CANON LANCEERT BAANBREKENDE INKJET-PERS VOOR DE GRAFISCHE MARKT

‘s-Hertogenbosch, 1 april 2020 – Canon introduceert de varioPRINT iX-serie, een geavanceerde inkjet-productieprinter voor vellen met iQuariusᶦˣ-technologie. Deze nieuwe pers is ontwikkeld voor klanten met productievolumes van 1 tot 10 miljoen A4-pagina’s per maand en biedt een unieke combinatie van de afdrukkwaliteit en het mediabereik van offset- en liquid-tonersystemen, en de productiviteit en kostenefficiëntie van inkjet.

Print meer dan 9.000 SRA3 afbeeldingen per uur (of 320 A4-pagina’s per minuut) op een breed scala aan printmedia, waaronder offset gecoat papier van 90 tot 350 g/m2. U kunt het complete spectrum aan grafische opdrachten produceren, van algemeen drukwerk en premium direct mail tot catalogi, tijdschriften en boeken.

Met een gemiddelde uptime van meer dan 90% en geen noodzaak tot dagelijkse kalibratie en onderhoud, zorgt de varioPRINT iX-serie voor aanzienlijke productiviteitsverbeteringen en meetbare besparingen op de bedrijfskosten in vergelijking met andere losblad-printtechnologieën voor productieomgevingen.

De revolutionaire nieuwe productieprinter bouwt voort op het succes van het in 2015 geïntroduceerde platform van de varioPRINT i-serie. Met wereldwijd meer dan 250 installaties tot nu toe heeft de varioPRINT i-serie Canon marktleider gemaakt op het gebied van inkjet-printproductie op vellen voor transactietoepassingen, boeken en hoogwaardige direct mail-producten.

De nieuwste iQuariusᶦˣ-technologie vormt het hart van de nieuwe iX-serie en combineert drie belangrijke innovaties:

• Een baanbrekend droogsysteem combineert lucht en warmte met bevochtiging om het papier te beschermen. Dit garandeert robuuste prints op een breed mediabereik, perfect vlak en gereed voor directe nabewerking.
  • Nieuwe, intern ontwikkelde polymeerpigmentinkten en ColorGrip voor hoogwaardige, levensechte kleuren op uiteenlopende media, inclusief gecoat papier tot 350 g/m2.
  • iQuarius-technologieën voor kwaliteitscontrole garanderen een superieure afdrukkwaliteit dankzij de in samenwerking met Kyocera ontwikkelde 1.200 dpi printkoppen en 1.200 dpi beeldverwerking, voor het printen van haarscherpe tekst- en lijndetails, vloeiend kleurverloop en perfecte huidtinten. De geavanceerde technologie voor uniformiteitscontrole van de nozzles maakt gebruik van een inline scanner om nozzles automatisch te controleren en uit te lijnen tijdens de printproductie, zodat er geen strepen ontstaan. De controle van de nozzle-activiteit biedt de mogelijkheid van storingsdetectie en automatische compensatie van de nozzles tijdens het printen en vermindert zo stilstand en verspilling. Bovendien zorgt deze controlefunctie voor een hogere beeldkwaliteit.

De verwerking van printmedia is verbeterd met automatische detectie, afwijzing en verwijdering van vellen met gebreken vóór het printen en een nauwkeurig precisietransport van het papier, waardoor de kwaliteit en productiviteit verder worden geoptimaliseerd. Deze innovaties zorgen samen voor een balans tussen hoogwaardige afdrukkwaliteit, de mogelijkheid om een zeer divers assortiment printmedia en toepassingen te verwerken, betrouwbare productiviteit en kostenefficiëntie – en dat alles in één inkjet-productieprinter. Kleine oplagen worden winstgevend, opdrachten zijn snel te configureren en u produceert vol vertrouwen complete documenten met gemengde media inclusief nabewerking, terwijl u met gemak de krappe deadlines van veeleisende klanten haalt.

Peter Wolff, vice president Production Printing Products van EMEA Commercial Printing bij Canon Europe, zegt: “De aantrekkelijkheid van inkjet ligt in de uitstekende productiviteit bij steeds krappere deadlines en de steeds hogere aantallen printopdrachten met kleine oplages die een snelle omschakeling vereisen. Met de varioPRINT iX-serie is het niet langer nodig een compromis te sluiten tussen kwaliteit en mediabereik, of tussen productiviteit en kostenefficiëntie. Grafische bedrijven kunnen nu “ja” zeggen tegen vrijwel elke opdracht en dat in het vertrouwen dat de printkwaliteit vlekkeloos is, dat de media-opties enorm zijn en dat korte doorlooptijden geen probleem zijn. Dit alles is haalbaar met de varioPRINT iX-serie. Klanten die eindgebruikers het breedste portfolio van hoogwaardige toepassingen willen aanbieden, beschikken nu over een inkjet-productieprinter voor vellen die hen helpt hun volumes te laten groeien en om kleinere, meer gevarieerde opdrachten flexibel en winstgevend uit te voeren.”

De PRISMAsync-printserver staat garant voor efficiënte, media-gestuurde workflows. Dankzij optimalisatie van de juiste printparameters voor de geselecteerde printmedia is de productiviteit maximaal en is een voorafgaande planning van maximaal acht uur aan productie mogelijk. In combinatie met PRISMA-software kan een volledig geautomatiseerde en zeer intuïtieve oplossing in elke bestaande workflow worden geïntegreerd. Dit geldt voor elke fase van de productie, van creatie tot printmanagement tot nabewerking en het volgen van de levering aan de eindgebruiker.

Christian Unterberger, chief marketing officer & executive vice president bij Canon Production Printing, stelt tot slot: “De introductie van de varioPRINT iX-serie markeert een belangrijke verbetering van ons productportfolio voor de grafische markt. Nu de varioPRINT iX-serie naast Canon’s Colorado UVgel-technologie en ProStream continuous feed printerlijn staat, kunnen grafische bedrijven kiezen uit een breder scala aan Canon-oplossingen om effectief aan hun specifieke zakelijke behoeften te voldoen.”