Watervallen en beken laten vervagen

Vaak wordt gezegd dat een foto een momentopname is, maar soms kun je meer dan alleen maar een moment vastleggen. Een langere sluitertijd kan bewegingen vervagen en dat leidt tot prachtige effecten als je opnamen maakt van stromend water.

Picture_Tutorial_img3

Als je een stromend beekje of een waterval fotografeert met een belichtingstijd van een seconde of meer, lijkt het water wit door de vervaagde beweging. Dit geeft het water een vloeiend uiterlijk, waarin de beweging op een ongewone manier zichtbaar is.

Maar om dit effect met succes te realiseren, moet je je goed voorbereiden. Als je opnamen met een lange sluitertijd wilt maken heb je ten eerste een statief nodig, of in ieder geval iets stevigs waarop je je camera kunt laten rusten. Vervolgens kies je de laagst mogelijke ISO-instelling op je EOS.

Selecteer nu de modus Diafragmavoorkeuze AE (Av) op je EOS en kies het kleinst mogelijke diafragma (hoogste f/-waarde). Deze twee instellingen moeten samen een sluitertijd mogelijk maken die lang genoeg is om het gewenste effect te bereiken. Als dit niet het geval is, probeer dan met een filter, zoals een grijsfilter of een polarisatiefilter, de hoeveelheid licht te beperken die de camera binnenkomt.

Probeer verschillende diafragma's uit om te zien welk effect dit heeft op de sluitertijd en de uiteindelijke foto. 

Opnamen maken van regendruppels
Je kunt ook eens een langere sluitertijd uitproberen wanneer je foto's maakt tijdens een regenbui. Elke regendruppel beweegt tijdens de belichting een klein stukje, waardoor je langwerpige waterstralen krijgt. Het beste effect bereik je als je de camera naar het licht richt, zodat de regendruppels vanaf de andere kant worden verlicht. Vergeet niet om een statief te gebruiken of iets stevigs waarop je de camera kunt laten rusten.

1  2  3  4