Een partner voor digitale transformatie
Volgens de cijfers van 2019 is het aantal CIO's op directieniveau plotseling gedaald met 13% ten opzichte van 2017[4]. Waarom? Een van de suggesties is dat organisaties het leiden van projecten voor digitale transformatie als rol van de CIO zien. Veel organisaties beschouwen hun transformaties nu als ‘voltooid’. Deze houding is een grote zorg voor IT-medewerkers en tevens een algemene misvatting bij organisaties.
“Als we het woord digitaal verwijderen, houden we transformatie over en transformatie is nooit voltooid omdat de wereld voortdurend verandert. Natuurlijk was er 20 jaar geleden aanvankelijk een enorme piek in digitale transformatie toen IT-afdelingen zich richtten op het digitaliseren van de backoffice. Afhankelijk van de organisatie is echter zelfs deze fase nog niet voltooid.
In de loop van de tijd verschuift het digitaliseren zich gewoon steeds meer naar de frontoffice en de klantgerichte processen. Digitalisering van de manier waarop we met klanten communiceren, gaat vaak sneller, omdat de behoeften van de klant veel vaker veranderen dan bijvoorbeeld de financiële voorschriften en processen van Canon.”
Omdat de eisen van de klant zo regelmatig veranderen, kan transformatie niet worden gezien als een vakje dat kan worden aangevinkt. Zelfs als er al grote backend-digitalisering heeft plaatsgevonden, is optimalisatie en evolutie van de frontend een continu proces.