ARTIKEL

Elizabeth Kreutz over het fotograferen van het denderende drama van een gevecht met Manny Pacquiao

Boxers Manny Pacquiao and Timothy Bradley punch each other in a boxing ring at the MGM Grand.
Manny Pacquiao (links) en Timothy Bradley in de clinch tijdens hun titelgevecht in de MGM Grand, Las Vegas (VS), op 9 april 2016. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. © Elizabeth Kreutz

In sportfotografie is het verschil tussen een goede en een geweldige foto terug te voeren op de juiste timing. Dat geldt zeker bij boksen, waar de actie razendsnel plaatsvindt. Hier onthult de Texaanse fotografe Elizabeth Kreutz hoe ze de spannendste momenten van een clash vastlegt en welke Canon-apparatuur ze gebruikt.

Een bokswedstrijd fotograferen is geen sinecure. "Je anticipeert op dat moment wanneer de kans op een meesterlijke foto zich aandient", zegt Elizabeth. "Je bent aan het wachten, je bent er helemaal klaar voor. Ik hou van de onvoorspelbaarheid. Ik heb gewoon een knoop in mijn maag en mijn hart bonkt de hele tijd in mijn keel. Ik moet er klaar voor zijn en snel bij zijn, want niemand wacht op mij."

"Er zijn momenten dat een seconde eerder behoorlijk verschilt van een seconde later. Daarom heb ik bij het fotograferen zo'n hoge burst-snelheid nodig."

Boxer Timothy Bradley protects his face from his opponent Manny Pacquiao at the MGM Grand.
Bokser Timothy Bradley onder vuur van zijn tegenstander Manny Pacquiao. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. © Elizabeth Kreutz
Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Haar twee Canon EOS-1D X-camera's voorzien in die behoefte. Ze werken bliksemsnel: de Canon EOS-1D X Mark II fotografeert tot 14 fps met volledige AF/AE-tracking en kan 16 fps halen in Live View. Met deze snelheden kan de camera een continue opnamereeks maken tot 170 ongecomprimeerde 14-bits RAW-beelden.

"Ik wil niets missen", zegt Elizabeth. "Ik maak heel veel foto's met de EOS-1D X, vooral bij de lichtere boksers, die heel snel zijn. Ik fotografeer er flink op los."

Ze heeft drie hoofdobjectieven bij zich: een ultragroothoek Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM, een snelle Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM en een krachtige telefoto Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Tijdens het gevecht gebruikt ze steeds hetzelfde objectief. De resulterende beelden zijn onthullend, krachtig en vol drama.

Boxer Manny Pacquiao skips in the training ring, looking in the mirror. We see his reflection, through the ring ropes.
Bokser Manny Pacquiao traint voor een spiegel in de Top Rank-boksschool, Las Vegas (VS), op 5 april 2016. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. © Elizabeth Kreutz

Elizabeths Canon EOS-1D X-camera's leveren haar nog een voordeel op voor haar documentairewerk: "prachtige hoge ISO", zoals zij het noemt. Dat is cruciaal, want ze fotografeert meestal zo onopvallend mogelijk zonder flitser tijdens de voorbereidingen achter de schermen en trainingssessies van de sporters. Zo krijgt ze natuurlijke foto's.

"Wanneer ik in de kleedkamers met het aanwezige licht werk, moet ik weten of mijn objectief wijd open is. Ik kan dan de ISO ophogen voor een sluitertijd waarbij ik geen bewegingsonscherpte krijg. Daar streef ik naar en zo vertel ik mijn verhalen."

"Ik doe dit al 16 jaar en durfde eigenlijk nooit hoger dan ISO 1600 te gaan", zegt ze. "Nu fotografeer ik met ISO 8000 - zonder zorgen, maar vol vertrouwen."

Boxer Timothy Bradley stands behind a screen in a hotel room as freezing cold air is blown around him.
Bokser Timothy Bradley herstelt in een cryotherapieruimte waar de temperatuur onder het vriespunt ligt. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief. © Elizabeth Kreutz

Toen de Canon EOS-1D X werd geïntroduceerd, had de camera een uitgebreid ISO-bereik tot 204800. De EOS-1D X Mark II gaat zelfs tot 409600. Elizabeth: "Op sommige momenten fotografeer ik wel met flitser als dat echt nodig is, maar anders liever niet. Ik denk dat ik 90% van de tijd zonder fotografeer."

