Fotografie-tutorial: Winter

Ga dichtbij staan
Met de winter komt de vorst. Je moet misschien vroeg opstaan voordat het smelt, maar de resultaten kunnen spectaculair zijn. Een boom of hek bedekt met een ijslaagje kan een goed onderwerp zijn, maar voor de beste foto's moet je dichtbij gaan staan. Vul het beeld met enkel een paar takjes, of een blad, zodat je de ijskristallen kunt zien die een alledaags onderwerp in iets speciaals veranderen. Maak indien mogelijk de opnamen tegen de zon in, zodat de kristallen van achteren belicht worden en in het licht glinsteren.

Probeer een beetje kleur te vinden om aan je foto toe te voegen. Het kan een blad zijn met een rode of gele tint, of enkele gekleurde bessen aan een struik.

Stel de cameralens op de minimale brandpuntsafstand in om deze foto's te maken. Of gebruik een close-uplens of andere macro-accessoire. Gebruik indien mogelijk een statief of andere camerasteun om bewegen van de camera tegen te gaan. Als je camera voorzien is van de modus voor diafragmaprioriteit (Av), stel je een relatief grote lensopening (zoals f/4 of f/5.6) in. Door de resulterende smalle scherptediepte wordt de aandacht op het hoofdonderwerp gericht.

1  2  3  4