Winterse magie

Probeer de verschillende instellingen van je camera

Als je wilt experimenteren, zijn er twee instellingen waarmee je het beste kunt beginnen:

Belichtingscompensatie
Het belichtingssysteem van de camera probeert de belichting van een scène met veel heldere witte gebieden, zoals een sneeuwlandschap, terug te brengen tot een gemiddelde. Daardoor kan de opname donkerder uitvallen dan gewenst.

HTTW_Page2_01
Karavaan, © Hans Peter Rank, Canon EOS 5D Mark II

De instelling Snow (Sneeuw) op PowerShot- en IXUS-camera's compenseert dit automatisch. Als je een EOS hebt, is +1 op de belichtingscompensatieschaal waarschijnlijk voldoende, maar maak voor de zekerheid een reeks opnamen van +1 tot +2 en bekijk na afloop het histogram, om er zeker van te zijn dat je de perfecte belichting hebt.

Witbalans
Een sneeuwlandschap op een zonnige dag kan het blauw van de lucht reflecteren. Met de AWB-instelling (automatische witbalans) van je camera moet je dit probleem kunnen oplossen. En als de opnamen nog te blauw lijken, probeer je op IXUS- en PowerShot-camera's de instelling Snow (Sneeuw). Op een EOS zet je de witbalans op Cloudy (Bewolkt), voor een neutralere kleurweergave.

Zorg voor geschikte kleding
Wanneer je je warm aankleedt, vergeet dan je camera niet. Koude batterijen zijn sneller leeg, dus neem een reservebatterij mee en bewaar deze warm in je binnenzak. Kijk anders ook eens naar de PowerShot D20, die waterdicht is tot op 10 m en ontworpen om tot bij temperaturen van -10 ˚C te blijven functioneren.

Als je handschoenen aandoet, kies dan dunne handschoenen zodat je ze niet steeds hoeft uit te trekken als je een foto wilt maken.

HTTW_Page2_02
Silvester, © Uwe Heusler, Canon Digital IXUS 500

Sta vroeg op en geniet
In de wintermaanden eropuit trekken om te fotograferen kan ontzettend leuk zijn. Maar probeer niet midden op de dag foto's te maken, als de zon op het hoogste punt staat, want dan loop je kans op overbelichting. Sta dus vroeg in de morgen op, wanneer het licht zachter is en de vorst nog niet is weggesmolten.

Met deze tips heb je een mooie basis om prachtige winterfoto's te maken.

1  2