Artikel
Naila Ruechel wil met haar foto's een revolutie ontketenen. Via haar werk probeert ze onze perceptie van schoonheid te verbreden door stereotypen te ondermijnen, geslachtsdiscriminatie ter discussie te stellen en vrouwen met verschillende achtergronden in de schijnwerpers te zetten.
Tijdens haar carrière heeft Naila op succesvolle wijze de overstap gemaakt van werken voor de camera naar werken achter de camera. Haar evolutie van model tot stylist en van stylist tot fotograaf was alleen mogelijk door haar volharding, durf en vastberadenheid. Altijd was zij de underdog die twee keer zo hard moest werken om zichzelf te bewijzen. "In deze industrie wordt iedereen in een hokje gestopt. Je vaardigheden worden onderschat en mensen laten je het liefst in dat hokje zitten."
De ervaring die ze als model en stylist heeft opgedaan, heeft bijgedragen aan haar succes als fotograaf. Als model leerde ze hoe ze haar lichaam kon gebruiken om emotie over te brengen. Als stylist ontdekte ze dat kleding een foto kan maken of breken. Door deze ervaringen werd ze een sterkere, empathische fotograaf. In tegenstelling tot andere foto- en videografen weet zij op een unieke manier alles uit de mensen met wie ze werkt te halen.
Naila wist al van jongs af aan dat ze haar leven wilde wijden aan het maken van beelden. Tijdens haar jeugd liet haar vader, een commercieel fotograaf, haar alledaagse voorwerpen fotograferen. Ze leerde beelden te construeren en visueel te denken. Ze was continu omringd door beelden. Richard Avedon, Irving Penn en Nick Knight maakten allemaal deel uit van haar visuele vocabulaire.
Toen ze veertien was, begon ze portretten te maken van haar klasgenoten. Ze ontdekte dat haar foto's een transformatief effect op deze jonge vrouwen hadden. Ze voelden zich mondiger en zekerder van zichzelf. Naila begon de kracht van fotografie te begrijpen en realiseerde zich dat ze de percepties van haar publiek op een betekenisvolle manier kon wijzigen.
"Het feit dat ik een vrouw ben, heeft mijn reis als fotograaf vormgegeven. Ik ben niet geïnteresseerd in het voortborduren op raciale stereotypen of het conformeren aan het schoonheidsideaal van de media. Mijn werk moet vrouwen aanspreken en weerspiegelen."
Naila houdt zich in haar werk bezig met het vrouw-zijn. Zij combineert haar unieke perspectief op vrouwelijkheid met felle kleuren en grafische composities voor een opvallend effect. Via haar werk streeft ze naar een universelere voorstelling van schoonheid in onze visuele cultuur. Tijdens haar laatste project ‘Hijabists’ richtte ze zich op de hidjab en andere vormen van decente kleding. Het werk portretteert moslimvrouwen op een vernieuwende, moderne manier, met respect voor hun tradities.
Als vrouwelijke fotograaf moest ze zich staande houden in een door mannen gedomineerde omgeving. "Mannen huren mannen in. Er is sprake van een old boys network, waarin de meeste vrouwen niet welkom zijn. Vrouwelijke fotografen worden vaak in een hokje gestopt. Ze suggereren dat vrouwen alleen specifieke vrouwenonderwerpen kunnen fotograferen.
Ik geloof dat vrouwen een bijdrage kunnen leveren aan zaken die niet inherent vrouwelijk zijn. Bovendien leidt een andere blik tot een inclusiever medialandschap."
Dankzij Naila's kracht en creativiteit heeft ze zich staande weten te houden in de uitdagende wereld van de commerciële fotografie. Ze heeft de veranderingen in haar loopbaan geaccepteerd, waardoor ze een sterkere, veelzijdige fotograaf is geworden. Ze heeft zich via haar werk met passie gericht op een diverse, inclusieve voorstelling van vrouwen, waarbij ze zich nooit iets heeft aangetrokken van kritiek.
Geschreven door
Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending bij onderhoud. Ook kunnen ze regelmatig gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.