Samenwerking tussen mensen en slimme systemen
Het gaat erom de menselijke maat terug te brengen in de productieomgeving en de samenwerking tussen mensen en slimme systemen te vergroten voor langdurig succes. Het is geen anti-automatiseringsontwikkeling, maar benadrukt het intelligente gebruik van automatisering, waardoor de rol van zowel mens als machine beter tot zijn recht komt.
Industry 5.0 zegt dat het in de toekomst gaat om het creëren van een harmonieuze relatie tussen mens en machine en om het mogelijk maken dat beide beter kunnen samenwerken zodat ook op de lange termijn het succes van een organisatie gewaarborgd is.
Ik ben van mening dat de printindustrie perfect is gepositioneerd om de uitgangspunten van Industry 5.0 over te nemen. Onze industrie heeft altijd technologische innovatie gecombineerd met menselijke creativiteit door engineering van wereldklasse te koppelen aan verbazingwekkende ontwerpen en kunstzinnige expressie. Print is intelligent en verbonden, maar ook suggestief en emotioneel.
Het gaat erom verder te kijken dan automatisering en ons te richten op de toegevoegde menselijke waarde die wordt gecreëerd wanneer je processen optimaliseert. Als je de routinetaken van de operator kunt verminderen, kun je dus de intelligente, creatieve mensen die je in dienst hebt vrijmaken om verantwoordelijkheden op een hoger niveau op zich te nemen. Met meer tijd en hoogwaardige gegevens tot hun beschikking kunnen ze systemen begeleiden, dynamische beslissingstrajecten volgen en zoeken naar mogelijkheden om meer te doen voor klanten.
Het doel van automatisering is niet om afscheid te nemen van medewerkers, maar om hen te veranderen en te verbeteren om zo de echte waarde van het hele team naar boven te halen. Ze kunnen actuele productiegegevens analyseren, waarbij ze de informatie intelligenter en pro-actiever gebruiken om betere zakelijke beslissingen te nemen en misschien zelfs toekomstige trends te identificeren. Technologische ontwikkelingen zoals 5G-netwerken brengen deze gegevens binnen handbereik, waardoor operators een realtime beeld van de organisatie krijgen dat snelle aanpassingen mogelijk maakt die op zich weer tot meer waardevolle en gepersonaliseerde interacties met hun klanten leiden.