ARTICLE

Robert Lösch en de kunst van fotografie van verfspetters

Red and white paint being thrown through the air onto a grey sheet.
De Oostenrijkse kunstenaar en sportfotograaf Robert Lösch ontwikkelde een eigen live-actionpainting-techniek met verfspetters voor een livedemonstratie met Canon tijdens een fotografieshow in Salzburg, Oostenrijk. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/5.6 en ISO400. © Robert Lösch

De Oostenrijkse fotograaf Robert Lösch ontdekte een nieuwe manier om zijn artistieke talenten te uiten toen hij zijn lens richtte op zijn eigen op Jackson Pollock geïnspireerde spetterschilderijen, en besloot een unieke fotoserie van live-actionpainting te maken. De foto's, gemaakt met een Canon EOS R, tilt-shiftobjectieven van Canon, acrylverf en een vleugje creatieve flair, zijn op zichzelf staande kunstwerken.

"Ik wilde interessante schilderijen maken, maar ik wilde ook het creatieve proces analyseren, documenteren en beschrijven", aldus Robert, die vooral bekendstaat als motorsportfotograaf. "Mijn keuze voor deze techniek in plaats van waterdruppelfotografie was niet ingegeven door de behoefte aan een schilderij. Ik koos voor deze techniek omdat de twee uiteindelijke afbeeldingen - het schilderij en de foto - een eenheid vormen die laten zien hoe we ruimte en tijd interpreteren."

A Canon EOS R on a tripod is directed at a paint-splatter canvas on the floor. The room is covered in plastic sheeting.
Robert oefende zijn techniek thuis voordat hij zijn kunsten vertoonde voor een livepubliek. Hij gooide verf tegen een lichtscherm om de camera en de flitser te activeren. © Robert Lösch
A canvas on the floor covered in splatters of red, black and white paint.
Roberts eerste poging tot live-actionpainting met verfspetters. Hij oefende met verschillende oppervlakken om zijn verftechniek te perfectioneren, bijvoorbeeld een vlak doek en een stapel kleine houten blokken. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/4.5 en ISO800. © Robert Lösch

Een concept geïnspireerd op actie

Toen Robert werd benaderd door Canon om een lezing te houden voor professionele fotografen van de Fotografen Clubbing Salzburg in 2019, besloot hij zijn passie voor schilderen en actiefotografie te combineren met een concept dat hij 'livefotografie van actionpainting met verfspetters' noemt.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Ik ben gewend om actiefoto's te maken, dus ik wilde proberen om deze actie in een schilderij vast te leggen", zegt hij. "In sportfotografie kun je de perfecte foto niet plannen, je moet altijd reageren. Dat vind ik heel interessant. Op dezelfde manier kun je plannen wat je wilt schilderen of je kunt een beeld samenstellen, maar er komt altijd een bepaalde onzekerheid bij kijken. Helemaal als je met verf gaat spetteren."

Voordat hij zijn kunsten uitvoerde voor een livepubliek, testte Robert zijn spetterverf-concept thuis. "Ik had bijna mijn hele woonkamer afgedekt en gebruikte soepblikken - als een soort eerbetoon aan Andy Warhol - als statief voor het lichtscherm", zegt hij. Hij verdunde de acrylverf om spetters te creëren met de consistentie van melk, die samen grote lijnen en druppels vormden.

"Eerst stel ik mezelf de vraag: waar moeten de spetters verf terechtkomen? Daar zet ik het lichtscherm neer en dan richt ik daar de verf op. Het lichtscherm is verbonden met de camera en als de verf het scherm raakt, worden de camera en de flitser op hetzelfde moment geactiveerd. Het bleek uiteindelijk een goede keuze om het eerst thuis te proberen, omdat ik wel zo'n tien pogingen nodig had om het lichtscherm en de camera correct in te stellen. Het ging een beetje met vallen en opstaan."

A splash of red paint is splattered with black and white paint.
Met de tilt-shiftobjectieven kon Robert een extra dimensie aan zijn afbeeldingen toevoegen. "Als ik het oppervlak niet vanuit een rechte hoek fotografeer, heb ik een zeer klein scherpstelgebied", legt Robert uit. "Dan komt het tilt-shiftobjectief van pas, omdat ik het brandpuntsvlak kan kantelen." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/9 en ISO100. © Robert Lösch
Photographer Robert Lösch with his Canon kit.
In deze techniek komen Roberts passie voor schilderen en actiefotografie samen. Als ervaren motorsportfotograaf wilde hij laten zien hoe belangrijk het is voor een fotograaf om snel te kunnen reageren op een situatie.
A selection of glass jars with red contents.

Drie opvallende manieren om Canon's tilt-shiftobjectieven te gebruiken

Tilt-shiftobjectieven zijn niet alleen geschikt voor architectuur of portretten. Drie fotografen laten zien hoe zij ze op creatieve wijze gebruiken in andere genres.

