Tips & Tricks: Hoe maak je een goede foto?

Verschillende landschappen

Foto's van landschappen komen veruit het vaakst voor in de You Connect-galerij.

De meeste fotografen voelen zich zekerder bij het fotograferen van landschappen dan bij het vastleggen van andere onderwerpen. Landschappen bewegen niet, zeggen niets terug en vliegen niet weg net op het moment dat je de ontspanknop indrukt. Dit betekent wel dat je landschapsfoto eruit moet springen ten opzichte van al die andere landschapsfoto's.

De compositie is in elke foto belangrijk, maar dit geldt nog meer voor landschapsfoto's. Er zijn veel manieren om je foto's te laten opvallen. Wij geven je hier alvast vier ideeën.

  • Zorg dat er iets op de voorgrond aanwezig is, zoals een persoon of uitstekende boomtak. Door het onderwerp niet in het midden van het beeld te plaatsen, geef je het beeld diepte.
  • Als je de camera 90 graden draait, kun je verticale foto's maken in plaats van de traditionele horizontale foto's. Zo krijg je een heel andere kijk op het tafereel voor je.

Picture_Tutorial_img2

Morning by the lake, You Connect-lid Yannick Rosaz, Canon EOS 500D
"Deze foto valt op door een aantal speciale elementen. Zo is de vorm anders dan een gewone landschapsfoto, staat het houten dok niet centraal op de foto en word je meegezogen in de mystiek van de mist op de achtergrond. De belichting is scherp en helder en de zonnestralen omlijsten de blauwe lucht op de perfecte manier. Het is een foto waar je gewoon blij van wordt."

  • Gebruik een langere sluitertijd. Je denkt waarschijnlijk dat er weinig beweging is in een landschap, maar is dat wel zo? Takken en gras bewegen zelfs bij lichte wind en het water in beekjes en watervallen stroomt altijd. Een sluitertijd van ongeveer 1 seconde maakt al deze beweging in het landschap wazig, waardoor er een dromerige foto ontstaat waarop boomstammen, muren en gebouwen toch scherp blijven. Zet je camera wel op een stabiele ondergrond, het liefst op een statief.
  • Kijk naar de details. Fotografen zijn bij landschapsfoto's geneigd het totaalbeeld te willen opnemen. Maar vaak maken juist de kleine details een foto bijzonder. 

1  2  3  4