ARTIKEL

13 jaar later: de EOS 5D Mark IV werpt een nieuw licht op een verdwijnende Chinese traditie

Two elderly Chinese cormorant fishermen sit in their boats in near darkness. One has a cormorant sitting on his shoulder. Taken by Joel Santos on a Canon EOS 5D Mark IV.
De Chinese traditie van vissen met aalscholvers bestaat minimaal 600 jaar. Fotograaf Joel Santos, die deze vissers sinds 2006 vaak heeft bezocht, ontdekte dat hij tijdens deze reis met de Canon EOS 5D Mark IV beter kon fotograferen in moeilijkere lichtomstandigheden. "Het dynamische bereik en de hoogwaardige ISO-prestaties zijn verbeterd, zodat deze camera beter presteert bij weinig licht", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/320 sec, f/2.8 en ISO3200. © Joel Santos

Bij het licht van een gaslamp zit een oudere visser op zijn vlot van bamboe terwijl een vogel boven zijn hoofd vliegt. Het onwaarschijnlijke duo vist samen, de man en de aalscholver werken harmonieus samen volgens een 600 jaar oude Chinese traditie. Maar de snelle modernisering van het land heeft ongekend veel toerisme naar de rivier de Li in de regio Guangxi gehaald. Dit zorgt er samen met een gebrek aan interesse onder jongere generaties voor dat deze traditie langzaam verdwijnt.

Voor Canon-ambassadeur Joel Santos, die gedurende meer dan 13 jaar hechte banden in de gemeenschap heeft opgebouwd, bood zijn zesde reis een van de laatste kansen om de aalscholvervissers vast te leggen. Met de Canon EOS 5D Mark IV hoopte hij tijdens dit bezoek aan Guangxi zijn beste werk tot nu toe te kunnen produceren.

"Het idee was om ergens naartoe te gaan waar ik het al goed kende en dat een belangrijke rol speelde in mijn werk, om te zien wat ik kon met de technische verbeteringen die zijn doorgevoerd in de camera's, sensoren en objectieven. Ik wilde ze tot het uiterste testen," zegt Joel. "Tegelijkertijd probeerde ik iets opnieuw uit te vinden dat ik al vele malen eerder had gefotografeerd."

Deze audio is alleen beschikbaar in het Engels.

In 2006 fotografeerde hij de vissers voor het eerst en raakte hij gefascineerd door de brug tussen traditie en moderniteit. Twee van zijn onderwerpen, de broers Huang Yue Ming en Huang Yue Chang, behoren tot de laatste zes echte vissers in de regio. Ze zijn nu allebei in de negentig en vissen al sinds ze tieners waren.

"Het is hun levensverhaal", zegt Joel. "Maar binnenkort zal een van de mooiste verhalen van de afgelopen 600 jaar een herinnering worden. Dit was een van de laatste kansen om echte vissers te fotograferen, die niet de nieuwe marionetten voor het toerisme zijn."

Toen Joel de vissers voor het eerst fotografeerde, gebruikte hij twee vroege digitale camera's van Canon: een Canon EOS 350D en een Canon EOS 20D. "Ik moest voorzichtig omgaan met ISO omdat die camera's niet zo goed waren bij weinig licht," legt Joel uit. "Ik moest dus een tijdje wachten na zonsopgang en al een tijdje voor zonsondergang beginnen.

"Tijdens deze nieuwe reis gebruikte ik een EOS 5D Mark IV en een aantal objectieven uit de L-serie en ik wilde echt testen wat ik kon zien, vooral bij weinig licht. En wat voor soort schaduwherstel ik zou krijgen uit die bestanden en welke scherpte mogelijk was met nieuwe, betere objectieven uit de L-serie."

A close-up of a cormorant, a drop of water dripping from its beak. Two fishermen in their boats are visible on the river behind, and jagged hills in the background. Taken by Joel Santos on a Canon EOS 5D Mark IV.
Er zijn nog maar zes echte aalscholvervissers over in de regio Guangxi in China, zegt Joel. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/100 sec, f/2.8 en ISO200. © Joel Santos
A shot over Joel Santos's shoulder as he photographs a fisherman on his boat with his cormorant.
Tijdens het maken van foto's bij zonsondergang en zonsopgang werden de prestaties bij weinig licht van de Canon EOS 5D Mark IV op de proef gesteld. © Magali Tarouca
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Het verhaal heeft ook een persoonlijke kant. "Ik heb een passie voor vissers omdat ik in een vissersland woon", voegt Joel toe, die uit Portugal komt. "En mijn familie is vanuit de geschiedenis verbonden met de oceaan, dus ik heb bewondering voor deze mensen en hun zware leven. Het is veel werk om een vis te vangen.

"Ik vind dat vissers ook een soort fotografen zijn. Ik vis naar licht, zij vissen naar eten. Ze moeten wachten, ze moeten geduldig zijn, ze moeten er elke dag naartoe zonder te weten wat voor resultaat ze zullen behalen.

