"Ik ben gewend om actiefoto's te maken, dus ik wilde proberen om deze actie in een schilderij vast te leggen", zegt hij. "In sportfotografie kun je de perfecte foto niet plannen, je moet altijd reageren. Dat vind ik heel interessant. Op dezelfde manier kun je plannen wat je wilt schilderen of je kunt een beeld samenstellen, maar er komt altijd een bepaalde onzekerheid bij kijken. Helemaal als je met verf gaat spetteren."
Voordat hij zijn kunsten uitvoerde voor een livepubliek, testte Robert zijn spetterverf-concept thuis. "Ik had bijna mijn hele woonkamer afgedekt en gebruikte soepblikken - als een soort eerbetoon aan Andy Warhol - als statief voor het lichtscherm", zegt hij. Hij verdunde de acrylverf om spetters te creëren met de consistentie van melk, die samen grote lijnen en druppels vormden.
"Eerst stel ik mezelf de vraag: waar moeten de spetters verf terechtkomen? Daar zet ik het lichtscherm neer en dan richt ik daar de verf op. Het lichtscherm is verbonden met de camera en als de verf het scherm raakt, worden de camera en de flitser op hetzelfde moment geactiveerd. Het bleek uiteindelijk een goede keuze om het eerst thuis te proberen, omdat ik wel zo'n tien pogingen nodig had om het lichtscherm en de camera correct in te stellen. Het ging een beetje met vallen en opstaan."