Action-Frits-Van-Eldik-Racing-Car

Het vinden van het juiste perspectief bij het fotograferen van autosport

Frits-van-Eldik

Al op jonge leeftijd besloot Frits zijn voorliefde voor auto's en fotografie te combineren en er zijn beroep van te maken. Frits begon zijn eigen bedrijf en fotografeerde zijn eerste Formule 1 Grand Prix in 1989. Tegen 1994 was hij als fotograaf aanwezig bij alle F1-races van het seizoen. Tegenwoordig fotografeert Frits alle soorten races, waaronder F1, Le Mans en Touring Car Racing

Frits, hoe lukt het je om de juiste hoek te kiezen?
Verder weg van de auto's? Ik snap dat de circuits vanaf een veilig punt gefotografeerd moeten worden, maar elke keer dat ik naar een circuit ga, staat er weer een nieuw hek en is de afstand groter. Bij de meeste races, oefenrondes en kwalificatierondes heb je weinig tijd om te fotograferen. Het kost meestal een uur om het gewenste resultaat te behalen.

Hoe bereid je je voor?
Ik ga er een paar dagen eerder naartoe en verken het circuit. Ik bepaal waar ik kan komen tijdens een race of sessie. Ik wil elk detail goed plannen zodat ik zo efficiënt mogelijk gebruik kan maken van de beperkte tijd. Ik maak een gedetailleerd tijdschema waarin precies staat wat ik het weekend ga doen.

Waar zoek je naar?
Ik zoek vaak een laag perspectief. Dat is moeilijk, maar wel belangrijk. Snelle wagens zien er altijd interessanter uit als je ze vanuit een lage positie ziet. Ik vertrouw op mijn lange lens en ik gebruik ook een extender.

Actie-Frits-Van-Eldik-Racen-Raceauto
© Frits van Eldik

Ik zoek naar races waar je nog goede foto's kunt maken. Het German Touring Car Championship (DTM) is een van mijn favoriete evenementen. De circuits worden grondig gecontroleerd en ik moet afstand houden, maar het is wel iets makkelijker dan op de circuits van de Grand Prix.

Actie-Frits-Van-Eldik-Zwart-wit-raceauto
© Frits van Eldik

Soms krijg je een onverwachte kans. Bij de DTM-finale in Hockenheim maakte ik foto's tegen het licht in door een smalle opening bij een reclamebord. Het is niet moeilijk, maar ik wilde het onmogelijke vastleggen.

Wat trekt je zo aan bij de German Touring Car-races?

Veel van de teams en coureurs kennen me nu en vinden het prima als ik in de buurt ben. De wagens gaan net zo snel als bij de F1, maar het hele evenement is kleiner zodat je meer betrokken raakt. Ik begeef me graag rondom de pit. De teams weten nu wat ik probeer te doen en laten me meer mijn gang gaan. Ze hebben geleerd me te vertrouwen.

Actie-Frits-Van-Eldik-Pitcrew
© Frits van Eldik

Veel van mijn favoriete foto's zijn eigenlijk niet eens van de auto's op het circuit. Het is lastig om daar nog een originele foto van te maken. Maar je kunt de sfeer, de druk, het prestige en zelfs de snelheid van de races ook prima vastleggen als de auto's stilstaan.

Actie-Frits-Van-Eldik-Crew-Duwen-Racewagen
© Frits van Eldik

Soms heb je een heel ander soort lens nodig om in de pit te fotograferen.

Als ik dit zo hoor, heb je je passie voor de autosport nog niet verloren

Het is heel anders dan vroeger, maar ik ben nog steeds verslaafd aan de snelheid en de spanning.

Wat er in mijn tas zit?

Als ik op een circuit ga fotograferen, neem ik alles mee. Mijn kit weegt 82 kilo. Nogal lastig als ik moet vliegen! Maar ik kan het me niet veroorloven om de juiste body's, lenzen en extenders niet bij me te hebben.

Mijn favoriete lenzen zijn de EF 400mm f/2.8L IS USM, de EF70-200mm f/2.8L IS II USM en de EF200-400mm f/4L IS USM met een geïntegreerde 1,4x extender.

Je moet op alles voorbereid zijn.

Ik hou er ook van om te experimenteren. Soms weet ik een team over te halen om een camera aan de zijkant van een wagen te monteren zodat ik op afstand kan fotograferen.

Actie-Frits-Van-Eldik-Gele-Auto
© Frits van Eldik

De camera was een EOS 6D met een EF 24mm f/1.4L II USM-lens. Ik heb toen een app gebruikt om op afstand te fotograferen. Zo kun je spectaculaire foto's maken.


Vind je ideale actielens in de Canon Store.

Blijf op de hoogte

Binnenkort: Bekijk de wereld zonder zoeker.

Abonneren op de nieuwsbrief