ARTIKEL

Het objectief dat absoluut onmisbaar is: Sophie Darlington over haar werk als wildlifecinematograaf met een Canon CN20x50-objectief

Sophie Darlington films penguins in Antartica with Canon lenses.
Cinematograaf Sophie Darlington is de wereld rondgetrokken om wilde dieren te filmen. Onlangs was ze op Antarctica om de pinguïns te filmen voor de film Penguins voor Disneynature. © Disneynature

"Ik ben eigenlijk door toeval wildlifecinematograaf geworden, maar ik was altijd al geïntrigeerd geweest door licht. Als ik zie dat het licht op iets schijnt, moet ik het gewoon vastleggen.” Sophie Darlington is een cinematograaf met een instinct dat even sterk is als de objecten die ze vastlegt.

Ze heeft een BAFTA gewonnen voor haar films over wilde dieren en speelt een toonaangevende rol in de markt. Soms is ze maanden op reis voor een project. Ze geeft inzicht in de grotendeels onzichtbare momenten van de natuur en besteedt hier de welverdiende aandacht aan. Daarnaast kaart ze haar zorgen over milieukwesties aan.

Haar aanpak is zowel praktisch, "snel, goed glas is belangrijk", als artistiek waarbij "de alchemie van licht en natuur samenkomt" om haar filmische beelden te maken. "Met schoonheid kun je het anderen echt laten voelen", aldus Sophie. En in een moderne wereld waarin de natuur een ondergeschikte rol speelt, gaat het haar erom om het publiek een kijkje te geven in de wereld van de dieren die ze vastlegt met haar camera.

 

Deze audio is alleen beschikbaar in het Engels.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"In eerste instantie wilde ik vooral wilde dieren vastleggen", licht ze toe tijdens een pauze in haar thuisstad Londen. "Ik wil best filmen in de wereld van het leven van alledag, maar het zou toch fantastisch zijn als ik het verschil kon maken? Zou het niet geweldig zijn om mensen te inspireren? Dat zou een geweldig resultaat zijn." Met een verontschuldigende blik gaat ze verder: "Dat klinkt echt te gek, vind je niet? Maar dat is zoals het voelt voor mij.”

In haar late tienerjaren werkte en leefde Sophie in Tanzania, waar ze een filmcrew van de BBC ontmoette die haar deed beseffen wat ze echt wilde en de start van haar carrière betekende. "Zij waren die me zeiden dat ik naar de filmacademie moest gaan" zegt ze, maar dat deed ze uiteindelijk niet. In plaats daarvan kreeg ze een baan als kampmanager voor Hugo van Lawick, die was getrouwd met de baanbrekende primatoloog Jane Goodall. Hugo filmde haar voor National Geographic. In de loop der jaren leerde Sophie hoe ze in de Serengeti kon filmen.

Voor de film Penguins voor Disneynature, een verhaal over een Adéliepinguïn met de naam Steve, dat zich afspeelt in de Antarctische lente, en een andere serie over leeuwen in de Masai Mara, heeft ze lovende kritieken gekregen en ze geeft ons een inzicht in haar carrière, apparatuur en doelen. Het is geen pad dat kan worden gekopieerd, maar wel een pad dat inspireert.

Leeuwen zijn een van je specialiteiten. Kun je ons daar iets over vertellen?

"Ja. Ik heb leeuwen in heel Afrika en Oost-Afrika gefilmd en ze fascineren me. Maar ik heb altijd het gevoel gehad dat er een film over leeuwen moest worden gemaakt die een andere kijk zou geven, niet over jagen en doden, maar over de familieband tussen leeuwen. Veel natuurprogramma's tonen opeenvolgende beelden. Je hebt misschien wel zes minuten van een gebeurtenis vastgelegd, maar wat je echt wilt, is een bepaald gedrag laten zien. Je zou ook een tijdje een leeuwenfamilie kunnen volgen om te zien wat er gebeurt."

Maakt deze benadering het lastig om het juiste materiaal te kunnen schieten?

“De natuur volgt geen script, maar in de Masai Mara hebben we het meest hartverscheurende verhaal weten vast te leggen: een heel echt en bijzonder relevant verhaal en een verhaal dat echt verteld moest worden, namelijk over vergiftiging. We zijn er enorm trots op, want de boodschap die we brachten was immens, namelijk dat er in heel Afrika nog maar zo'n 20.000 leeuwen leven en slechts 2000 in Kenia. Echt schokkend.”

Het is financieel riskant om een lange tijd slechts één dierenfamilile te filmen. Wat is het voordeel van deze benadering?

"Ik denk dat het gaat om het vermogen om erin te duiken en een dier echt te ervaren en te begrijpen. Als je een natuurdocumentaire maakt, is tijd een essentiële factor, maar het is minstens zo belangrijk dat je over de juiste apparatuur beschikt om het verhaal te kunnen vertellen. Als je er een jaar voor uittrekt en in dat jaar slechts tien minuten van het gedrag van de dieren kunt vastleggen, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je de juiste apparatuur hebt om dat te doen."

Two penguin chicks in Antartica.
Sophie kan een lange tijd een dierenfamilie filmen, maar ze moet er wel klaar voor zijn om de actie vast te leggen terwijl deze plaatsvindt. Dat betekent dat ze op haar apparatuur moet kunnen vertrouwen. "We gebruiken allemaal hetzelfde glas, omdat Canon als enige een ultrazoom heeft ontwikkeld die goed is voor het vastleggen van wilde dieren", aldus Sophie. © Disneynature

Variëren de technische overwegingen sterk per locatie en per opname?

"Vrijwel elke wildlifeopname heeft precies dezelfde beperkingen, namelijk dat er één moment is dat je moet vastleggen en waarvoor één objectief gewoon niet voldoende is. Je kunt geen opnamen op middellange afstand maken, die komen er eigenlijk nooit goed uit. Je hebt verschillende opnameformaten nodig: de ogen, de poten, de snavel, de veren... maar je moet ook het totaalplaatje zien vast te leggen. Daarom gebruiken we altijd ultrazoomlenzen. Ik heb daarom een lang objectief."

Heb je het dan over een speciaal objectief?

"De Canon CN20x50 is de enige keuze voor mij. We gebruiken vrijwel allemaal verschillende camera's, maar we gebruiken allemaal hetzelfde glas omdat Canon als enige een ultrazoom biedt om wildlife goed vast te leggen."

Je wordt vooral geroemd om je scherptediepte. Heeft dat altijd een rol gespeeld in je esthetiek?

"Voor mij is het heel belangrijk dat je weet wat je ziet als je wilde dieren observeert. Je kunt deze epische scènes hebben en je helemaal verliezen in de details. Ik begon met het opnemen van super 16 en 35 en het draait allemaal om je F-stop of T-stop. Als je NDS gebruikt, krijg je een kleine scherptediepte. Als je snelheid wilt vastleggen, heb je meestal al het licht nodig dat je kunt krijgen, waardoor je een kleine scherptediepte krijgt. Alles in de natuur wijst erop en nadat ik aan een paar films hebt gewerkt, weet ik precies wat goed is. Als ik naar het oog van een dier kijk, dat haarscherp in beeld is terwijl de rest vaag is, dat is gewoon een geweldig moment. Daar kan niets tegenop."

A close-up of a seal in Antartica.
Sophie zegt dat ze een bioscoopgevoel wil bereiken met haar camerawerk. “Als ik naar het oog van een dier kijk, dat haarscherp in beeld is terwijl de rest vaag is, dat is gewoon een geweldig moment." © Disneynature
A boxer and trainer are lit from above by a shaft of light as they sit in a dim gym being filmed by a camera crew using a Canon EOS C700 FF.

Winnares van Sundance Nancy Schreiber over het filmen van A Dishful of Dollars met de Canon EOS C700 FF

Cinematograaf Nancy Schreiber testte de full-frame cinecamera van Canon tijdens een uitdagende shoot. Dit is haar oordeel.

Hoe is het om te werken met het CN20x50-objectief bij zo min mogelijk scherpstelvlakken?

"Ik had geen idee dat er zoiets als een focustrekker was totdat er een IMAX-crew in de Serengeti kwam. Ik keek naar de fotograaf die de cijfers op een objectief gebruikte om scherp te stellen, dat had ik werkelijk nog nooit gedaan! Het draait allemaal om het gevoel: het is allemaal heel eenvoudig als een dier heel rustig op je af komt lopen. Je leert je objectief als het ware kennen. Maar als je een vogel op het water wilt vastleggen, weet je niet of hij vooruit of achteruit gaat en dat kan soms heel lastig zijn.