De juiste apparatuur voor de visie van een kunstenaar

Robert gebruikte Canon Speedlite-cameraflitsers en een Canon EOS R met twee tilt-shiftobjectieven – een Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro en een Canon TS-E 135mm f/4L Macro – logische keuzes voor een fotograaf die veertien jaar architectuur heeft gestudeerd. "Ik begon als architectuurfotograaf, dus toen werkte ik ook met tilt-shiftobjectieven", zegt hij. "Het leek me niet meer dan logisch dat tilt-shiftobjectieven veel meer zouden moeten kunnen dan alleen architectuurfotografie. Ik gebruikte ze voor video's en macro-opnamen, waarbij ik het objectief niet op de camera bevestigde maar het op enige afstand hield om bijzondere effecten te creëren. Ik zoek graag de grenzen op van de mogelijkheden van producten. Tilt-shiftobjectieven zijn altijd een optie voor mij – ik gebruik ze graag voor allerlei soorten fotografie, van portretten tot landschappen."

Tilt-shiftobjectieven voegen extra dynamiek toe aan Roberts werk. Zo kan hij spelen met de scherptediepte en een extra dimensie toevoegen aan zijn actiefoto's. "Bij het spetteren van verf op een vlak oppervlak, zoals een doek, kan ik nooit vanuit een rechte hoek fotograferen en alles scherp hebben", zegt hij. "Ik gebruik tilt-shiftobjectieven omdat ik de camera altijd vanuit verschillende hoeken op het doek richt. Op deze manier worden spetters dynamischer en wordt het beeld dieper en dimensionaler.

"De eerste keer dat ik verf spetterde op voorwerpen, gebruikte ik het Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief omdat ik heel dichtbij kan komen en alles in detail kan zien. Als ik met verf op een doek spetter, gebruik ik ook graag het Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief, of het Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief. De 45mm is ouder, maar bevalt me zeer goed."

Falling wooden blocks covered in red paint, with droplets flying through the air.
De combinatie van Canon Speedlite-cameraflitsers en snelle sluitersnelheden stelde Robert in staat om druppels verf vast te leggen voordat ze het oppervlak raakten. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D (nu opgevolgd door de Canon EOS 6D Mark II) en een Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/4 en ISO100 (plus twee Canon Speedlite 600EX II-RT-flitsers en een Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT). © Robert Lösch

Het EOS R System gebruiken

"Ik wist meteen welke camera ik zou kiezen", aldus Robert. "Er zijn veel camera's met draaibare schermen, maar het variangle scherm van de Canon EOS R heeft een hoge resolutie en een geweldig dynamisch bereik." Robert sluit zijn camera aan op een computer zodat hij op een monitor kan zien wat hij doet, maar hij kan dat scherm niet altijd zien wanneer hij het doek, het lichtscherm of het licht aanpast, of wanneer hij verf gooit. En op dat moment heeft hij het camerascherm nodig.

"De EOS Utility-software is uitermate geschikt voor 'tethered'-opnamen", legt hij uit. "Deze mogelijkheden vind ik echt geweldig, en ze komen in het bijzonder van pas bij het maken van foto's voor een livepubliek."

A tower of wooden blocks covered in dripping red, black and white paint.
De kleine houten blokken voegen perspectief en dynamiek toe aan de uiteindelijke afbeeldingen van Robert. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/4 en ISO100 (plus twee Canon Speedlite 600EX II-RT-flitsers en een Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT). © Robert Lösch

Met EOS Utility, inbegrepen in de software-installatie van je EOS-camera, kun je de camera op afstand vanaf je computer bedienen via een USB-kabel of Wi-Fi. "Dankzij de Wi-Fi-mogelijkheden kun je van plek wisselen en zit je niet vast op één positie met de camera. Zo kun je mensen veel meer laten zien", legt Robert uit. "Het leuke van de EOS Utility-software is dat je via de beveiligde verbinding met je computer mensen live kunt laten zien wat er op je scherm gebeurt. Je foto's worden direct overgebracht naar je computer zodat je kunt inzoomen en bepaalde belangrijke details kunt uitleggen. Dat is echt een heel groot voordeel."

Volgens Robert kan de Canon EOS R met behulp van de Canon-vattingadapter EF-EOS R ook moeiteloos worden gecombineerd met EF-objectieven. "Ik gebruik alle drie de Canon-adapters evenveel, maar het interessante aan de Canon Drop-In Filter vattingadapter EF-EOS R is dat je één filter voor al je EF- en EF-S-objectieven kunt gebruiken – zelfs voor een fisheye-objectief, waarbij je normaal geen filter kunt gebruiken. Dit is erg interessant voor architectuur- en landschapsfotografie waarbij mensen overdag altijd in je beeld lopen. Het is namelijk moeilijk om een ND-filter te gebruiken op het Canon TS-E 17mm f/1.4L-objectief, dus dan komt deze adapter zeer van pas."

Geschreven door Lorna Dockerill


De uitrusting van Robert Lösch

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

The Canon EOS R.

Camera

Canon EOS R

Full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers. "Ik wist meteen welke camera ik zou kiezen", aldus Robert. "Er zijn veel camera's met draaibare schermen, maar het variangle scherm van de Canon EOS R heeft een hoge resolutie en een geweldig dynamisch bereik."

Objectieven

Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro

Verfijn je visie met een uitstekend 90mm tilt-and-shift objectief met perspectiefcorrectie voor prachtige portretten en productafbeeldingen. "Tilt-shiftobjectieven zijn altijd een optie voor mij – ik gebruik ze graag voor allerlei soorten fotografie, van portretten tot landschappen", zegt Robert.

Accessoires

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan