Tips & Tricks: Hoe maak je een goede foto?

Experimenteer!

De beste foto's ontstaan soms door experimenten. Probeer de functies van je camera uit en kijk wat dat doet met de foto.

Picture_Tutorial_img4
Gale in Livorno, You Connect-lid Pietro Costanzo, Canon EOS 7D
"Grote impact qua kleur, en dynamische vorm. Indrukwekkend beeld. Alleen het midden is scherp, het beeld daaromheen is ietwat wazig. Een ongewone aanpak. Zo wordt je oog naar de railing getrokken, maar ondertussen registreer je het spiegelende oppervlak van het dambordpatroon op de vloer in het gele licht."

Een paar suggesties om uit te proberen:

Meetmethode:

Evaluative metering (Meervlaksmeting) is de standaardinstelling op je camera. Op verschillende punten binnen het kader worden waarden gemeten. Aan de hand daarvan wordt de belichting aangepast om bijzondere lichtomstandigheden te compenseren.
Bij Center-weighted metering (centrum gewogen gemiddelde) wordt de hele scène gecontroleerd met nadruk op het middenvlak. Dit is een geschikte methode bij landschapsfotografie.
Spot metering (Spotmeting)
houdt in dat waarden alleen het middenvlak van het beeld wordt gemeten. Dit is nuttig om de juiste belichting te verkrijgen voor een specifiek deel van het onderwerp.

    Exposure compensation (Belichtingscompensatie):
met deze functie kun je de belichting twee stappen verhogen of verlagen om het beeld donkerder of lichter te maken. Verhoog de compensatie (+) voor extra belichting en dus een lichter beeld. Verlaag de compensatie (-) voor minder belichting en dus een donkerder beeld.
    Opnamemodi:
op de PowerShot-camera's van de SX-, S- en G-serie kun je de belichting van je foto zelf instellen. Pas de sluitertijd aan door Tv in te stellen, de diafragmaprioriteit door Av in te stellen of beide met M (handmatig). Raadpleeg de instructiehandleiding van je camera voor meer informatie.

Laatste controle
Bekijk je foto nog eens goed op je computerscherm voordat je hem uploadt naar de Galerij. Misschien kun je met enige nabewerking nog wat verbeteren. In de vorige Tips & Tricks lees je hoe je de puntjes op de i kunt zetten.

Geknipt voor de Galerij?
De Galerij brengt volgende maand de interessantste foto's over de overgang van winter naar voorjaar. Je hebt inmiddels gelezen waarop je moet letten bij het maken van je foto. Waar wacht je nog op? Pak je camera, ga naar buiten, maak een inspirerende foto en zend hem in voor de Galerij.

1  2  3  4