"De CN20x50 is echt geweldig. Dit objectief kan namelijk 180 graden draaien. Dus als je wilt focussen op een cheeta die rent, moet je de cilinder draaien. Ik zou waarschijnlijk proberen om f/11 te krijgen, maar soms maak je opnamen met een snelheid van 90 frames per seconde en krijg je daarvoor gewoon niet de kans.

"Ik heb geen volgfocus, ik doe het liever handmatig. Je wilt zo min mogelijk trilling door ademhaling en met de CN20x50 verlies je geen scherpte, zelfs wanneer je de 1,5x-extender gebruikt. Het beeld is nog altijd even scherp zonder chromatische aberratie. In vergelijking met alle andere objectieven die ik heb gebruikt, levert de CN20x50 de beeldkwaliteit die 4K vereist."

Je compositie is zo consistent mooi, perfect gepositioneerd, maar aan het einde van je brandpuntsbereik is er nog maar zo weinig marge voor beweging...

"Ik kan er niet tegen als er iets in beeld komt dat je niet wilt filmen, maar dat gebeurt natuurlijk altijd in de natuur. Tijdens het filmen van Penguins voor Disney was er altijd wel één pinguïn die niet meewerkte, dat was zo frustrerend! Had je net de mooiste compositie, liep er ineens een pinguïn door het beeld heen! Framing is hierbij erg belangrijk.

"Mijn linkeroog is dominant en als ik mijn linkeroog niet kan gebruiken, omdat ik er vier uur lang doorheen heb getuurd en mijn oog begint te trillen (wat voor ons allemaal gebeurt), gebruik ik mijn rechteroog... maar ik kan niet instinctief filmen met mijn rechteroog zoals met mijn linker.”

Komt dat vaak voor?

"Misschien praten mensen er niet over... Ik heb ooit met een camera-assistent gewerkt en hij had foto's gemaakt die geweldig waren, maar niet exemplarisch. We hebben een test uitgevoerd om te ontdekken welk oog dominant was. Hij zei: “Ik heb met mijn rechteroog foto's gemaakt, maar het is duidelijk dat dit niet mijn dominante oog is." Hierna heeft hij alleen maar fantastische foto's gemaakt, gewoon door van oog te wisselen. Dus een wijze les: test welk oog voor jou dominant is. En wie weet wat het kan opleveren.”

Sophie Darlington films penguins in Antartica with Canon lenses.
Sophie raadt beginnende fotografen aan om ervoor te zorgen dat ze filmen met hun dominante oog. “Ik kan met mijn rechteroog niet zo goed instinctief filmen als met mijn linkeroog". © Disneynature

Wat is jouw mening over de ethische dilemma's waar de filmindustrie mee te maken heeft?

"De natuur doet wat de natuur doet en we zijn er niet om in te grijpen, we zijn er om het waarheidsgetrouw te registreren. Ik vind het leuk om te filmen met een lang objectief omdat je door de afstand weet dat je het gedrag van de dieren niet beïnvloedt. Ik heb hartverscheurende taferelen meegemaakt. Ik zag eens hoe een cheetavrouwtje door een grantgazelle werd aangevallen. Ze stierf. Twee dagen later stierven haar jongen ook.”

Kun je je emoties loslaten tijdens je werk in de natuur?

"Ik laat weleens een traantje, maar ik word vooral emotioneel uit frustratie en woede op mensen. Ik kan niet geloven dat mensen zoveel geld betalen om naar dieren te gaan kijken en de dieren vervolgens compleet negeren. Ik denk dat telefoons daar ook een rol in spelen. Misschien zijn wij hier ook een beetje verantwoordelijk voor omdat we in de luxepositie zitten om te filmen met fantastische objectieven waarmee je midden in de dierenwereld treedt. Mensen die met hun telefoon filmen, willen ook graag die mooie opname maken en de enige manier waarop dat lukt, is door alle regels van het park te overtreden of het welzijn van het dier te negeren."

In de gedeelten achter de schermen van de natuurprogramma's die nu worden uitgezonden kan de industrie sommige van deze frustraties aankaarten. Ook krijgt de kijker zo een goed idee van de uitdagende stof- of weersomstandigheden waarin we soms werken.