"Wat hen onderscheidt van waarschijnlijk alle andere vissers ter wereld is dat ze aalscholvers gebruiken. Ze trainen de vogels vanaf een jonge leeftijd en doen een halsband om hun nek, zodat ze kleinere vissen kunnen eten - want deze relatie moet beide kanten op werken - maar ze geen grote vissen kunnen doorslikken. Die zijn voor de vissers."

A fisherman sits on his boat holding a lamp. A cormorant sits behind him, its wings spread. Taken by Joel Santos on a Canon EOS 5D Mark IV.
Joel fotografeerde de vissers voor het eerst in 2006. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 32mm, 1/60 sec, f/3.5 en ISO800. © Joel Santos
A West African child in a dark room illuminated only by an oil lamp she holds, with an older girl visible behind.

Pascal Maitre's impressies van de elektriciteitscrisis in Afrika bij weinig licht

De fotojournalist onthult hoe hij de foto's voor zijn bekroonde project heeft gemaakt, en geeft tips voor werken met extreem weinig licht.

Een verhaal vastleggen bij weinig licht

Terwijl ze over het stille water peddelen, sturen de oudere vissers hun vogels het water in en gooien ze handgeweven netten het water in. Vissen bij zonsopgang en zonsondergang, verlicht door een heldere lamp op de boten, zorgt voor uitdagende fotografie-omstandigheden.

"De camera werd op de proef gesteld, omdat je opnamen maakt bij weinig licht," zegt Joel. "Tijdens eerdere reizen heb ik ook bij zonsopgang en zonsondergang gefotografeerd, maar niet te veel in de schemering. De lucht was altijd wat lichter. Het dynamische bereik en de hoge ISO-prestaties zijn verbeterd, zodat deze camera beter presteert bij weinig licht en niet zo sterk overbelicht.

"In 2006 was het onmogelijk om opnamen te maken met een hogere ISO dan ISO 400 of 800, maar de meeste van deze opnamen zijn gemaakt met een hogere waarde dan ISO 1600, tot wel ISO 6400. Ze zijn scherp, het dynamische bereik is nog steeds goed en de lampen zijn ook helder. Bij zo'n sterke lichtbron krijg je meestal een enorme overstraling in de foto, contrastverlies en een halo rond bepaalde delen van het beeld. Op deze foto's zie je dat allemaal niet."

Inside his house, one of the fishermen lights a fire. Taken by Joel Santos on a Canon EOS 5D Mark IV.
Joel mocht binnen in veel van de huizen van de vissers. Om zijn onderwerpen te bedanken, print Joel graag portretten voor hen met een draagbare Canon Zoemini-printer. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 20mm, 1/200 sec, f/2.8 en ISO2000. © Joel Santos
Two fishermen stand on their boats, each with a staff over his shoulder. A cormorant perches at the end of one staff and both ends of the other. The entire scene is reflected in the still water.
Dankzij de beeldstabilisatie in de objectieven uit de L-serie van Joel kon hij zelfs opnamen maken vanaf een bewegend vlot op de rivier, zonder zich zorgen te hoeven maken over bewegingsonscherpte. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 22mm, 1/80 sec, f/3.5 en ISO1000. © Joel Santos

Naast het vissen fotografeerde Joel ook portretten in de huizen van de mannen. Tijdens deze reis bestond zijn uitrusting uit de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM en de nieuwe telezoom, de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM. "Ik was er echt van onder de indruk", herinnert hij zich. “Het is optisch een fantastisch objectief. De precisie is geweldig, net als de beheersing van overstraling en de stabilisator. Ik was er weg van."

De beeldstabilisatie bleek ook een enorm pluspunt te zijn van de Canon EF 85mm f/1.4L IS USM. “Ik heb portretten gemaakt met dit objectief en het is geweldig, omdat de meeste primes geen stabilisatie hebben. Dat is zeldzaam. De 85 mm is een zeer helder objectief, maar meestal heb je bij weinig licht nog niet genoeg sluitertijd om de brandpuntsafstand die je gebruikt aan te kunnen.

"Meestal kun je niet fotograferen met een sluitertijd van meer dan 1/100e van een seconde, omdat je daar niet genoeg licht voor hebt. Of je moet de ISO echt heel hoog zetten, waardoor de foto ook wordt verpest. Ik vond het fijn dat dit objectief stabilisatie had en dat ik het kon gebruiken alsof het een 50 mm was. Als ik een sluitertijd van 1/50e van een seconde gebruikte, waren de opnamen scherp."

A fisherman in the middle of a river casts his net. Three cormorants sit on his boat. Taken by Joel Santos on a Canon EOS 5D Mark IV.
Joel wilde 13 jaar geleden de regio rondom de rivier de Li in eerste instantie bezoeken omdat hij foto's van de regio had gezien die er niet echt uitzagen. Nu heeft hij beelden vastgelegd die zowel echt als iconisch zijn. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 28mm, 1/2000 sec, f/5 en ISO100. © Joel Santos
A light show on the River Li. People stand on boats in the river, while bright spotlights light the scene. Taken by Joel Santos on a Canon EOS 5D Mark IV.
De ongelooflijke lichtshow op de rivier de Li biedt nu werk voor 5.000 mensen. Genomen met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 200mm, 1/125 sec, f/2.8 en ISO2000. © Joel Santos

Verandering vastleggen

De uitgebreide hoeveelheid werk van Joel documenteert de culturele veranderingen in de regio, waarbij het verhaal van de vissers een sprekend voorbeeld is van de modernisering die in China gaande is.

