Irene Baqué's korte film, die gemaakt is met hulp van de Canon Video Grant, volgt 14 gepensioneerde sekswerkers die in Casa Xochiquetzal in Mexico-Stad wonen. In deze scène dragen sommige vrouwen schoonheidsmaskers terwijl ze een schoonheidsbehandeling ondergaan. "Wanneer ze samen waren, voerden ze onderling gesprekken en was de filmstijl meer observerend", zegt Irene. © Irene Baqué
Maar heel weinig mensen leggen zich toe op het maken van documentaires om er rijk of beroemd mee te worden. Een documentairemaker is gedreven om verhalen aan het licht te brengen die ertoe doen en deze te delen met de wereld. Er is een groeiend publiek voor documentaires, waaronder non-fictieseries die hun weg vinden naar streamingplatforms waar ze probleemloos kunnen concurreren met de belangrijkste blockbusters om de beste kijkcijfers. Maar niemand bereikt dat punt zomaar.
De Canon Video Grant – Short Film Documentary die in 2020 werd geïntroduceerd, geeft opkomende internationale fotojournalisten en videografen een goede start in de vorm van een beurs die bestaat uit een geldbedrag en een lening van Canon-uitrusting voor het maken van een korte film over een sociaal, economisch, politiek of cultureel onderwerp. Hier praten Michaël Zumstein, Camille Millerand en Irene Baqué, drie eerdere ontvangers van de beurs, over hun ervaringen met het financieren en realiseren van hun projecten.