"Het filmen van wilde dieren gebeurt niet in cosmetische omgevingen. Het gebeurt in ongelooflijk uitdagende en ruwe omgevingen. Je staat bij de zee, je filmt op een strand met wind, dus er is zand, er is zee, er is zout, er is stof, er is modder, er zijn hobbels en kuilen. Je houdt je statief boven je hoofd en je rent een stukje. Je wilt gewoon de juiste opname maken. Hierbij denk je niet echt na over je uitrusting. De uitrusting wordt enorm op de proef gesteld."

Sophie Darlington sits on the ice with her back to the camera while filming penguins in Antartica.
Sophie maakt vaak opnamen onder extreme omstandigheden, dus ze heeft apparatuur nodig waarop ze kan vertrouwen. "Het filmen van wilde dieren gebeurt niet in cosmetische omgevingen. De situatie is vaak uitdagend en zwaar." © Disneynature
A cluster of penguins captured by Sophie Darlington in Antarctica.
“Je wilt gewoon de juiste opname maken. Hierbij denk je niet echt na over je uitrusting. De uitrusting wordt enorm op de proef gesteld”, aldus Sophie. © Disneynature

Ik heb in een interview gelezen dat je zei dat het helpt om lang te zijn als vrouwelijke cinematograaf.

"Ik ben lang en dat is soms een echte belemmering bij het filmen omdat je vaak lang gebukt moet zitten. Ik kan je vertellen dat lang zijn echt niet in je voordeel werkt. Ik denk dat ik dat een beetje te lichtvoetig heb gezegd toen, net zoals ik heb gezegd dat het enige voordeel dat mannen boven vrouwen hebben, het feit is dat ze een baard kunnen laten groeien tegen de kou. Ik doe er lacherig over, maar het is een serieus onderwerp. Er moeten meer vrouwen zijn die doen wat ik doe en er zijn een aantal zeer getalenteerde vrouwen, zoals Justine Evans, Sue Gibson en Julie Monière. En er komen nog veel meer talenten aan. En hoe meer mensen gewend raken aan iemand als ik, hoe normaler ze het gaan vinden."

Heb je ooit last gehad van seksisme toen je net begon?

"Ik heb nooit gedacht dat ik beter geen wildlife DoP kon worden. Volgens mij maakte het Hugo in die tijd niets uit dat ik een vrouw was. Hij wilde alleen maar zien dat ik passie en een oog had voor wat ik deed en hij vond dat ik beide had. Ik heb vrouwen gezien die zoveel spullen dragen, zo niet meer, dan de mannen tijdens de opnamen. Als je geïnteresseerd en gepassioneerd bent, moet het niets uitmaken of je man of vrouw bent."

Dus wat is je advies voor vrouwen en mannen die de wereld van de wildlifefilms proberen te betreden?

“Elke dag krijg ik e-mails van mensen die vragen hoe ik in dit werk terecht ben gekomen. Kun je doen wat ik deed? Het antwoord is nee, want ik heb mijn eigen pad gelopen. Maar deze wereld is wel veel toegankelijker geworden doordat je nu video's kunt filmen, bewerken en delen en zo je verhaal kunt vertellen. En je hoeft geen bakken met geld uit te geven om goede opnamen te maken. De CN20x50 is zijn geld waard, maar als je een Canon EOS 5D Mark IV hebt, kun je pas echt achterover leunen. Dat is een geweldige camera om te filmen met een 70-200 mm-objectief of met elk ander objectief. Het geheim is het verhaal, want daar komt het uiteindelijk altijd op neer. Mijn advies zou zijn om er gewoon op uit te gaan, je vertelt je verhaal door echt in de natuur te zijn, niet door thuis YouTube-filmpjes te kijken. Dat gaat niet werken."

Geschreven door Emma-Lily Pendleton


De uitrusting van Sophie Darlington

De onmisbare uitrusting voor het filmen van wildlife

Sophie Darlington crouches in the snow with a Canon lens on a camera in front of a colony of penguins.

Objectief

Canon CN20x50 IAS H E1/P1

De CN20x50 IAS H E1/P1 is een CINE-SERVO-ultrateleobjectief met verbluffende 4K-prestaties, 20x zoom en een ingebouwde 1,5x-extender voor een ongeëvenaarde brandpuntsafstand van 50-1000 mm (75-1500 mm met extender). "Zelfs als je de 1,5x-extender gebruikt, is het beeld nog steeds haarscherp", vertelt Sophie. “De CN20x50 levert de beeldkwaliteit die 4K vereist.”

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan