehimen, een regisseur en cinematograaf die films, reclames en documentaires maakt. "In Hollywood of Bollywood heb je een structuur met veel specialisaties, verschillende beroepsverenigingen, vakbonden en regelgeving. Wij hebben dat niet. In Nollywood moet je meerdere petten op hebben."