De Canon EOS-1D X maakte veel indruk op Elizabeth toen ze er voor het eerst mee op pad ging. "Ik had daarvoor de Canon EOS-1D Mark IV, die me goed beviel. Maar toen ik mijn eerste gevecht in Madison Square Garden fotografeerde, gebruikte ik twee camera's: de EOS-1D Mark IV en voor het eerst ook de EOS-1D X. Ik zag bij het bewerken meteen welke foto's met de 1D X waren gemaakt door de levendigere kleuren bij de hoge ISO. Sindsdien heb ik elk gevecht alleen nog met een Canon EOS-1D X gefotografeerd."

Tot die tijd had Elizabeth nog nooit full-frame gefotografeerd. "Al mijn camera's hadden verkleinde sensoren. Toen ik op full-frame overging, wist ik dat ik nooit meer terug wilde. Ik fotografeer graag met groothoek voor dat documentairegevoel. Geweldig gewoon."

Boxer Timothy Bradley with trainer Teddy Atlas in the ring before the fight at the MGM Grand on 9 April 2016. Taken on a Canon EOS-1D X Mark II with a Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM lens. © Elizabeth Kreutz
Bokser Timothy Bradley met trainer Teddy Atlas in de ring vóór het gevecht in de MGM Grand op 9 april 2016. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief. © Elizabeth Kreutz

Haar werkwijze wordt bepaald door haar cliënten, vaak promotors van evenementen die niet alleen het gevecht zelf, maar ook de aanloop en nasleep op beeld willen vastleggen. Haar intieme beelden achter de schermen en unieke perspectief op het gevecht zelf komen op sociale media terecht. Ze dienen ook als marketingmateriaal voor toekomstige promoties. Ze paste deze methode toe bij de tweede clash tussen Manny Pacquiao en Timothy Bradley in april 2016 (Bradley had het eerste gevecht in 2012 op uiterst controversiële wijze gewonnen en dit was in de ogen van velen een gelegenheid om het vermeende onrecht van dat gevecht recht te zetten).

"Mijn opdracht voor dit gevecht was vooral om achter de schermen in de kleedkamers fotograferen", zegt ze. "Ik hoefde geen ad hoc foto's te maken en door te sturen. Ik maakte wat foto's achter de schermen in real-time voordat het gevecht begon en concentreerde me daarna op de actie tijdens het gevecht zelf. Ik hoefde mijn foto's niet meteen te versturen, daar hadden ze een andere fotograaf voor."

Boxer Manny Pacquiao bends forwards as Timothy Bradley raises an arm to punch him.
Boksers Tim Bradley en Manny Pacquiao gaan elkaar in de ring te lijf. Van onderen en in groothoek gefotografeerd. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief met 16 mm; 1/2500 sec, met f/4, ISO8000. © Elizabeth Kreutz

Ze had met de promotors afgesproken dat ze het gevecht en alles eromheen mocht vastleggen. Daarna zou ze de RAW-beelden op haar gemak in haar hotelkamer verwerken. Dat proces nam vijf uur in beslag.

Het was de eerste keer dat Elizabeth de EOS-1D X Mark II gebruikte. Dat heeft indruk op haar gemaakt, net zoals toen ze EOS-1D X voor het eerst ter hand nam. "Ik ben enthousiast om te zien wat ik ermee kan doen, vooral met mijn documentairestijl", zegt ze.

Raised on the shoulders of two men, boxer Manny Pacquiao celebrates his victory over Timothy Bradley.
Manny Pacquiao viert zijn overwinning op Timothy Bradley. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief. © Elizabeth Kreutz

"Ik kijk ernaar uit om de ISO nog verder op te schroeven en nog betere foto's te krijgen met hogere ISO's. Daar speel ik graag mee... Dat is belangrijk voor mij als fotografe die werkt in een documentairestijl."

Geschreven door Mark Alexander


De kit van Elizabeth Kreutz

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Elizabeth Kreutz stands in the middle of a road with two Canon cameras over her shoulders.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties.

Objectief

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Objectief

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Een krachtig telezoomobjectief met een duurzaam ontwerp, een 4-stops Image Stabilizer, ideaal voor handheld fotograferen in omstandigheden met weinig licht, en UD-lenselementen (Ultra-low Dispersion) voor hoog contrast en natuurlijke kleuren.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services