"De groei nam in het afgelopen decennium erg snel toe en de mensen hebben tegenwoordig meer geld dan ooit tevoren", zegt hij. "Toerisme, en vooral het binnenlandse toerisme, heeft een ongekende spurt gemaakt. In de 13 jaar dat ik deze vissers heb gefotografeerd, zijn dit soort tradities ingestort, omdat de toeristische groei in de regio zo enorm is."

Dit wordt samengevat in Joels contrasterende beelden van een verblindende lichtshow, waarbij de rivier de Li wordt verlicht met gekleurde lampen. De lichtshow, met de choreografie van de beroemde Chinese regisseur Zhang Yi Mou, die verantwoordelijk was voor de weldadige openingsceremonie van de Olympische Spelen van 2008 in Peking, heeft van Yangshuo een toeristische trekpleister gemaakt. Na de start in 2004 wordt de show nu twee tot drie keer per dag vertoond, elke dag van het jaar. Er werken meer dan 5.000 mensen aan de show.

"Het is het grootste podium ter wereld," zegt Joel. "Het is zo beroemd geworden dat toeristen er massaal naartoe gaan." Deze toeristen gaan 's avonds ook naar het water om het vissen met aalscholvers te aanschouwen, maar wat ze zien is een voorstelling, niet de echte visserservaring. De overdadige lichten, de beweging en het lawaai jagen de vissen weg.

A fisherman and his cormorant on a boat, photographed from the water level and illuminated only by a lamp on the boat. Taken by Joel Santos on a Canon EOS 5D Mark IV.
De foto's van Joel leggen een manier van leven vast die snel zal verdwijnen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 35mm, 1/30 sec, f/2.8 en ISO8000. © Joel Santos

"Als je deze verhalen documenteert, zet dat je aan het denken over hoe de wereld verandert," zegt Joel. "Als we nooit zouden veranderen, zouden we nog steeds in grotten wonen. Tegelijkertijd is het angstaanjagend om te zien dat iets dat al meer dan 600 jaar bestaat, in minder dan 10 jaar verloren kan gaan.

"Ik heb gemengde gevoelens, want als je een traditie verliest, verlies je kennis en dat is iets wat je voor altijd kwijt bent. Maar tegelijkertijd is het een beetje egoïstisch om te willen dat mensen hetzelfde blijven, alleen maar om een traditie te behouden."

Ook de laatste aalscholvervissers hebben gemengde gevoelens. "Ze zien de verbeteringen die toerisme in hun leven heeft gebracht, dus op een bepaalde manier accepteren ze de verandering in vistradities. Ze begrijpen waarom de jongere generaties er niet om staan te springen. Ze hebben zelf een zwaar leven gehad, en het geld dat je verdient met vissen is niet voldoende om de dingen te betalen die je tegenwoordig nodig hebt om te overleven. Maar ze vinden het ook erg verdrietig dat de traditie binnenkort misschien verdwijnt."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Joel Santos

De belangrijkste spullen voor documentaire reisfotografie bij weinig licht

Joel Santos's Canon cameras and lenses.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. “Deze camera gaat perfect om met weinig licht en hoge ISO-waarden," zegt Joel. "Zelfs foto's die zijn gemaakt met meer dan ISO 1600 zijn scherp en het dynamische bereik is nog steeds goed."

Objectieven

Canon EF 85mm f/1.4L IS USM

Dit snelle portretobjectief zorgt voor heldere, scherpe beelden vol contrast en kleur met haarscherpe details, ideaal voor hogeresolutiesensoren. "Het is geweldig. De meeste primes worden niet voorzien van stabilisatie, dat is zeldzaam," zegt Joel. "Het is een zeer helder objectief. Ik vond het geweldig om hem te gebruiken alsof het een 50 mm was."

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Dit ultragroothoekobjectief uit de L-serie biedt een superieure beeldkwaliteit van rand tot rand, kan tegen een stootje en is feilloos afgedicht om wind en regen buiten te houden. Het zoomobjectief heeft een constant grootste diafragma van f/2.8 voor heldere resultaten, ongeacht de lichtomstandigheden.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Een krachtig telezoomobjectief met een duurzaam ontwerp, een 4-stops Image Stabilizer, ideaal voor handheld fotograferen in omstandigheden met weinig licht, en UD-lenselementen (Ultra-low Dispersion) voor hoog contrast en natuurlijke kleuren. "Het is optisch een fantastisch objectief," zegt Joel. "De precisie is geweldig, net als de beheersing van overstraling en de stabilisator. Ik was er weg van."

Accessoires

Canon Zoemini

De Canon Zoemini in zakformaat vormt het ultieme accessoire voor je smartphone of tablet. "Ik probeer zoveel mogelijk foto's te printen en deze aan de mensen te geven, bijvoorbeeld aan de vissers," legt Joel uit. "Een foto heeft zoveel waarde voor mensen."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan